וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפקירו את בריאות הציבור": הוגשה עתירה נגד הפעלת אסדת לויתן

20.11.2019 / 21:34

זכרון יעקב ורשויות שכנות עתרו לביהמ"ש נגד המשרד להגנת הסביבה וחברת נובל אנרג'י בדרישה להפסיק את הרצת אסדת הגז לויתן שהחלה השבוע. זאת, בטענה להתנהלות רשלנית מצד המשרד, שהעדיף אינטרסים כלכליים על פני הציבור. נובל אנרג'י: "הפרויקט יביא לשיפור הסביבה"

צלמים זמניים מורשים

המועצה המקומית זכרון יעקב ורשויות שכנות עתרו היום (רביעי) בבית המשפט המחוז בירושלים נגד המשרד להגנת הסביבה וחברת נובל אנרג'י בדרישה להפסיק לאלתר את הרצת אסדת הגז לויתן שהחלה ביום שני, עשר ק"מ בעומק היום, מול זכרון.

העתירה, שהוגשה בשם הרשויות המקומיות זכרון יעקב, פרדס חנה-כרכור, עמק חפר, ג'סר א-זרקא, מגידו ועמותת "צלול", הינה נגד "התנהלותו הפזיזה והרשלנית של המשרד להגנת הסביבה". בעתירה נטען כי המשרד להגנת הסביבה בחר באינטרסים הכלכליים של התאגיד ולא בבריאות הציבור. עוד נטען כי המשרד הממשלתי עדיף חשיפה לגזים רעילים, מסרטנים ובעלי פוטנציאל נזק בריאותי קשה, על פני שמירה על בריאות הציבור.

הרשויות המקומיות טוענות כי "המשרד להגנת הסביבה מפקיר את תושבי מישור החוף". מנגד, במועצה האיזורית חוף הכרמל, שלא הצטרפה לעתירה, מסרו הערב "הודעה דרמטית" כי הגיעו להסכמות עם חברת נובל אנרג'י לביצוע ניטור רציף על אסדת ליוויתן בבקרה של איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, זאת מעבר לדרישות בהיתר הפליטה.

ספינות "סער 5" ואסדות הגז. דובר צה"ל
"המשרד פעל בניגוד להוראות החוק ותוך עיקור מתוכן של עקרון שיתוף הציבור". אסדת גז/דובר צה"ל

עוד נטען בעתירה כי "המשרד להגנת הסביבה בחר לדרוס את הבלמים והאיזונים שנקבעו בחוק אוויר נקי, בחר להסתיר מהציבור את הוראות הרצת המתקן ולא לפרסמן להערות. וכבר כאשר פורסמו, הן פורסמו שעות ספורות לפני תחילת ההרצה ותחילת הפליטה של טונות של מזהמים", וכי "כל זאת בניגוד להוראות החוק ותוך עיקור מתוכן של עקרון שיתוף הציבור הקבוע בחוק". לדברי העותרות, "חמור מכך, מי שיידע את הרשויות המקומיות בסמוך לתחילת הליך ההרצה של האסדה, היתה נציגות שותפות לוויתן ולא המשרד להגנת הסביבה, כפי שהיה מצופה, מגוף ממשלתי האמון על הסביבה ועל הבריאות".

בעתירה ביקשו העותרות כי בית המשפט יקבע כי היתר פליטה שניתן להפעלת אסדת הגז לוויתן בטל לפיכך, לא תתקיים באסדת לוויתן פעילות הכרוכה בפליטת גזים כל עוד לא פורסם היתר פליטה חדש.

לחילופין במידה ולא יבוטל היתר הפליטה, מבקשות העותרות כי בית המשפט יורה על תיקונו, בין היתר על ידי הוספה שניטור המזהמים יבוצע על ידי המשרד להגנת הסביבה ולא על ידי החברה כפי שקבע במשרד - לשיטת העותרות מהלך זה של המשרד הינו בבחינת לתת ל"חתול לשמור על השמנת". שיתקיים ניטור רציף, ישיר ופיזי של חומרים מסוכנים מקורות הפליטה המוקדיים והלא מוקדיים על גבי האסדה וזאת לפני תחילת תקופת ההרצה.

עוד בוואלה!

בשל החשש הבריאותי מאסדת הגז לוויתן: זכרון יעקב תעתור נגד הפעלתה

לכתבה המלאה

"המדינה מפקירה את תושבי מישור החוף"

המהלך גרר תגובות של ראשי הרשויות המוערבים בעתירה, החוששים מזיהום סביבתי. ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, אמר כי: "מדינת ישראל מפקירה את תושבי מישור החוף את המרחב החופי, את מי הים ואת האוויר אותו אנו נושמים. היתר הפליטה פורסם תוך התעלמות מדרישותינו להקמת מערך ניטור אמין ורציף על האסדה ולא על ידי החברה המפעילה, ניטור הנדרש לצורך שמירה על בריאות הציבור העובדה שלא עודכנו מבעוד מועד על תחילת תקופת ההרצה הוא חסר אחריות".

ראש מועצת פרדס חנה כרכור, הגר פרי יגור, אמרה כי: "מערך ניטור האוויר הרציף על גבי האסדה אינו מוסדר. נדרש ניטור הפועל ביעילות ובשקיפות מול ציבור התושבים. מחויבותנו לשמור על בריאותם ואיכות חייהם של תושבינו ותושבי האזור. אנו קוראים לחברת נובל אנרג'י לעצור את התנהלותם ולפעול באופן גלוי ובהתאם למדיניות הדוגלת בשקיפות סביבתית.

איציק חולבסקי, ראש מועצה אזורית מגידו: "מ.א מגידו מצטרפת לעתירה הגם שאינה נוגעת ישירות לתושביה מתוך עקרון ברור של סולידריות עם תושבי מישור החוף. נמשיך להאבק נגד איומים סביבתיים העלולים לפגוע באיכות החיים של תושבי המועצה והאיזור כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
"נמשיך להאבק נגד איומים סביבתיים". אסדת הגז לויתן./ניב אהרונסון

ד"ר גלית שאול, ראשת מועצת עמק חפר, אמרה: "התנהלות המדינה סביב אסדת לווייתן ממשיכה להיות תמוהה, בלשון המעטה. אנחנו מצפים שהמדינה תגן על תושבינו - בניטור, בהגבלות ובפיקוח רציפים. אנו דורשים כי לא תתקיים באסדת לוויתן פעילות הכרוכה בפליטת גזים כל עוד לא יפורסם היתר פליטה חדש".

מאיה יעקבס, מנכ"ל עמותת צלול, מסרה: "במהלך המחלוקת הציבורית הסוערת סביב מיקום אסדת לוויתן הבטיח המשרד להגנת הסביבה כי דווקא הקירבה לחוף תבטיח ניטור ואכיפה גבוהים. כעת אנו עדים למימדי ההונאה הציבורית. אישרו זיהום קטסטרופלי בלי שיתוף ציבור ובלי שקיפות, כגנבים בלילה. מסרבים לעדכן את הציבור בהנחיות מניעה וזהירות ומוכיחים מעל לכל ספק כי כל משבר האמון שנוצר כלפי המשרדים להגנת הסביבה והאנרגיה בניהול התעשיה המזהמת בעולם, מוצדקים".

"היתר הפליטה לאסדת לויתן ניתן לפי החוק"

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה במשרדנו ולמדנו עליה מהתקשורת. נגיב לה כמקובל לבית המשפט, באמצעות הפרקליטות, כפי שאף עשינו בעתירות הקודמות. ללא קשר לעתירה זו או אחרת, המשרד מדגיש כי היתר הפליטה לאסדת לוויתן ניתן לפי חוק אוויר נקי, כדין, תוך שמירה על זכותו של הציבור לקחת חלק בהליך היתר פליטה - כולל ישיבות ודיון ציבורי, תוך העמדת כל הנתונים שהוגשו לבחינת הממונה".

עוד מסר המשרד כי "במסגרת תנאי היתר הפליטה הוטלו על נובל תנאים מחמירים ומגבלות רבות, וזאת כדי להבטיח איכות אוויר נאותה עבור תושבי האזור".

חברת נובל אנרג'י מסרה בתגובה כי "פרויקט פיתוח לוויתן היה ועודנו נתון לפיקוח מחמיר על ידי כל הגופים הרלבנטיים ונובל אנרג'י תפעל בהתאם להיתרים שיוענקו לה במסגרת התהליך. לצערינו, מדובר על עתירה נוספת בסדרה של עתירות שנועדו לעכב את הזרמת הגז מלוויתן שכולן נדחו על ידי בתי המשפט בישראל". עוד מסרו בחברה כי "גם בג"ץ קבע כי 'השאלות הכרוכות בשמירה על בטחון הציבור, בריאות הציבור והגנה על הסביבה נבחנו היטב'. פרויקט לוויתן עומד בלוח הזמנים להזרמת הגז לישראל לפני סוף השנה ויביא לשיפור הסביבה ואיכות האוויר, הכלכלה והביטחון האנרגטי של ישראל".

(עדכון ראשון: 20:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully