וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ממאה מיליון שקלים: קצא"א תשלם פיצויי ענק על זיהום הנפט בעברונה

7.11.2019 / 10:57

בעקבות דליפת מיליוני ליטרים של נפט אל השמורה בסוף שנת 2014, נקבע גובה התשלום, שרובו מיועד לשיקום האתר. "קצא"א תישא במחיר הנזק לסביבה שהם אחראיים לו", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין

צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: יאיר דניאל

זיהום הנפט בעברונה - עדכונים אחרונים

  • בעקבות אסון דליפת הנפט לשמורה בסוף 2014, תשלם קצא"א סכום כולל של מעל מאה מיליון שקלים
  • זאת, במסגרת פשרה בין החברה לבין המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וגורמים נוספים
  • חלק ניכר מהסכום יועבר לרשות הטבע והגנים, ורובו יועבר לשיקום האתר

חברת קצא"א תשלם פיצויים בגובה של יותר ממאה מיליון שקלים בגלל הזיהום בשמורת עברונה - כך הודיע הבוקר (חמישי) המשרד להגנת הסביבה. בנוסף לכ-32 מיליון שקלים שקצא"א כבר הוציאה, על פי הצהרתה, נקבע כי החברה תשלם מעל 65 מיליון שקלים נוספים למען שיקום השמורה ולמחקר בנושא. בנוסף, תקצה קצא"א כ-9.7 מיליון שקלים נוספים כדי לשדרג את בטיחות קווי הדלק.

האסון הסביבתי התרחש בתחילת חודש דצמבר 2014 כשמיליוני ליטרים של נפט גולמי דלפו מצינור של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) באזור באר אורה. זמן קצר לאחר שהתגלתה הדליפה, השיגו עליה שליטה כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום ביחד עם נציגי קצא"א, והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. עם זאת, כמה מזרמי הנפט הגיעו לשמורת עברונה, מהשמורות החשובות בערבה, שם נמצאים דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם ובעלת אוכלוסיית צבאים גדולה.

דליפת הנפט בעברונה 10.12.2024. רשות הטבע והגנים
"הטבע שייך לציבור, ומי שיזהם אותו יצטרך לשלם ולתקן את הנזק"/רשות הטבע והגנים

הסכום נקבע במסגרת הליך פשרה שנמשך כשלוש שנים בין החברה ובין המשרד להגנת הסביבה, שיוצג על ידי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית חבל אילות, ועד באר אורה וקבוצות תובעים ייצוגיים. בסופו של ההליך נקבע כי קצא"א תעמיד את הסכום הן כפיצוי והן לשם שיקום השמורה ומניעת נזקים עתידיים. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי חלק ניכר מהסכום יועבר לרשות הטבע והגנים. כמו כן, ההליך לא סותם את הגולל על הליך פלילי במסגרת הפרשה. הסכם הפשרה ממתין לאישור בית המשפט.

"הנחישות שלנו יצרה תקדים חשוב למאבק הסביבתי, וקצא"א תישא במחיר הנזק לסביבה שהם אחראיים לו", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "הטבע שייך לציבור, ומי שיזהם אותו יצטרך לשלם ולתקן את הנזק שגרם. נמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו למניעת נזקים לטבע ולסביבה".

עוד בוואלה!

פרסום ראשון: ראש חוליית הטרור שרצחה את רנה שנרב השתחרר מבית החולים

לכתבה המלאה

אחד מהתובעים: "ייקח שנים רבות לשקם את השמורה"

לדברי דוד לרר אחד מהתובעים הייצוגיים, מנכ"ל מכון הערבה ללימוד הסביבה, הפועל רבות לשיקום השמורה באמצעות מחקר ופעולות בשטח, ציין כי : "יקח שנים רבות לשקם את השמורה אם בכלל, אך העובדה כי מדינת ישראל מכירה לראשונה באחריות ישירה לנזק אקולוגי מהווה ניצחון גדול לשוחרי הסביבה בפרט ולאזרחי ישראל בכלל."

עורכי הדין שייצגו את התובעים הייצוגיים, עוה"ד אסף פינק, חיה ארז, יעקב סבו, חגי קלעי ואוהד רוזן מסרו כי "מדובר בציון דרך חשוב בתחום התביעות הייצוגיות הסביבתיות בישראל, ובהישג של ממש לציבור ולסביבה. הליכים מסוג זה, המצמידים תג מחיר משמעותי לפגיעה בסביבה, מאותתים לתאגידי הענק שעליהם להיזהר ולנקוט אמצעי זהירות מחמירים מפני פגיעה בסביבה, בחי ובצומח".

עו"ד אסנת דפנה מהיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה מסרה בתגובה כי "המדינה הצטרפה להליך הגישור ובכך סללה את הדרך להסכם תקדימי זה". לדבריה, "מדובר בציון דרך משמעותי לביסוס מעמדה של המדינה, שהיא התובעת הנכונה בתביעות אקולוגיות וסביבתיות למען כלל הציבור. זאת כחלק ממהלך אסטרטגי יחד עם התביעה שהוגשה בעניין זיהום נחל אשלים ותיקים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully