וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה אישר: הנישוב באסדת לוויתן יחל ביום שלישי

27.12.2019 / 17:36

המשרד אישר את השלב השלישי בהרצת אסדת הגז והדגיש כי אין הנחיות מיוחדות לציבור וההשפעה על איכות האוויר תהיה מזערית. זאת, לאחר שבמהלך השבוע דחה את השלמת ההרצה בשל אי עמידת חברת נובל אנרג'י בתנאים המתאימים. הנישוב צפוי להימשך כשמונה שעות

צלמים זמניים מורשים

השלב השלישי בהרצת אסדת הגז לוויתן, הנישוב, יחל ביום שלישי - כך אישר היום (שישי) המשרד להגנת הסביבה לחברת נובל אנרג'י. זאת, בכפוף לעמידה בכל התנאים הסביבתיים המקצועיים. המשרד הדגיש כי לא יתפשר על עמידה בתנאים המקצועיים לביצוע הנישוב כפי שנהג עד כה, ועם זאת, חידד כי אין כל הנחיות מיוחדות לציבור, וכי ההשפעה על איכות האוויר תהיה מזערית.

חברת נובל אנרג'י הודיעה זמן קצר לאחר מכן כי השלב השלישי בהרצת האסדה, שלב הנישוב, צפוי להתחיל סביב השעה 07:00 בבוקר ולהימשך עד שמונה שעות. עוד נמסר כי הפעילות שמבוצעת על האסדה אינה משפיעה על שגרת החיים. לאחר בדיקה של הנושא, משרדי הגנת הסביבה והבריאות קבעו שלא צפוי סיכון לתושבים ולכן אין שום צורך לשנות את שגרת החיים. כך הודיעו גם ראשי הרשויות המקומיות באזור ומשרד החינוך, ובית המשפט אישר את הפעילות המתוכננת.

מאגר לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
התהליך צפוי להימשך שמונה שעות. אסדת לוויתן/אתר רשמי, אלבטרוס

ביום שני האחרון הודיע המשרד כי הוא אינו מתיר לחברת נובל אנרג'י להשלים את הרצת האסדה תוך פליטת חומרים מזהמים לאוויר. לטענת המשרד להגנת הסביבה, החברה לא עמדה בכל התנאים המחמירים שהציב לקראת פעולת הנישוב שתוכננה להתקיים בשלישי האחרון, ומשום כך, הפעולה נדחתה. במשרד אמרו כי על החברה להשלים את הדברים החסרים עד למועד הנישוב הבא, ולקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה כי היא עומדת בכל התנאים לתוכנית הנישוב.

אישור זה מגיע לאחר שבאזור זכרון יעקב וחוף הכרמל ניהלו בשנים האחרונות מאבקים להרחקת הטיפול בגז הטבעי מהיבשה לים, ואחרי שהוחלט על הקמתה בים, כעשרה ק"מ מול חוף דור, החל המאבק להרחקתה אל "על פי הבאר", כלומר אל כמאה ק"מ מהחוף.

עמותת שומרי הבית טענה כי "הרגולטור נמנע מלקחת אחריות מלאה על כמות וקצב הפליטות שפורסמו ומצהיר באופן גלוי כי הכמות שתיפלט היא 'על פי הצהרת נובל אנרג'י' ולא על פי הערכת מומחי המשרד או מומחה צד שלישי עם ניסיון עולמי בתחום". בעמותה מתייחסים בחשדנות לדיווחים של נובל אנרג'י לגבי קצב הנישוב, שעות הנישוב וכמות המזהמים וטוענים כי "לאורך כל הדרך של החברה בישראל, היא הסתירה מידע מהציבור, חרגה באופן קיצוני מתחזיותיה, סיפקה הערכות חסר קיצוניות ואף שיקרה לציבור".

עוד בוואלה!

התושבים בסכנה? מדריך למחלוקת סביב קידוחי אסדת לוויתן

לכתבה המלאה

מהו תהליך הנישוב?

שני הצינורות של 18 אינץ' שיובילו את הגז הטבעי מלאים כרגע בחנקן. ברז ראשי, "שיבר", שייפתח בקרוב, יאפשר לגז לעלות ולהתחיל לזרום בצינור. הגז ידחוף את החנקן במשך כחמש שעות ולאחר מכן תתחלנה שמונה שעות נישוב - פליטה לאוויר הפתוח של תכולת הצינור.

בתחילה ייצא חנקן, אחר כך חנקן מעורב בגז, אחר כך גז מעורב בחנקן ואחר כך גז טבעי שינושב לאוויר עד אשר מה שייצא מהצינורות יהיה בריכוז של 95% גז מתאן. בשלב זה יתחיל הטיפול בו ומאותו רגע הגז עובר בצנרת לחופי ישראל, משם לחברת נתגז וצרכניה, וכך ל-30 השנה הבאות (על פי הערכות).

בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, השבוע/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully