וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכרז מקודם ואבן פינה הונחה, אך למתקן שריפת הפסולת הראשון אין תכנית

המתקן המתוכנן סמוך למעלה אדומים מקודם לפי תכנית שאושרה להטמנת פסולת לפני כ-15 שנה, אולם ארגוני סביבה אומרים כי הדבר מנוגד לפסיקה ומדובר במחטף. תושבים באזור מוחים: "לא נהפוך למפרץ חיפה"

ההתנחלות מעלה אדומים ב-18 ביוני 2019. רויטרס
קידום המתקן נעשה ללא תכנית מפורטת מתאימה שתאפשר לתושבים להגיש השגות. מעלה אדומים/רויטרס

המשרד להגנת הסביבה מקדם את המתקן הראשון בישראל לשריפת פסולת סמוך למעלה אדומים ללא תכנית מפורטת מתאימה - ותושבים וארגונים ירוקים יוצאים למאבק. המתקן, שאמור לקלוט פסולת מאזור ירושלים ולהפיק חשמל, צפוי לקום במקום מטמנה שאושרה באתר "השומרוני הטוב". ארגוני סביבה ותושבים אומרים כי לא נבחנו כנדרש ההשלכות על האזור ומדובר ב"מחטף".

בשנת 2005 אישרה מועצת התכנית העליונה של המינהל האזרחי תכנית להקמת פארק לטיפול בפסולת באתר "השומרוני הטוב". התכנית כללה שטח למטמנה, אך היא מעולם לא הוקמה. ב-2017 אישרה הממשלה החלטה להקמת מתקן להשבת פסולת בשטחי האתר. מדובר בראשון מבין המתקנים להשבת פסולת שמקדמת המדינה וזאת, במטרה להפחית את שיעור הטמנת הפסולת מכ-80% ל-26% עד שנת 2030.

ללא תכנית מפורטת, ללא השגות

לפני כחודשיים פורסם הליך מיון מקדים למכרז בינלאומי לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של המתקן וכן השר להגנת הסביבה זאב אלקין וראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל השתתפו בטקס להנחת אבן פינה לפארק המיחזור והטיפול. על פי ההודעה, המתקן צפוי לפעול בעוד שש שנים, והוא יחובר לרשת החשמל האזורית וצפוי לייצר כ-50MW של חשמל.

אך קידום המתקן נעשה ללא תכנית מפורטת מתאימה שתאפשר לתושבים להגיש השגות בהתאם להליך התכנוני. המתקן מקודם מכוח היתר בנייה על בסיס התכנית הקיימת למטמנה, אך בארגון "אדם טבע ודין" מבהירים כי הדבר מנוגד לדין ולפסיקה, שכן התכנית שאושרה לפני כ-15 שנה לא כוללת כל התייחסות לשריפת הפסולת וכך גם תסקיר הסביבה שנעשה. בארגון פנו עוד ב-2017 למשרד להגנת הסביבה וטענו כי יש להפקיד תכנית חדשה עם הוראות מפורטות.

בתי הזיקוק בחיפה. ערן גילווארג
חיזוק לטענות ארגוני הסביבה. בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

השנה גם קיבלו חיזוק לטענותיהם בפסיקה של בג"ץ בעתירה נגד הרחבת מתחם בתי זיקוק (בז"ן). "מקום שבו מבוקש לאשר הקמת מתקן ייצור (או מבנה) חדש שלו השפעה סביבתית ניכרת - יש להכין לשם כך תכנית מפורטת ולאשר אותה בהליכים הקבועים בדין", כתב השופט עוזי פוגלמן. בפנייה של עו"ד אסף רוזנבלום מ"אדם טבע ודין", למינהל האזרחי ולמשרד להגנת הסביבה באוגוסט האחרון נכתב כי "במקרה שלפנינו, הדברים נלמדים מקל וחומר, היות ושלילת זכות ההתנגדות הינה מוחלטת, באופן שלא יעלה על הדעת נוכח פסיקתו החד-משמעית של בג"ץ במקרה בז"ן, ובשלל התקדימים המחייבים שקדמו לו מאז תחילת העשור הקודם".

בארגון מבהירים כי הם תומכים בהקמת מתקני שריפה לטיפול בפסולת אך זאת תוך "קיום הליך תכנוני נאות, הכולל בין היתר בחינת חלופות בתסקיר, תוך מימוש עקרונות השקיפות ושיתוף הציבור בהליך". לטענתם, "תכנון מתקן השריפה במסגרת של היתר בניה, צפוי לשלול מן הציבור, באופן בלתי חוקי, את הזכות להתייחס לתכנית במסגרת הליך התכנון - זכות שהוכרה על ידי בית המשפט העליון כזכות 'שיש לשמור עליה מכל משמר"'.

מחאה נגד המתקן הראשון בישראל לשריפת פסולת סמוך למעלה אדומים. -, אתר רשמי
בהתנחלויות הסמוכות הקימו ועד פעולה ומתכוונים לנקוט בפעולות מחאה ובהליכים משפטיים/אתר רשמי, -

גם עמותת "צלול" פנתה בדרישה לעצור את קידום המתקן. "על פניו, מדובר בהקמת מתקן ראשון מסוגו בארץ בדרך של מחטף, באמצעות עקיפת מערכת התכנון ביו"ש, באזור שחוקי סביבה חשובים כמו חוק אוויר נקי אינם תקפים בו וללא שיתוף ציבור", נטען. "צלול דורשת לעצור את המרוץ להקמת המתקן באתר ה'שומרוני הטוב' עד למועד שבו תוצג לציבור ויערך דיון ציבורי לגבי אסטרטגיה לטיפול בפסולת הכוללת תמהיל התואם את המדרג המקובלת לטיפול בפסולת, השם דגש בראש ובראשונה על הפחתה במקור, שימוש חוזר ומיחזור".

כמו כן, תושבים מההתנחלויות הסמוכות אמרו כי הופתעו מההחלטה להקים מתקן שריפה באזור מגוריהם, והביעו חשש מהשלכותיו. בעקבות זאת הם החליטו להקים ועד פעולה ומתכוונים לנקוט בפעולות מחאה ובהליכים משפטיים. "לא נהפוך למפרץ חיפה ולא נאפשר למשרפה לקום. לא נספוג את הרעל הזה ונסכן את חיי ילדינו. ההכנסה לקופת העיר מעלה אדומים לא שווה אם בשל הקמת המתקן יפגע ולו ילד אחד בשל מחלת הסרטן", אמרה יעל ישראלי, ממובילות המאבק. "המשרד להגנת הסביבה עצמו מודע לסכנות והשלכות התוכנית של הקמת מתקני שריפת הפסולת, ומציין מפורשות כי שריפה זה רע. אם בישראל אנחנו נתקלים שנים בחוסר פיקוח ואכיפה מול מזהמים - מי יפעל עבורנו במיוחד באזור כמו יהודה ושומרון בו כלל לא חלה החקיקה הישראלית".

"קיימת תכנית מפורטת ומאושרת"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "באזור מישור אדומים מזרח, באתר 'השומרוני הטוב', קיימת תכנית מפורטת ומאושרת המאפשרת בתחומה הטמנה והקמת מתקנים לטיפול בפסולת. הקמת מתקן ההשבה תאפשר למנוע את הקמת המטמנה ובכך למנוע השפעות סביבתיות רבות. מתקן ההשבה מתוכנן לקום בשטח מתקני טיפול הפסולת ולא בשטח ההטמנה. תסקיר ההשפעה על הסביבה הבוחן את ההשפעות הסביבתיות ואת האמצעים הנחוצים למניעתן יוכן בהמשך הליך התכנון ויוצג לציבור. המתקן יוקם על ידי חברות בינלאומיות בעלות ניסיון רב בתחום זה ועל פי התקנים המחמירים ביותר. יש לציין כי באירופה פועלים מעל ל-500 מתקנים דומים אשר חלק גדול מהם ממוקמים במרכזי הערים".

מהיחידה לתיאום הפעולות בשטחים נמסר: "באתר 'השומרוני הטוב' הונחה אבן פינה להקמת מתקן למיון פסולת ומתקן תרמי לטיפול בפסולת. הקמת המתקן הוסדרה במסגרת תכנית מאושרת לתוקף המאפשרת בשטח המוגדר בה - הן הטמנה והן הקמת מתקנים לטיפול בפסולת. כמו כן, על מנת להבטיח את השמירה על איכות הסביבה, בעת מימוש התכנית יוגש לוועדת המשנה לאיכות הסביבה תסקיר השפעה על הסביבה, אשר יכלול בתוכו פירוט של ההשפעות הסביבתיות האפשריות ממימוש תכנית זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully