וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל הצו: בית המשפט התיר את המשך עבודות ההרצה של אסדת לוויתן

19.12.2019 / 12:22

בית המשפט ביטל את הצו הארעי שניתן לפני יומיים בנושא, ואישר את המשך הקידוח במאגר. "מובן כי אין לבטל את משקלו של אינטרס השמירה על בריאות הציבור, אך החשש אינו גובר על הפגיעה המשמעותית בקידום הפרויקט". שותפויות לוויתן: "עומדים בכל דרישות המשרד להגנת הסביבה"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: מאות תושבי חוף הכרמל הפגינו מול ביתו של יצחק תשובה במחאה על הקמת אסדת הגז ימית, ינואר 2018)

בית המשפט המחוזי בירושלים התיר את המשך עבודות ההרצה של אסדת לויתן, ודחה את בקשת זיכרון יעקב, רשויות סמוכות ועמותת צלול - כך נודע הבוקר (חמישי). בכך ביטל בית המשפט צו אירעי שניתן מוקדם יותר השבוע, שעצר את עבודות ההרצה. בהמשך היום צפוי דיון בעתירה נוספת של עמותת "שומרי הבית" נגד הפעלת האסדה.

בעתירה שהוגשה בחודש שעבר בשם הרשויות המקומיות זכרון יעקב, פרדס חנה-כרכור, עמק חפר, ג'סר א-זרקא, מגידו ועמותת "צלול", קראו העותרים להפסיק לאלתר את פעילות האסדה ונטען כי המשרד להגנת הסביבה בחר באינטרסים הכלכליים של התאגיד ולא בבריאות הציבור. עוד טענו העותרים כי המשרד הממשלתי מעדיף חשיפה לגזים רעילים, מסרטנים ובעלי פוטנציאל נזק בריאותי קשה, על פני שמירה על בריאות הציבור.

"מובן כי אין לבטל את משקלו של אינטרס השמירה על בריאות הציבור שבגינו הוגשה הבקשה", נמסר בהחלטת השופט אלי אברבנאל. "עם זאת, נוכח עמדתם של אנשי המקצוע מטעם המדינה, שכאמור לא נסתרה על ידי מומחים מטעם העותרים, החשש המועלה על ידי העותרים אינו גובר בנסיבות העניין על הפגיעה המשמעותית בקידום הפרויקט העלולה להיגרם כתוצאה ממתן הצו המבוקש, והשלכותיה מרחיקות הלכת כנטען על ידי המשיבים".

אסדת הגז לוויתן שלחופי חיפה ב-31 בינואר 2019. רויטרס
ההקפאה בוטלה. אסדת הגז לוויתן/רויטרס

בדיון אמש עלה כי תכניתה של נובל אנרג'י הייתה להפעלה מסחרית של אסדת הגז כבר ביום ראשון הקרוב. להיום היה מתוכנן "נישוב" של טונות של גזים לקראת ההפעלה, תוך ניצול הרוחות המזרחיות הנושבות באיזור. כעת, לא ברור מתי יתרחש שלב זה של ההרצה, כיוון שנדרשת לו התראה מוקדמת של 48 שעות לתושבי האיזור.

במשרד לאיכות הסביבה בירכו על ההחלטה. "השופט שוכנע כי היתר הפליטה לאסדת לוויתן ואישור תכנית ההרצה נעשו על יסוד של מומחיות מקצועית ושיקול דעת מקצועי", נמסר.

גם שותפות לוויתן ברכו על החלטת בית המשפט להסיר את הצו הזמני, שלטענתן, יאפשר לשותפות להתחיל בהזרמת הגז הראשון ממאגר לוויתן. "ישראל הופכת למעצמת אנרגיה. פרוייקט לוויתן עומד בכל הדרישות הרגולטוריות שמוכתבות על ידי המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה וגופים רגולטורים נוספים. אנו גאים בפרוייקט האנרגיה ותשתיות הגדול במדינת ישראל, אשר יבטיח אספקת גז לרווחת תושבי ישראל והאזור. הגז הטבעי מלוויתן יביא לשיפור והורדת זיהום האוויר, כשיחליף הפחם, יאפשר להוריד את מחירי החשמל בישראל. ויחזק את מעמדה המדיני של ישראל.
נמשיך לפעול בשקיפות ובשיתוף ומחוייבים לשמירה על הסביבה והבטיחות".

מנגד, ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, זיו דשא, שהוביל את העתירה בשם תושבי המושבה הממוקמת על ההר שמול האסדה, מסר בתגובה: "נבחן ביחד את ההחלטה ביחד עם הצוות המשפטי והמקצועי ובשיתוף ראשי הרשויות ועמותת צלול לצורך קבלת החלטות להמשך".

מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול, מסרה בתגובה: "התגייסות משרדי הממשלה, לרבות אלו האמונים על בריאות הציבור, לצד חברות הקידוח הינה כתם מקצועי ומוסרי במאבק הציבור על זכותו הטבעית לאיכות חיים ובריאות". היא הוסיפה כי "האגרסיביות בה פעלו פקידי הממשלה באה כדי לכסות על כישלונם המתמשך בקידום אנרגיות מתחדשות ותקנות מחמירות מול קידוחי נפט וגז בים. האסון כתוב על הקיר".


(עדכון ראשון: 8:35)

  • עוד באותו נושא:
  • לוויתן
  • גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully