וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפיצויים, הדרך לשיקום השמורה שנהרסה עוד ארוכה: "הנזק כבר נעשה"

7.11.2019 / 19:37

חמש שנים לאחר דליפת הנפט בערבת עברונה תשלם קצא"א מאה מיליון שקלים, אך ברשות הטבע והגנים חוששים מעתיד האתר. לאחרונה נפתחה תכנית ניטור שמעריכה את נזקי אסון הטבע ונועדה לשיקום השמורה וחידוש הצמחיה. "מקווים שחברות אחרות יבינו כי יש להן אחריות"

בווידאו: צילומי אוויר של שמורת עברונה 5 שנים אחרי הזיהום/צילום: עמיר אלוני, עריכה:שאול אדם

למרות הסכם הפשרה שהתקבל היום (חמישי), לפיו חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) תשלם פיצויים בגובה של יותר ממאה מיליון שקלים, ברשות הטבע והגנים טוענים כי הדרך לשיקום שמורת עברונה עוד ארוכה. מאז אסון דליפת הנפט בדצמבר 2014 עמל אקולוג מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, ד"ר אסף צוער, על שיקום השמורה הנמצאת כמה קילומטרים צפונית לאילת. "היה נזק עצום, נפט גולמי זרם בתוך השמורה", תיאר. "כל החיים מרוכזים בערוצי הנחל והנפט פגע בזרימת המים בלב השמורה".

מחקר שערכו ברשות הטבע והגנים קבע כי בעקבות הדליפה אין התחדשות, וצמיחתם של עצים חדשים נבלמה. בעקבות זאת, החלו לעבוד על תכנית לשיקום השמורה שמטרתה העיקרית היא חידוש צמיחת עצי השיטה במקום. ד"ר צוער הביע חשש מעתיד השמורה. "הדבר שהכי מדאיג אותי הוא שלא יהיה המשך לעצים", סיפר. "העצים הישנים לא מתו, אבל הזרעים שלהם לא מצמיחים עצים חדשים וזאת הסכנה הכי גדולה. אם לא תהיה המשכיות של הצמחים השמורה לא תחזיק מעמד".

עברונה. רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
עובדים על תכנית לחידוש צמיחת עצי השיטה. שמורת עברונה/אתר רשמי, רשות הטבע והגנים

"אין תקדים לדבר הזה בעולם", תיאר את דליפת חמישה מיליון הליטרים (5,000 קוב) של הנפט הגולמי מקו הצינור של חברת קצא"א לעבר שמורת ערבת עברונה. "אין פתרון קסם. לא היו דברים כאלה בעולם עם נפט בתוך שמורת טבע מדברית ולכן אנחנו צריכים להביא את הרעיונות בעצמינו. אנחנו מקווים שזה יעזור".

"אנחנו מבצעים תכנית ניטור שמעריכה את נזקי הנפט שהתקשה בלב השמורה ובקרוב יהיו לנו הערכות", הסביר האקולוג. "גם לאחר שפינינו חלק מהנפט, חלק משמעותי נשאר, ואי אפשר לקבוע אם הנזק ישוקם במלואו".

עוד בוואלה!

יותר ממאה מיליון שקלים: קצא"א תשלם פיצויי ענק על זיהום הנפט בעברונה

לכתבה המלאה
דליפת הנפט בעברונה 10.12.2024. רשות הטבע והגנים
"אין פתרון קסם". שמורת עברונה, 2014/רשות הטבע והגנים

ערבת עברונה משתרעת על כ-40 קמ"ר בערבה הדרומית ואפשר למצוא בה עולם ומלואו: סוואנות של עצי שיטה ובהן עדרי צבאים, שפע עופות מים, בריכות מלח, צמחיה מיוחדת ואתרי עתיקות. במסגרת תכנית הניטור עוקבים ברשות הטבע והגנים גם אחר בעלי החיים, שרבים מהם מעדיפים לעזוב את השמורה בגלל הנפט.

לדברי ד"ר צוער, "אני מעריך שייקח לא מעט זמן לשקם את השמורה. אנחנו עובדים עם אוניברסיטת תל אביב וחוקרים רבים וכן עם המשרד לאיכות הסביבה ומשקיעים מאמצים רבים בניסיון לשקם את עברונה". בעקבות הסכם הפשרה שהתקבל היום, הדגיש האקולוג כי "הפיצוי הוא גדול וזהו תקדים חשוב. יש פה פיצוי משמעותי, אבל הנזק כבר נעשה. אני מקווה שהחברות האחרות שמתעסקות בתחום יבינו כי יש להן אחריות".

2017 - צבי נגב בשמורת הטבע עברונה. אתר רשמי
"רוב בעלי החיים מעדיפים לעזוב את השמורה". צבי נגב בעברונה, 2017/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully