וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגונים ירוקים דורשים לעצור מידית קידום מתקן לשריפת פסולת: "סכנה לציבור"

בפנייה ששלחו לשרה להגנת הסביבה ולשר האוצר, מתחו הארגונים ביקורת על ההחלטה להקים את המתקן במישור אדומים, וטענו כי המשרפה לא עברה הליך תכנוני כנדרש. "ישנם כשלים המייצרים סכנה חד-משמעית, ערכי המזהמים בהם כמעט כפולים מהנדרש כיום", כתבו

צילום: דוברות משטרה

ארגונים ירוקים דורשים לעצור באופן מידי את כל ההליכים לקידום מתקן שריפת פסולת במישור אדומים ואומרים כי מדובר ב"אפליה בוטה ומסוכנת". בפנייה ששלחו שלשום (שלישי) לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ולשר האוצר ישראל כץ, הם מתחו ביקורת על כך שדווקא המשרפה שלא עברה הליך תכנוני כנדרש - "מקודמת בהליך בזק".

המתקן שמתוכנן לקום באתר "השומרוני הטוב" אמור לקלוט פסולת וליצור חשמל. אולם, כפי שפורסם בוואלה! NEWS הוא מקודם על בסיס תכנית ישנה משנת 2005, שלא כללה שטח למטמנה. ביולי האחרון עתרו תושבים מאזור מעלה אדומים נגד התכנית ואמרו כי מדובר ב"מחטף". המדינה טענה כי יש לדחות את העתירה על הסף, משום שטרם הוגשה בקשה להיתר למתקן. דיון בעתירה נקבע לחודש ינואר הקרוב.

אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
"ישנם כשלים המייצרים סכנה חד-משמעית לבריאות". אתר השלכת פסולת/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

אולם כעת נטען כי המדינה ממשיכה בקידום המתקן, וזאת בעוד ששלוש משרפות אחרות ברחבי הארץ הוקפאו על ידי המשרד להגנת הסביבה עם כניסתה של השרה גמליאל. "קידום הליכי התכנון למשרפה זו המצויה בתחומי יהודה ושומרון, בניגוד לתכניות האחרות שקידומן נעצר, ממחיש פעם נוספת את הפערים הקיימים בין הליכי התכנון ביהודה ושומרון להליכים המקבילים להם בתוך תחומי הקו הירוק, וכן את ההבדלים בדיני התכנון והבניה ודיני הסביבה בין שני האזורים", נכתב בפנייה של החברה להגנת הטבע, צלול, שומרי הבית, אזרחים למען הסביבה, ירוק עכשיו וגרינפיס ישראל.

הם הוסיפו כי "כידוע, זיהומים ומפגעים סביבתיים אינם מוגבלים על ידי גבולות מלאכותיים שנקבעו על ידי האדם, אלא ממשיכים להשפיע גם מעבר אליהם. על כן יש לקבוע כי החלטות מקצועיות של המשרד להגנת הסביבה לא יעצרו בגבולות הקו הירוק".

עוד בוואלה!

המכרז מקודם ואבן פינה הונחה, אך למתקן שריפת הפסולת הראשון אין תכנית

לכתבה המלאה

כמו כן, ציינו כי במכרז מקדים שפורסם להקמת התכנית היו "ישנם כשלים המייצרים סכנה חד-משמעית לבריאות הציבור. לדוגמה, תקנים ודירקטיבות מיושנים, מלפני כ-15 שנים שערכי המזהמים המסוכנים בהם כמעט כפולים מהנדרש היום".

דנה גבאי, יועצת סביבתית המלווה את מטה המאבק של התושבים, הוסיפה כי "מבחינת אנשי מקצוע והעולם יש תמימות דעים שמשרפות זה חלק מהפתרון של טיפול בשריפות בעולם העתידי. השאלה האם זה נעשה בשלב הנכון פה". לדבריה, בעוד הטענות הן שמדובר במתקני שריפה כמו באירופה, הסטנדרטים הם מיושנים והסיכון הוא גדול.

בנוסף, היא הדגישה כי לפי התכנון, המתקן צפוי להיות מהגדולים בעולם, וזאת מבלי ללמוד קודם לכן את ההבדלים, כאשר כמות המזהמים בישראל שונה מאירופה, שם ממיינים את הפסולת בהקפדה. לבסוף, הדגישה כי בעוד נאמר שמדובר במתקן להשבת אנרגיה, בפעול הוא "צפוי להיות מתקן סילוק בלבד עם ייצור חשמל מינימלי", בשל מיקומו.

מהמשרד להגנת הסביבה טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully