וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתה בקלות דעת או רצח באדישות: השיקולים מאחורי האישום נגד היורה בערד

ההתלבטות הנוגעת לסעיף בו יואשם אריה שיף שירה בפורץ לרכבו נמשכה עד הרגע האחרון. בפרקליטות קבעו כי מדובר במקרה גבולי, ודחו טענות בדבר הגנה עצמית או תחולת חוק שי דרומי. לבסוף, פרקליט המחוז קבע ששיף לא היה אדיש לחיי הפורץ, מה שהוביל לעבירה הקלה יותר

בווידאו: תיעוד של אריה שיף יורה למוות בפורץ לרכבו בערד/צילום: מצלמות אבטחה

בפרקליטות מחוז דרום התלבטו עד הרגע האחרון באיזה סעיף להאשים את אריה שיף, שירה למוות במוחמד אל-עטרש, תושב הפזורה שפרץ לרכבו. ההתלבטות הייתה בין עבירה של המתה בקלות דעת, שעונשה עד 12 שנות מאסר, לבין רצח באדישות - שהעונש עליו יכול להגיע למאסר עולם. לבסוף היה זה פרקליט המחוז, עו"ד אלון אלטמן, שהכריע היום (חמישי) כי הסעיף יהיה המתה בקלות דעת.

העבירות של המתה בקלות דעת ורצח באדישות הן טריות יחסית בספר החוקים, ונוצרו לפני שנה וחצי כחלק מרפורמה כללית בעבירות ההמתה. באופן כללי, המתה בקלות דעת מיועדת למצבים בהם אדם לוקח סיכון בלתי סביר - כמו משחק בנשק או נהיגה בשכרות - וגורם למוות.

אריה שיף, החשוד בירי בפורץ בערד, שוחרר למעצר בית 
29.11.20. שי מכלוף
בפרקליטות התלבטו אם להאשימו בהמתה בקלות דעת או ברצח באדישות. אריה שיף, בנובמבר/שי מכלוף

מנגד, רצח באדישות נועד למקרים בהם אדם מבצע פעולה שהתוצאה ההגיונית שלה היא מוות. אותו אדם לא רוצה להרוג את האדם השני, אבל הוא אדיש לאפשרות שזה יקרה.

אחת הדוגמאות שנותנים לכך במשרד המשפטים היא מותו של אריק קרפ, שהוכה למוות על ידי חבורת נערים בחוף הים בתל אביב. בית המשפט קבע כי הם לא רצו להרוג אותו, אך היו אדישים לחייו, והרשיע אותם בהריגה. לאחר הרפורמה, מקרה כזה אמור להסתיים בהרשעה ברצח. דוגמה נוספת היא הצתת מבנה שבו שוהה הקורבן, אך לא מתוך כוונה להרוג אותו.

אלו שתמכו באישום של רצח באדישות ציינו כי ירי לעבר פלג הגוף העליון, כפי שביצע שיף, בהחלט מתאים יותר לקטגוריה הזו מאשר לקלות דעת. גם סרטון מצלמות האבטחה שפורסם היום, ובו נראה שיף יורה באל-עטרש לתוך הרכב, כשהאחרון כבר מתחיל לנסוע ובשום שלב לא מהווה איום כלפיו - מחזקת את המסקנה הזו.

תיעוד | סרטון הירי של אריה שיף בערד. צילום מסך, אתר רשמי
אחד הטיעונים שעלו היה כי בסרטון ניתן לראות שהאור ברכב נכבה לפני הירי. תיעוד הירי בערד/אתר רשמי, צילום מסך

בפרקליטות מחוז הדרום דחו את הטענות שהעלה סנגורו של שיף בשימוע, כמו הגנה עצמית או תחולת "חוק שי דרומי" - שמאפשר לפגוע במי שפורץ לבית מגורים, בית עסק או משק חקלאי. ובכל זאת, העובדה ששיף התעורר באמצע הלילה כדי לגלות שלושה פורצים כשאחד מהם בתוך רכבו, עוררה בפרקליטות את התחושה שמדובר במקרה גבולי - בין הרף הגבוה של המתה בקלות דעת, לרף הנמוך של רצח באדישות.

אחד הטיעונים שעלו בפרקליטות היה כי בסרטון ניתן לראות שהאור ברכב נכבה לפני הירי, כך שעלול להיות ספק אם שיף ראה לאן הוא יורה ואכן כיוון לפלג הגוף העליון של אל-עטרש. בנוסף, מיד לאחר האירוע הזעיק היורה את מד"א ואמר שירה באדם אחר, מה שחיזק את הטענה כי לא ניתן יהיה להוכיח שהיה אדיש לחייו של הפורץ.

בסופו של דבר, פרקליט המחוז אלטמן הרגיש שהסיטואציה בכללותה מתאימה לעבירה הפחות חמורה, וכתב האישום הוגש בסעיף של המתה בקלות דעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully