וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התושבים בסכנה? מדריך למחלוקת סביב קידוחי אסדת לוויתן

24.12.2019 / 12:07

המשרד להגנת הסביבה הורה על עיכוב תחילת פעילותה המסחרית של אסדת הגז של חברת נובל אנרג'י, במסגרתה ייפלטו לאוויר חומרים מזהמים. אילו חומרים מסוכנים צפויים להיפלט, מהו תהליך ה"נישוב" והאם הפעלת האסדה היא עובדה מוגמרת? מורה נבוכים לסערה הסביבתית

צלמים זמניים מורשים

רגע לפני הפעלת אסדת הגז לוויתן הודיע הלילה לפני חצות המשרד להגנת הסביבה כי הוא אינו מתיר לחברת נובל אנרג'י להשלים את הרצת האסדה תוך פליטת חומרים מזהמים לאוויר, ובכך למעשה מעכב המשרד את תחילת הפעלתה המסחרית של האסדה. כמקובל במתקנים חדשים, אסדת לוויתן נמצאת כעת בתקופת הרצה. כל המערכות, לרבות מתקני הטיפול בפליטות, נכנסות לפעילות באופן הדרגתי.

לטענת המשרד להגנת הסביבה, חברת נובל אנרג'י לא עמדה בכל התנאים המחמירים שהציב לקראת פעולת הנישוב שתוכננה להתקיים היום (שלישי) באסדה, ומשום כך, הפעולה תדחה למועד אחר. במשרד אומרים כי על החברה להשלים את הדברים החסרים עד למועד הנישוב הבא, ולקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה כי היא עומדת בכל התנאים לתוכנית הנישוב.

מאגר לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
החברה לא עמדה בתנאים המחמירים לקראת פעולת הנישוב. אסדת הגז לוויתן/אתר רשמי, אלבטרוס

המשרד לא אישר עדיין את תוכנית הדיגום והניטור באסדה במהלך הנישוב. ספציפית, זאת מכיוון שלא נחה דעתו עד כה מדוחות הכיול ובקרת האיכות שהוגשו, הנוגעים למכשירי האנליזה על האסדה לבדיקת הרכב הגז המנושב. המשרד הורה לחברה כי לכשתעמוד בתנאים עליה לתת לציבור התראה של יומיים מראש על מועד הנישוב החדש.

עוד בוואלה!

המרוץ למפכ"לות: במשטרה מסרבים להעביר לארדן את ממצאי הפוליגרף של המועמדים

לכתבה המלאה

מה זה נישוב?

שני הצינורות של 18 אינץ' שיובילו את הגז הטבעי מלאים כרגע בחנקן. ברז ראשי, "שיבר", שייפתח בקרוב, יאפשר לגז לעלות ולהתחיל לזרום בצינור. הגז ידחוף את החנקן במשך כחמש שעות ולאחר מכן תתחלנה שמונה שעות נישוב - פליטה לאוויר הפתוח של תכולת הצינור.

בתחילה ייצא חנקן, אחר כך חנקן מעורב בגז, אחר כך גז מעורב בחנקן ואחר כך גז טבעי שינושב לאוויר עד אשר מה שייצא מהצינורות יהיה בריכוז של 95% גז מתאן. בשלב זה יתחיל הטיפול בו ומאותו רגע הגז עובר בצנרת לחופי ישראל, משם לחברת נתגז וצרכניה, וכך ל-30 השנה הבאות (על פי הערכות).

מה צפוי להיפלט לאוויר?

מדיווחי חברת נובל אנרג'י למשרד להגנת הסביבה עולה כי במהלך כל נישוב כזה צפויה פליטה של 76 ק"ג בנזן מסרטן ושל 24 טון חומרים אורגניים נדיפים וכי לאורך תקופת ההרצה, צפויים להיפלט כ-50 טון.

בדיקת המשרד להגנת הסביבה באסדת לווייתן, דצמבר 2019. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
בדיקות באסדת לוויתן/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

האסדה היא עובדה מוגמרת?

בספטמבר הושלמה הקמת האסדה כעשרה קילומטר מהחוף כפי שהסכימה המדינה, על אפם וחמתם של מתנגדיה. חלקי האסדה שהושטו לכאן מטקסס חוברו באמצעות מנוף ימי מהגדולים בעולם.

בשבועות האחרונים ניטש קרב מאסף על תהליך ההרצה. כחלק מההרצה גז מטופל מבארות אחרים שמגיע מול חופי אשדוד, הוכנס למערכת ההולכה הארצית, הובל צפונה ונכנס לאסדה. הגז הפעיל את הגנרטורים והמערכות האחרות, התבצעה סימולציה ללחצים הצפויים והכל ערוך לקבלת הגז מארבעה קידוחים בשדה הגז הימי המרוחק. לפני כן יש לבצע נישוב של הגזים שבצינורות.

מה עמדת שוחרי הסביבה?

שוחרי סביבה מלכתחילה חלוקים ביחסם לקידוחי הגז. מצד אחד הם בעד שימוש בגז טבעי לעומת פחם או דלקים אחרים, ומן הצד השני הם חוששים מהזיהום הנגרם בעת הפקתו של הגז הטבעי. באזור זכרון יעקב וחוף הכרמל ניהלו בשנים האחרונות מאבקים להרחקת הטיפול בגז הטבעי מהיבשה לים, ואחרי שהוחלט על הקמתה בים, כעשרה ק"מ מול חוף דור, החל המאבק להרחקתה אל "על פי הבאר", כלומר אל כמאה ק"מ מהחוף.

מאות תושבי חוף הכרמל הפגינו מול ביתו של יצחק תשובה במחאה על הקמת אסדת גז בקרבת החוף, 19 בינואר 2018. מערכת וואלה!
מאות מוחים מול ביתו של יצחק תשובה נגד הקמת אסדת לוויתן, 2018/מערכת וואלה!

מה אומרים בעמותת שומרי הבית?

לאורך החוף ובאזור הוקמו תחנות ניטור על ידי גורמים שונים, בהם איגוד ערים להגנת הסביבה שרון-כרמל והמשרד להגנת הסביבה ושל חברת נובל אנרג'י. עמותת "שומרי הבית" מפעילה בין היתר מצלמה תרמית כדי "לשמור על השומרים". לטענתה, בנזן הוא רק חומר אחד מתוך סך כל החומרים המזהמים שעתידים להיפלט, ומהווה רק 0.3% מסך כל הפליטות של חומרים מזהמים.

בעמותה טוענים עוד כי "הרגולטור נמנע מלקחת אחריות מלאה על כמות וקצב הפליטות שפורסמו ומצהיר באופן גלוי כי הכמות שתיפלט היא 'על פי הצהרת נובל אנרג'י' ולא על פי הערכת מומחי המשרד או מומחה צד שלישי עם ניסיון עולמי בתחום". בעמותה מתייחסים בחשדנות לדיווחים של נובל אנרג'י לגבי קצב הנישוב, שעות הנישוב וכמות המזהמים וטוענים כי "לאורך כל הדרך של החברה בישראל, היא הסתירה מידע מהציבור, חרגה באופן קיצוני מתחזיותיה, סיפקה הערכות חסר קיצוניות ואף שיקרה לציבור".

"גם איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל וגם המשרד להגנת הסביבה הצהירו בעבר שהאמינות של החברה בעייתית במיוחד", הזכירו בעמותה. עוד הדגישו כי "ערכי הסביבה מתייחסים לאדם הממוצע. ישנן אוכלוסיות רגישות שעלולות להיפגע גם בחשיפה לערכים נמוכים יותר מערכי הסביבה - ילדים, נשים בהריון, חולי לב וריאות, קשישים, חולים בכלל ועוד".

מה עמדת המשרד להגנת הסביבה?

המשרד להגנת הסביבה בדק את תוכניות החברה עבור תקופת ההרצה והנישוב, ובנוסף, ביצע מודל פיזור מזהמים במצבים סינופטיים שונים. הממצאים הראו כי לא צפויה חריגה מערך הסביבה לבנזן בקו החוף, במועדי הנישובים המהותיים. תרחישי הפיזור המחמירים ביותר הצביעו כי פליטות הבנזן מהאסדה לא צפויות להביא לעלייה משמעותית בריכוזי הבנזן באזור החוף. מהבדיקות שבוצעו, ניתן לקבוע כי לא צפוי סיכון לתושבי יישובי החוף בכל שלבי ההרצה, כולל בזמן הנישובים.

ביום הנישוב, צוותי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה יהיו נוכחים על האסדה ובחוף, כולל בתחנות הניטור ובמרכז הבקרה של נובל אנרג'י. המשרד להגנת הסביבה מחדד כי אין כל הנחיות מיוחדות באשר להפסקת פעילות או שינוי בהתנהלות היומיומית של תושבי האזור, גם לא בעת הנישוב באסדה. המשרד מדגיש כי אין בסיס לאמירות חסרות האחריות הקוראות לתושבים להתפנות בתקופת הרצת האסדה והנישוב. ריכוזי המזהמים בחוף ינוטרו באופן רציף ובמקרה הבלתי סביר שתתגלה בזמן אמת עלייה בזיהום האוויר העלולה לסכן את האוכלוסייה - הפעילות באסדה תופסק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
"יום גדול לישראל". נתניהו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת לוויתן, ינואר/ניב אהרונסון

מה אומרת חברת נובל אנרג'י?

מדובר בעוד מכה לחברת נובל אנרג'י שממתינה כמעט עשור לממש את התגלית שלה. היה זה ב-29 בדצמבר 2010 כשהחברה הודיעה לבורסה נרגשת אך מהוססת על "תגלית הגז הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון", וראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב מצידו: "יום גדול לישראל". התברר כי אכן מדובר בשדה הגז מהגדולים בים התיכון אבל היום הגדול באמת, של מימוש ההשקעה הגדולה, טרם הגיע. אי שם בעומק הים במרחק של כ-120 קילומטרים מהחוף, נקדחו בארות הגז, על קרקעית הים הונחה צנרת להוליך את הגז אל האסדה בה יטופל, 320 עובדים מחכים עליה להתחיל בעבודה.

"הזרמת הגז הטבעי ממאגר לוויתן תחל בימים הקרובים", מבטיחים גם הבוקר בחברה. "אסדת לוויתן עומדת בכל התנאים המחמירים ביותר בנושא הגנת הסביבה וכך גם קבעו המשרד להגנת הסביבה והגורמים המוסמכים. כל הגורמים הרשמיים קבעו מפורשות כי לא נשקפת כל סכנה שהיא מהפעילות על האסדה והערכה זו לא השתנתה במאומה. בתי המשפט דחו את כל הבקשות למניעת הרצת האסדה והזרמת הגז".

עוד הוסיפו בחברה כי "אנו פועלים בהידברות ובתיאום מול משרדי האנרגיה והגנת הסביבה על מנת להבטיח פתרון לסוגיה הנקודתית-טכנית האחרונה שנותרה פתוחה ביחס לכיול של מכשיר אנליטי על האסדה שתבוא לסיומה הטוב ולשביעות רצון המשרד בזמן הקרוב מאוד.

"רק היום הודיעה רשות החשמל כי בזכות הגז מלוויתן יירד מחיר החשמל לצרכנים בישראל. בנוסף הגז הטבעי יפחית דרמטית את זיהום האוויר, יגדיל את הכנסות המדינה ויהפוך אותה למעצמת אנרגיה. חיכינו הרבה שנים לגז מלוויתן, נמתין עוד מספר ימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully