וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל החשש הבריאותי מאסדת הגז לוויתן: זכרון יעקב תעתור נגד הפעלתה

8.11.2019 / 8:29

במועצה המקומית חוששים כי יוסתר מידע על ניטור הגזים הרעילים שייפלטו מאסדת לוויתן. במועצה טוענים כי מדובר בסכנה משמעותית לבריאות התושבים ומזהירים כי תוך יומיים של הרצה, ייפלטו לאוויר כ-50 טון של גז ומתוכם כ-200 ק"ג של חומרים מסרטנים

צלמים זמניים מורשים

המועצה המקומית זכרון יעקב תגיש עתירה מנהלית נגד המדינה ותבקש צו מניעה נגד הפעלת אסדת לוויתן. העתירה שמתפרסמת לראשונה בוואלה! NEWS, הוגשה כמה שבועות לפני תחילת ההרצה של אסדת הגז. במשרד עו"ד הרב זהב, אדלשטיין, המייצג את המועצה המקומית, אומרים כי הרעלים שייפלטו לאוויר והיעדר הפיקוח על רמותיהם, יעמידו בסכנה את בריאותם של תושבי האזור. לטענת עורכי הדין, "על מנת למתן סכנה זו, המשרד להגנת הסביבה נדרש לבצע שורה של פעולות להגבלה משמעותית של היקף פליטת הגזים בתקופת ההרצה ולהבטחת קיומו של ניטור אפקטיבי".

בזכרון יעקב אומרים כי נזק בריאותי בלתי הפיך עלול להיגרם לתושבי הישוב ולתושבי האזור האחרים, אם תתחיל הרצת המתקן במתכונת המתוכננת תוך פליטה של גזים רעילים ומסרטנים בכמות עצומה של כ- 50 טון גז, שהם 166% מן הפליטה המותרת בשנה. מתוכם כ-200 ק"ג של חומרים מסרטנים, וכל זאת בפרק זמן של שתי יממות. "מתקפה כימית על אזרחי ישראל תתרחש במהלך חודש דצמבר", הזהיר יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" המובילה את המאבק להרחקת אסדת לוויתן. לדברי ספיר, "המועד המדויק ידוע לנבחרי ציבור ומוסתר מהאזרחים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ ישתתפו באירוע לרגל הגעת החלק התחתון של אסדת הגז "לווייתן", 31 בינואר 2019. ניב אהרונסון
אסדת הגז לוויתן/ניב אהרונסון

החשש במועצה המקומית מפני מניפולציה של מידע הנוגע לניטור הזיהום, אינו ערטילאי. בדו"ח הביקורת המיוחד שפורסם אך לאחרונה בחודש יוני 2019, מבקר המדינה עמד על כך שבתחנות הניטור של איגוד ערים חיפה התרחשו תקלות חמורות וממושכות במכשירי המדידה. רמת התחזוקה של המכשירים הייתה ירודה ונמצאו ליקויים חמורים במנגנוני הפיקוח והבקרה. מבקר המדינה אף ציין שמדובר בתקלות שנמשכו שלוש עד חמש שנים וכי המשרד להגנת הסביבה לא דיווח עליהן כראוי לציבור עם חשיפתן, באופן הפוגע באמון הציבור בדיווחי המשרד. "נוכח האמור, אנו חוששים שלא די בתחנות ניטור של נובל אנרג'י, שיופעלו בהתאם להוראות המשרד להגנת הסביבה", נמסר מהמועצה.

ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא, אמר לוואלה! NEWS כי נמסר לו מידע מטעה אודות האפשרות לפקח על הגזים שנפלטים מהאסדה. "בעקבות מגעים עם גורמי מקצוע הסתבר לנו שעמדת המשרד להגנת הסביבה, לפיה אין אפשרות טכנולוגית לקיים ניטור רציף של פליטות הגזים על גבי האסדה, אינה נכונה", סיפר דשא.

השר לשעבר יעקב אדרי, ראש העיר אור עקיבא ויו"ר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל, אמר כי "לא ייתכן כי האסדה, שהינה פרויקט לאומי אסטרטגי לייצור גז לאנרגיה לא תפוקח ותנוטר באופן רציף, בדומה לתעשיות גדולות ומשמעותיות בישראל", איגוד הערים מייצג 18 רשויות מקומיות ובהן זכרון יעקב, שמונות מעל 700 אלף תושבים. אדרי שיגר גם הוא מכתב בהול למנהל אגף איכות אוויר במשרד לאיכות הסביבה.

בזכרון יעקב טענו כי מדובר בהפקרה של בריאות הציבור, "התנאים ההכרחיים אינם מתקיימים, והם רחוקים מלהתקיים. התעלמות מכך היא הפקרה של בריאותם של אלפי אנשים", כתבו עורכי הדין המייצגים במכתב בהול למנכ"לי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד האנרגיה, שלא נענה.

עוד בוואלה!

מקרון: נאט"ו נמצאת במוות מוחי בשל מדיניות טראמפ

לכתבה המלאה
מאות תושבי חוף הכרמל הפגינו מול ביתו של יצחק תשובה במחאה על הקמת אסדת גז בקרבת החוף, 19 בינואר 2018. מערכת וואלה!
תושבי חוף הכרמל מפגינים מול ביתו של יצחק תשובה במחאה על הקמת אסדת הגז ב-2018/מערכת וואלה!

העתירה מתגבשת על רקע המאבק שהכריזו עליו השבוע ראשי המועצות באזור נגד חברת נובל אנרג'י, בדרישה להסדיר מערך ניטור רציף ושקוף על האסדה עצמה. אל המאבק הצטרפו ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזיק, ראש מועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, איתי ויסברג, ראש המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי- יגור, ראש המועצה אזורית עמק חפר, ד"ר גלית שאול וראש המועצה מקומית זכרון יעקב, זיו דשא. אך העתירה מוגשת בשלב זה רק על ידי המועצה המקומית זכרון יעקב. דשא אומר כי פנה לרשויות בסביבה. "אנו מאמינים שהן תצטרפנה למהלך. לא נתפשר על איכות החיים ועל בריאות התושבים".

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', אמרה כי מדובר בחשש סביר של התושבים, "החשש של התושבים מובן לנוכח הניסיון העגום באסדות אחרות בעולם וגם בארץ ולאור הנתונים המראים על צפי לרמות זיהום חריגות בתקופת ההרצה". עוד הוסיפה חיימוביץ' כי, "מעבר לדאגה לבריאותם הם גם זכאים למענה לטענות שלהם. לצערי נראה שהאינטרסים שעומדים מול עיני מקבלי ההחלטות הם אחרים".

נובל אנרג'י: "הפרויקט נתון לפיקוח מחמיר"

מחברת נובל אנרג'י נמסר בתגובה כי "פרויקט פיתוח לוויתן היה ועודנו נתון לפיקוח מחמיר על ידי כל הגופים הרלוונטיים ונובל אנרג'י תפעל בהתאם להיתרים שיוענקו לה במסגרת התהליך. לצערינו, מדובר על עתירה נוספת בסדרה של עתירות שנועדו לעכב את הזרמת הגז מלוויתן שכולן נדחו על ידי בתי המשפט בישראל. גם בג"ץ קבע כי 'השאלות הכרוכות בשמירה על בטחון הציבור, בריאות הציבור והגנה על הסביבה נבחנו היטב'. פרויקט לוויתן עומד בלוח הזמנים להזרמת הגז לישראל לפני סוף השנה ויביא לשיפור הסביבה ואיכות האוויר, הכלכלה והביטחון האנרגטי של ישראל".

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה כי "נושא זיהום אוויר מטופל במשרד להגנת הסביבה. ככל שתוגש עתירה כלפי המשרד, תגובתנו תינתן בבית המשפט".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "התקבל בימים האחרונים מכתב. אנו מכינים מענה מעמיק ומתחייבים להתייחס ברצינות הראויה לעירייה ולתושבים".

ממשרד הבריאות טרם נמסרה התייחסות.

(עדכון ראשון: 23:42, 7 בנובמבר 2019)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully