וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הקפיא זמנית את הרצת אסדת הגז לוויתן: "אסור להמר על בריאות התושבים"

17.12.2019 / 23:46

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את עתירת הרשויות המקומיות ועמותת צלול וקבע כי פעולת האסדה תושהה עד להודעה חדשה. בזכרון יעקב בירכו: "ההחלטה תבטיח שלא תיגרם פגיעה בריאותית וסביבתית". חברת נובל אנרג'י: "לומדים את ההחלטה מתוך כוונה ומוכנות להזרים את הגז בהקדם"

צלמים זמניים מורשים

בית המשפט המחוזי בירושלים נעתר היום (שלישי) למועצה המקומית זכרון יעקב, רשויות נוספות ועמותת "צלול" והקפיא ארעית את הרצת אסדת הגז לוויתן. זאת בבקשה שבאה לצד עתירה נגד חברת נובל אנרג'י והמשרד להגנת הסביבה וכן "אחר שלא הופרכה הטענה כי השהיית ההחלטה בבקשה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לבריאות הציבור". בית המשפט יקיים דיון לגופה של הבקשה ביום ראשון הבא.

בעתירה שהוגשה בחודש שעבר נטען כי המשרד להגנת הסביבה בחר באינטרסים הכלכליים של התאגיד ולא בבריאות הציבור. עוד טענו העותרים כי המשרד הממשלתי מעדיף חשיפה לגזים רעילים, מסרטנים ובעלי פוטנציאל נזק בריאותי קשה, על פני שמירה על בריאות הציבור.

מחברת נובל אנרג'י נמסר כי "השותפות בלוויתן קיבלו לידיהן את החלטת בית המשפט הנכבד והן לומדות אותה מתוך כוונה ומוכנות להזרים את הגז מלוויתן בהקדם האפשרי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
"לא הופרכה הטענה כי השהיית ההחלטה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך". אסדת הגז לוויתן/ניב אהרונסון

ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, בירך על קביעת בית המשפט. "ההחלטה הדרמטית מדגישה כי בית המשפט, כמוצא אחרון, ממלא את החלל העצום שהשאירו משרדי הממשלה בעמדתם הנחרצת לצד חברות קידוחי הנפט והגז", אמר דשא. "חוסר המידע, ההליכים שהתקיימו ללא שיח עם הציבור ותוכנית להפעלת אסדה אשר עלולה הייתה לפגוע בבריאותם של אלפים רבים, הינה התנהלות שגויה ולא ראויה ופעם הראשונה יתקיים דיון אמיתי בשאלות אלו בפני בית משפט. לציבור מגיעות תשובות ויש להבטיח שלא תיגרם פגיעה בריאותית וסביבתית, החלטת בית המשפט הינה הדרך להבטיח זאת".

במועצה האזורית חוף הכרמל הסמוכה, שאינה שותפה לעתירה, מסרו בתגובה כי "נמשיך לפעול יחד על מנת לדאוג לשלום תושבי האזור". לדברי בכיר במועצה, "בכך פורום ראשי הרשויות מסמן שלוש הצלחות משמעותיות: ניטור רציף על האסדה, שלא נדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה, עצירה ובחינה מדוקדקת של היתר הפליטה שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה וניטור רציף ושקוף של איגוד ערים שרון כרמל המייצג את הרשויות במרחב".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) תמכה אף היא בהקפאת הרצת האסדה. בתגובה להחלטה מסרה כי "‏בית המשפט קובע הערב - אסור להמר על בריאות התושבים! שאילתות שהפניתי לסגן שר הבריאות ולשר להגנת הסביבה נענו במריחות ותירוצים. הממשלה חייבת להתנהל בשקיפות מלאה, לבצע ניטור הדוק ומוקפד - כולל על האסדה עצמה, להתריע מראש, וכעיקרון - לדאוג קודם כל לבריאות התושבים ואחר כך לאינטרסים אחרים".

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully