וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדים שנזרקו לפח, והסיבה לכישלון מערכת החינוך: נתוני השכר בשירות המדינה

דוח הממונה על הוצאות השכר בשירות המדינה וגופי הביטחון מצביע על כישלון ברפורמה בקרב רופאים, פערים משמעותיים בין מערכת הביטחון לעובדי המדינה, תנאים מפליגים לעובדי המגזר הציבורי - ותמונת מצב עגומה בקרב המורים

בווידאו: מאות מתמחים מוחים בדרישה לקיצור התורנויות/עריכה: ניר חן

הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן פרסם היום (שלישי) את דוח הוצאות השכר בשירות המדינה ובגופי הביטחון לשנת 2019. הדוח מתמקד במשרדי הממשלה, מערכת הבריאות הממשלתית, מערכת החינוך הממשלתית ומערכת הביטחון.

נכון לשנה זו, כ-205 אלף עובדים מועסקים בשירות הציבורי בכ-180 אלף משרות. מהדוח עולה בין היתר כי הפערים המגדריים מוסיפים להצטמצם, שני שלישים מעובדי המדינה מצויים בסכסוך עבודה ושיעורי תחלופת העובדים נמוך לעומת המגזר הפרטי.

משרד משרד האוצר בירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
205 אלף עובדים מועסקים בשירות הציבורי. משרד האוצר/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

לפי הדוח, המנתח את השנה לפני פרוץ מגיפת הקורונה, המגזר הציבורי מגיב באופן איטי יותר למשברים בהשוואה לשאר המשק. בר נתן קרא לנצל את ההזדמנות להוביל רפורמות נדרשות בשירות הציבורי. לדבריו, "רבות דובר בתקופת המשבר על ההתאמות התקציביות הנדרשות במגזר הציבורי. אין לי ספק שעם תחילת היציאה מהמשבר, גם המגזר הציבורי יתרום את חלקו להתאמות הללו, כפי שהיה במשברים בעבר".

עוד בוואלה!

סוף למאבק: בתי החולים הציבוריים יקבלו תוספות תקציב בסך 960 מיליון שקלים

לכתבה המלאה

הוצאות השכר של עובדי המגזר הציבורי - חצי מתקציב המדינה

לפי הדוח, השכר החודשי הממוצע במשרדי הממשלה בשנה החולפת היה גבוה בכמעט 60% מהשכר הממוצע במשק. השכר הממוצע במשרדי הממשלה בשנת 2019 עמד על 16,991 שקלים, לעומת השכר הממוצע במשק שעמד באותה שנה על 10,784 שקלים.

עוד עולה כי הוצאות המדינה בגין עובדים בכלל המגזר הציבורי הסתכמו בשנת 2019 בסכום של כ-194 מיליארד שקלים - המהווים חצי מתקציב המדינה בשנה זו. מדובר בנתון גבוה בהשוואה למדינות ה-OECD. סכום זה גדל בכ-5.4%, שהם כעשרה מיליארד שקלים בהשוואה לשנת 2018, וזאת בעקבות העלייה במספר המשרות וגידול השכר, בהתאם להסכמים הקיבוציים של עובדים המדינה.

לקריאת הכתבה המלאה

פערים עצומים ורפורמה שכשלה: נתוני השכר במערכת הבריאות

הרפורמה שקידמה הממשלה לעידוד מתמחים להישאר בפריפריה אחרי תקופת ההתמחות נכשלה. לפי דוח הממונה על השכר, למרות שורת תמריצים משמעותיים, רק 7% מהמתמחים שאינם מהפריפריה נותרו בה. הדוח מצביע גם על פערי שכר משמעותיים בין מבוגרים וצעירים, ובין גברים לנשים.

עוד עולה מהדוח כי 81% מהעובדים במערכת הבריאות בישראל מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק. נתוני משרד האוצר מצביעים על פערי שכר משמעותיים בענף, אותם מתקשים באוצר לשנות. במגזר הציבורי נרשם פער של פי 4.9 בשכר בין מבוגרים לצעירים. נתון זה נכון גם לגבי רוקחים ועובדי מעבדות, שם השכר נמוך יחסית.

לקריאת הכתבה המלאה

מחלקת קורונה בבית החולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
81% מהעובדים במערכת הבריאות בישראל מרוויחים יותר מהשכר הממוצע במשק/ראובן קסטרו

מיליארדים הושקעו - אך הפערים נשמרו: נתוני השכר במערכת החינוך

מהדוח עולה כי הוצאות השכר השנתיות של המעסיק הגדול ביותר במגזר הציבורי, משרד החינוך, הגיעו בשנת 2019 ליותר מ-23 מיליארד שקלים. לפי הדוח, השכר הממוצע למשרה מלאה במשרד החינוך עמד בשנה זו על 13,700 שקלים - גבוה ב-27% מהשכר הממוצע במשק באותה שנה.

הרפורמות במערכת החינוך הגדילו את תקציב שכר עובדי ההוראה במערכת החינוך בעשרות אחוזים. כך, בשנת 2019 הוא עמד על כ-38.6 מיליארד שקלים. עם זאת, לא חל שיפור במיומנויות עובדי ההוראה, והן בין הנמוכות במדינות ה-OECD.

לקריאת הכתבה המלאה

חזרה ללימודים בית הספר יסוד המעלה, ראשון לציון 1 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
השכר הממוצע למשרה מלאה במשרד החינוך גבוה ב-27% מהשכר הממוצע במשק/ראובן קסטרו

פנסיה פי 5 מהממוצע: נתוני השכר במערכת הביטחון

לפי הדוח, שכרם של עובדי מערכת הביטחון גבוה במידה ניכרת בהשוואה לעובדים מקבילים בשירות המדינה, ותשלומי הפנסיה התקציבית לגמלאי גופי הביטחון גבוהים במיוחד ביחס לתשלומי הפנסיה במגזר הציבורי. תשלומים אלה ממקמים אותם בעשירונים העליונים של הכנסה מפנסיה ועולים על 11 אלף שקל בממוצע. גמלאים קצינים בצה"ל, במשטרה ובגופים החשאיים זוכים לקצבה של כ-20 אלף שקלים בממוצע, הממקמת אותם בעשירון העליון של הכנסות מפנסיה בכלל המשק.

לקריאת הכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully