וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת שריפת הענק בבתי הזיקוק בחיפה: מתחזק החשד לרשלנות

19.3.2017 / 14:51

לאחר שפורסם בוואלה! NEWS כי כמעט שלושה חודשים לאחר השריפה שפרצה במכל הבנזין עדיין לא התפרסמו תוצאות החקירה, הגישה רשות הכבאות את מסקנותיה למשטרה. על פי המסקנות - ניצוץ הוביל לפריצת הדליקה, מה שמחזק את החשד לרשלנות בתחזוקת המכל

צילום: שלמי גבאי, עריכה: ניר חן.

(בווידאו: ריאיון לאולפן וואלה! NEWS עם מנכ"ל בז"ן על השריפות במכלים, דצמבר 2016)

אמש פורסם בוואלה! NEWS כי כמעט שלושה חודשים לאחר השריפה הגדולה שפרצה במכל הבנזין בבתי הזיקוק שבמפרץ חיפה, ועדיין לא התפרסמו תוצאות חקירת המקרה. זאת, על אף התחייבות המשרד להגנת הסביבה כי חקירת המקרה "תהיה בעדיפות עליונה". מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לפרסום כי "בשלב זה אנו מנועים מפרסום מסקנות כלשהן, והן יפורסמו בהקדם האפשרי בתיאום עם הגורמים המשפטיים המלווים את החקירה".

ואולם, היום (ראשון) התברר כי רשות הכבאות הגישה זה מכבר למשטרה הירוקה את תוצאות החקירה שניהלה בנושא. ממסקנות רשות הכבאות עולה כי ניצוץ הוביל לפריצת הדליקה, מה שאם יתברר כנכון, יחזק את החשד כי רשלנות הובילה לשריפה הקשה.

עוד בוואלה! NEWS:
מרפאת האחות שנשרפה למוות נפתחה מחדש: "ציבור המטופלים התייתם"
"חיינו הפכו לסיוט": עיריית י-ם הפקיעה חניות נכים לטובת הרכבת הקלה
פעוט בן שנה וחצי נמצא משוטט בירושלים; אמו: "יצאתי לבלות"

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
מסקנת הרשות: ניצוץ גרם לפריצת הדליקה. השריפה בבית הזיקוק, דצמבר/ערן גילווארג

מחקירת רשות הכבאות עולה כי ככל הנראה לניצוץ גרם חשמל אלקטרוסטטי או חיכוך של מתכת במתכת. לפני כחודשיים פורסמה בוואלה! NEWS טענתו של שמואל גלבהרט, יו"ר תנועת הירוקים בחיפה, שגרס כי לקויי תחזוקה גרמו להיקוות מים על הגג הצף מעל הנוזל הדליק במכל. על פי גלבהרט, עובדי קבלן שלא מתמחים בניקוז מים בתנאים רגישים אלתרו משאבה מזדמנת שלא הותאמה לעבודה בסביבה רוויית דלקים ואדי דלק. הפעלתה, על פי הנטען, סיפקה הזדמנויות רבות לשחרור אנרגיה וניצוצות.

טענות אלה מתיישבות כאמור עם מסקנות שירותי הכבאות לאפשרות גבוהה כי חיכוך מתכת במתכת גרם לניצוץ שהביא לפריצת השריפה. בשלב זה לא ברור מה מעכב את התקדמותה של חקירת המשטרה הירוקה את המקרה, ומתי יפורסמו מסקנותיה.

ביום השריפה נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי "מהדוח הראשוני עולים, בין היתר, חשדות לפלילים במגוון עבירות סביבתיות, הנוגעות להתנהלות בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן – לפני אירוע השריפה ובמהלכו". הצוות המיוחד מנוהל על ידי המשטרה הירוקה וחברים בו גורמי מקצוע מהמשרד ויועצים חיצוניים.

כיבוי האש בבתי הזיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
"למיטב ידיעתנו התחקיר טויח". פעולות הכיבוי בבז"ן, דצמבר/ערן גילווארג

ירון חנן, חבר מועצת העיר חיפה, התייחס להתמשכות החקירה ואמר: "פורום אדם וסביבה במטרופולין חיפה וסיעת הירוקים של חיפה רואים בחומרה יתרה את התמשכות החקירה הפלילית שעליה הכריז המשרד להגנת הסביבה, באירוע החירום שבו דלק במשך חצי יום מכל הבנזין של בז"ן בחודש דצמבר האחרון".

חנן הוסיף כי "זו שריפה שהתרחשה באזור מאוד מסוכן בקרבה יתרה למאגרים נפיצים ודליקים, שהיו תחת איום סביר להתרחשות אפקט דומינו בלתי נשלט ומסוכן במפרץ כולו. אסור למשוך חקירה כזו לפרק זמן כה ארוך".

עוד הוא ציין כי "עד היום לא קיבל הציבור את ממצאי תחקיר השריפה החמורה שהתרחשה במרץ 2014 במפעל 'גדיב' במתחם בז"ן, ולמיטב ידיעתנו התחקיר טויח. כמו כן, עד היום לא פורסמו תוצאות התחקיר והשימוע שערך המשרד להגנת הסביבה בכל אירועי הכשל במפעל כאו"ל של בז"ן ושריפת הגזים הרעילים בלפיד של בז"ן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully