וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלקות הקורונה מלאות בחולים: "הצוותים מגיעים לקצה גבול היכולת"

בהדסה ובסורוקה מתקרבים לשיא מאושפזים, בזיו כבר הגיעו אליו ובפוריה נאלצים לפתוח מחלקה נוספת. בבתי החולים חוששים מפגיעה בתפקוד הצוותים ומהישנות מקרים כמו מות החולה באיכילוב שנותק ממכשיר ההנשמה. בשל המצב, פרופ' לוי הנחה: היערכו לפתוח עוד מיטות ולגייס צוותים

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור אומרת ש-17% מהחולים קיבלו חיסון ראשון/צילום: לע"מ

לאחר שלושה שבועות של סגר, מתוכם למעלה משבוע של סגר מהודק, מצב מחלקות הקורונה בבתי החולים הולך ומחמיר. מגמת התחלואה והזינוק בחולים הקשים מגבירים את העומס במחלקות, דבר שגורם לעיתים לצוות הרפואי לא להעניק לחולים את הטיפול המיטבי. כך, משה חרזי בן ה-47 מת בבית החולים איכילוב לאחר שמכונת ההנשמה שלו התנתקה עקב חוסר תשומת הלב של הצוות הרפואי. בשל המצב, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הנחה את בתי החולים על להיערך לתגבור.

מספר המאושפזים בשל הקורונה בבתי החולים בירושלים ממשיך לעלות, ובהתאם גם החולים במצב קשה. בבית החולים הדסה עין כרם מאושפזים 143 חולים, מהם 68 במצב קשה וקריטי. בבית החולים שערי צדק ישנם 115 מטופלים, 74 מהם במצב קשה. גם במרכז הרפואי הרצוג בירושלים מספר המאושפזים גבוה ועומד על 111 - מהם 45 במצב קשה.

"כל פעם אנחנו אומרים שזה היום הכי קשה וזה נשמע קלישאה, אבל זה באמת ככה. כל פעם שאנחנו חושבים שהגענו לקצה גבול היכולת, ואז יש עוד חולים וחולים במצב יותר קשה", אמר ד"ר אריאל רוקח, מנהל היחידה לטיפול נשימתי בשערי צדק.

פתיחת מחלקת קורונה שלישית בבית חולים פדה פוריה. 30 בדצמבר 2020. דוברות בית חולים פדה פוריה, אתר רשמי
פתיחת מחלקת קורונה בבית החולים פוריה/אתר רשמי, דוברות בית חולים פדה פוריה

הוא הוסיף כי ההבדל מהגל הראשון הוא שהיום אין כמעט חולים קלים בבתי החולים, ונדרש כוח אדם גדול יותר. "אנחנו יודעים שבכל הארץ חולה קשה בקורונה דורש פי שניים יותר צוות מחולה מקביל בפנימית רגילה", הוא הסביר. לדבריו, את ההשפעה של הסגר והחיסונים ניתן יהיה לראות בבתי החולים רק בעוד כמה שבועות.

"יש לנו 8,000 מאומתים מאתמול ומתוכם מאות יהיו מאושפזים ומתוכם ימותו כ-70 מטופלים, זה יקרה מההדבקה של אתמול", הבהיר ד"ר רוקח. "אז אני לא רואה איך בחודש הקרוב נראה ממש הקלה משמעותית. אני כן מניח שבמחצית השנייה של פברואר ובמרץ נראה פחות מאושפזים".

מספר מאושפזי הקורונה בבתי החולים

  • בביה"ח הדסה עין כרם מאושפזים 143 חולים, מהם 68 במצב קשה
  • בביה"ח שערי צדק ישנם 115 מטופלים, 74 מהם במצב קשה
  • במרכז הרפואי הרצוג בירושלים מאושפזים 111 חולים, מהם 45 במצב קשה
  • בביה"ח זיו בצפת מאושפזים 53 חולים, מהם 30 חולים במצב קשה
  • בביה"ח סורוקה בבאר שבע מאושפזים 55 חולים, מהם 23 במצב קשה
  • בביה"ח פוריה בטבריה מאושפזים 42 חולים, מתוכם 23 במצב קשה
  • בביה"ח רמב"ם בחיפה מאושפזים 99 חולי קורונה, מהם 77 במצב קשה
  • בביה"ח הלל יפה בחדרה מאושפזים 75 חולים, מהם 37 במצב קשה
רופאים ממוגנים במחלקת קורונה בביה"ח שערי צדק 16 בנובמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
"האופוריה בעקבות החיסונים הסיתה את הקשב הציבורי". מחלקת קורונה בשערי צדק/פלאש 90, אוליביה פיטוסי, פלאש 90

בבית החולים זיו בצפת הגיעו לשיא של מאושפזים במחלקות הקורונה. שתי המחלקות הגיעו לתפוסה מלאה ואף חורגות ממספר המיטות המוקצות למאושפזים, כשבפועל מאויישות 53 מיטות, מתוך 38 שמוקצות למחלקות. בסך בכל מאושפזים בבית החולים 30 חולי קורונה במצב קשה, ו-12 במצב קריטי או מונשמים.

מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים אסותא באשדוד, ד"ר אסף פרץ, אמר כי "הגל הנוכחי של החולים מאופיין בחולים קשים יותר, טווח גילאים נמוך יותר והדבקה מהירה יותר". הוא הוסיף כי את השפעת הסגר נוכל לראות רק בעוד כמה ימים וכי "האופוריה שבאה בעקבות החיסונים הסיתה את הקשב הציבורי מהחובה להמשיך ולשמור על הההנחיות".

"התקופה הקרובה צפויה להיות קשה, במיוחד על המערכת האשפוזית בבתי החולים שמחזקת את מערכי הקורונה במשאבים השונים", הבהיר ד"ר פרץ.

משה חרזי, חולה קורונה שמת באיכילוב לאחר שמכונת ההנשמה שלו התנתקה (עם אשתו טלי). פייסבוק, צילום מסך
צינור ההנשמה נתלש ממקומו מבלי שהצוות זיהה זאת. חרזי ואשתו טלי/צילום מסך, פייסבוק

בבית החולים סורוקה שבבאר שבע גם מתקרבים לשיא, כשכרגע מאושפזים בו 55 חולי קורונה, 23 מהם במצב קשה ו-12 מונשמים. במחלקות הקורונה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים מאושפזים 115 חולים, 74 במצב קשה, מתוכם 14 במצב קריטי.

בבית החולים פוריה שבטבריה, מאושפזים במחלקות הקורונה 42 חולים, מתוכם 23 במצב קשה, 13 במצב קריטי, שניים במצב בינוני וארבעה במצב קל. ד"ר סובח סובח, מנהל מערך הקורונה בבית חולים פוריה שליד טבריה, אמר כי "הנתון הכי בולט בגל הזה הם המספרים הגבוהים של חולים קשים, שהטיפול בהם הוא מורכב". לדבריו, "המשמעות היא עומס גדול על הצוות, עומס קשה ומתמשך".

בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפזים 99 חולי קורונה, מהם 77 במצב קשה, עם 40 מונשמים. בבית החולים הלל יפה שבחדרה מאושפזים במחלקות הקורונה 75 חולים, מהם 37 במצב קשה, עם שישה במצב קריטי.

מחלקת קורונה בית חולים סורוקה, באר שבע, 5 בספטמבר 2020. יוסי זלינגר\ פלאש 90, פלאש 90
"עומס קשה ומתמשך על הצוות". מחלקת קורונה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע/פלאש 90, יוסי זלינגר\ פלאש 90

פרופסור יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי שבאשקלון, בו מאושפזים 52 חולי קורונה אמר כי בית החולים ייפתח מחר מחלקת קורונה נוספת. "בית החולים ברזילי מעניק חוסן רפואי לכ-600 אלף תושבי האזור", אמר שרר, "בגל הנוכחי טיפלנו במאות חולי קורונה". סך הכל מאושפזים בברזילי 34 חולים במצב קשה ושלושה מונשמים.

מנהל בית החולים סורוקה בבאר שבע, ד"ר שלומי קודש, הזהיר כי "אנו נמצאים בעיצומו של גל שלישי של תחלואת קורונה, ואני חושש שעדיין לא הגענו לשיאו. לאור עומסי האשפוז של חולי קורונה בישראל, החל ויסות שניוני מבתי חולים אחרים לסורוקה, בדומה לוויסות שהתבצע בשיאו של הגל השני של התחלואה".

פרופ' לוי: "מערכת הבריאות במצב חירום"

לאור המצב בבתי החולים, מנכ"ל משרד הבריאות לוי שלח הנחיות להתמודדות עם העומס, והדגיש כי מערכת הבריאות נמצאת תחת מצב חירום, וכי התחלואה לא צפויה להשתפר בזמן הקרוב. לוי ביקש להיערך עם מיטות טיפול נוספות לחולי קורונה, והדגיש בפני בתי החולים שאין "מקום לסרב לקבל חולים עקב חוסר מקום אשפוז. במידה וגם זה לא יענה על הביקוש, נאלץ לפתוח מיטות נוספות על חשבון מיטות קיימות". כמו כן, מנכ"ל המשרד הבהיר כי יש להוריד עומסים מהצוותים המטפלים בקורונה על ידי גיוס צוותים נוספים מבית החולים, "תוך בחינת הצורך בהפחתה או בביטול פעילות אלקטיבית, שאינה דחופה".

"כידוע לכם, הננו בעיצומו של גל שלישי ואנו עדים לקצב הולך וגובר של חולים הנזקקים לאשפוז, עם מספר חולים קשים וקריטיים גבוה מהגלים הקודמים", אמר לוי. "בשבועיים הקרובים, עדיין אין צפי לירידה במספר חולים אלו. עומס התחלואה הנוכחי מותח את ההיערכות לקצה גבול יכולתה. לאור זאת, יש להתייחס למצב זה כאל מצב חירום של מערכת הבריאות. אני מצפה לפעולות הנהלות בתי החולים בהתאם".

חניון בית החולים רמב"ם חיפה לחולי קורונה. ראובן קסטרו
"עומס קשה". טיפול בחולים במחלקת הקורונה של בית החולים רמב"ם בחיפה/ראובן קסטרו

אתמול מת במחלקת הקורונה שבבית החולים איכילוב חרזי בן ה-47, לאחר שנותק ממכונת ההנשמה שאליה היה מחובר. חרזי אושפז במרכז הרפואי בתל אביב ביום חמישי האחרון, ומצבו הוגדר קשה.

מצבו של חרזי הדרדר בשעות הצהריים למצב של החייאה ראשונית, וחרף מאמצי הרופאים הוא מת כעבור כמה שעות. לטענת בית החולים, הצוות הרפואי לא שם לב לתקלה בעקבות העומס הגדול במחלקה. הוא הותיר אחריו את אשתו, טלי, וחמישה ילדים.

בתחקיר ראשוני שקיימה במהלך השבת הנהלת בית החולים עלה שצינור ההנשמה נתלש ממקומו מבלי שהצוות זיהה זאת, לנוכח ריבוי התראות בו זמניות בטיפול הנמרץ. לדברי בית החולים, הצוות הצליח להתפנות ולזהות את האירוע רק לאחר מספר דקות. הנהלת בית חולים פתחה בתחקיר של האירוע החריג.

בבית החולים הוסיפו כי "מדובר במחלקה מצטיינת שמטפלת בחולי קורונה במצב קריטי. הנהלת בית החולים מגבה את עבודת הצוות המסור שעובדים ימים ולילות למען טיפול בחולים הקשים ביותר". לדברי בית החולים, "נוכח העומס הכבד והעלייה בתחלואה, הנהלת בית החולים החליטה על הפחתת מיטות וצמצום מידתי של הפעילות לטובת תגבור נוסף של צוותים למען טיפול בחולי הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully