וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון דליפת הנפט: המדינה וקצא"א יממנו את שיקום השמורה

הממשלה אישרה את תכניתו של סגן השר אופיר אקוניס, שבמסגרתה יועברו 17 מיליון שקלים לשיקום האזור שנפגע. נוסף על כך, החברה שמפעילה את הצינור תשלם סכומים נוספים מעבר למה ששילמה. "צעד ראשון בתיקון העוול"

צילום: רועי טלבי, רשות הטבע והגנים, עריכה: יאיר דניאל

הממשלה אישרה היום (ראשון) בצהריים את התכנית לשיקום שמורת עברונה בערבה, שנפגעה בצורה קשה בשל דליפת הנפט בתחילת החודש. על פי התכנית, שאותה יזם סגן השר להגנת הסביבה, אופיר אקוניס, יועברו 17 מיליון שקלים לשיקום האזור, השמורה תורחב ויחוזק מערך הטיפול באירועי חירום של המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, נוסף על הכספים שיקצה המשרד, חברת קצא"א תשלם סכומים נוספים מעבר למה ששילמה.

עוד במסגרת התכנית, יוקם צוות מיוחד שיבדוק את ההשפעה של פעילות קצא"א על הסביבה. בין היתר, יבחן הצוות את שחרור החוף הסגור של קצא"א באילת לטובת הציבור הרחב ותושבי אילת. במשך עשרות שנים נותר קטע החוף שצמוד לריף הדולפינים סגור על ידי החברה, על אף שלא מתבצעת בה כל פעילות מקצועית. התכנית תכלול סקרים סביבתיים לבדיקת השפעות סביבתיות בערבה ובמפרץ אילת, טיפול בטכנולוגיות מתקדמות לשיקום הקרקע, טיפול בבעלי חיים בסכנת הכחדה שהושפעו מהדליפה ובניית גשרי מעבר לבעלי חיים מעל כביש הערבה.

אסון דליפת הנפט || כותרות אחרונות:
היעדר המיגון, הזיהום והפאניקה: השאלות שאחרי האסון בערבה
אסון הנפט תועד מהחלל; "אין חשש לזיהום מפרץ אילת"
המשטרה הירוקה החרימה את החלק שדלף בצינור הנפט

שמורת הטבע עברונה שניזוקה מדליפת הנפט הגדולה בערבה, דצמבר 2014. דוברות המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
נפט בשמורת עברונה לאחר הדליפה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשרד להגנת הסביבה

"הממשלה אימצה את עמדתי, שנוסף על עיקרון המזהם-משלם שיופעל על קצא"א, יש לנקוט בצעד ראשון ומידי בתיקון העוול שנגרם לציבור כולו, לחי ולצומח בערבה", אמר היום אקוניס לאחר אישור המהלך. "התכנית שאושרה היום בממשלה תאפשר שיקום מהיר של אוכלוסיות בעלי החיים הייחודיות בערבה שנפגעו, דוגמת הצבאים שייהנו משטחים נרחבים יותר, ובמקביל מתניעה מהלך להשלמת היערכות המשרד להגנת הסביבה לאירועי חומרים מסוכנים עתידיים, כדי להבטיח את בריאות הציבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן השר אופיר אקוניס מבקרים באזור דליפת הנפט בערבה, דצמבר 2014. ישראל מרק סלם, מערכת וואלה! NEWS
קטע הצינור שממנו החלה הדליפה/מערכת וואלה! NEWS, ישראל מרק סלם

בארגונים למען איכות הסביבה חלוקים על טיב התכנית. ביום חמישי האחרון אמר מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", עו"ד עמית ברכה, כי "עבודת המחשכים של קצא"א הצליחה להכניע את הממשלה שתאשר הצעה רשלנית כמענה לאסון האקולוגי הגדול ביותר שאירע בישראל". לדבריו, "ההצעה מתעלמת מהאחריות הישירה של חברת קצא"א לאסון האקולוגי". לדבריו, "התכנית מתכחשת לעקרון המזהם-משלם, אינה מטילה חובת ערבויות וביטחונות למניעת מקרים מסוג זה בעתיד ומותירה על כנה את המשך ההתנהלות החסויה של קצא"א, כך שאסון זהה או חמור יותר עשוי להתרחש שוב מחר בבוקר, והפעם בקרבת ריכוזי אוכלוסין".

מנגד, בחברה להגנת הטבע דווקא בירכו על ההחלטה, אך קראו גם להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת תפקוד קצא"א. "יש להוסיף בהצעת ההחלטה שני נושאים חשובים: הקמת ועדת חקירה ממלכתית והגברת הפיקוח על תשתיות המוליכות חומרים מסוכנים", טענו בחברה. "אסון עברונה חשף את פערי הידע והיעדר המשילות של המדינה ביחס לפעילות קצא"א, זאת לאור מעמדה החוקי המיוחד. יש לבחון מחדש את ההצדקה למעמד מיוחד זה ומגבלותיו, לנוכח שינוי הנסיבות מאז מתן הזיכיון. עוד אנו מציעים לגבש מדיניות לגבי פריסת קווי חומרים מסוכנים, תוך שימת דגש על העברתם באזורים ובשטחים רגישים, לרבות בשמורות טבע".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully