וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב החמרת ההנחיות: הדיון הקרוב במשפט נתניהו נדחה

עודכן לאחרונה: 8.1.2021 / 12:07

הרכב השופטים במשפט ראש הממשלה החליט לדחות את דיון המענה לכתב האישום שנקבע ליום רביעי - למועד לא ידוע. הנהלת בתי המשפט הודיעה כי בזמן הסגר בתי המשפט יישארו פתוחים, אך יפעלו לדחות דיונים שאינם הכרחיים

בווידאו: פתיחת משפט נתניהו/עריכה: איתי עמרם ואביחי ברוך

הרכב השופטים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה היום (שישי) את דיון המענה לכתב האישום, מבלי לקבוע מועד חדש לדיון. זאת, לאור מגבלות הקורונה, ובהתחשב בכמות האנשים שצפויה לנכוח בדיון.

הנחיות הסגר הכולל אינן חלות על בתי המשפט, אך הנהלת בתי המשפט הוציאה הנחיות נפרדות גם עבורם, המותירות בידי השופטים שיקול דעת בשאלה אם לדחות דיונים שאינם דחופים.

על פי הלו"ז הקיים, שלב ההוכחות במשפט אמור להיפתח בחודש פברואר, וטרם נקבע לכך תאריך מדויק. כעת, ייתכן כי הוא יידחה עוד.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
נתניהו בפתח משפטו, מאי 2020/רויטרס

מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, הודיע אתמול כי בזמן הסגר בתי המשפט יישארו פתוחים, אך יפעלו לדחות דיונים שאינם הכרחיים. בין סוגי הדיונים שיידחו ציין מנהל בתי המשפט "תיקי תעבורה, תביעות קטנות, עניינים מקומיים, שמיעת ראיות (הוכחות) ו'ימי מוקד' בבתי המשפט". בנוסף, השופטים הונחו לגלות התחשבות בצדדים או עורכי דין שיבקשו לדחות דיונים בתקופה זו בשל נסיבות הנובעות מההתמודדות עם הקורונה.

ההנחיה, על פי ההודעה, יוצאת על דעת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי, וממלא מקום שר המשפטים, בני גנץ. היא תיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב, עד ל-21 בינואר.

עוד בוואלה!

בתי המשפט יישארו פתוחים במהלך הסגר, דיונים שאינם הכרחיים יידחו

לכתבה המלאה

רק השבוע דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את בקשת נתניהו לדחות את מועד הגשת התשובה לכתב האישום נגדו בתיק 4000, פרשת בזק-וואלה.

בבקשה שהגישו סנגורי ראש הממשלה, עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד, הם ניסו לדחות את הגשת התשובה לכל המוקדם עד ל-3 בפברואר, בעקבות תיקון כתב האישום. נכון לעכשיו, התשובה אמורה להיות מוגשת עד ליום שני הקרוב בשעה 10:00 בבוקר.

סנגורי נתניהו ביקשו לשנות גם את נושא הדיון, כך שיעסוק בבקשתם לבטל את כתב האישום, וזאת לשיטתם בשל העובדה שהפרקליטות לא מסרה את אישורי בית המשפט לפתוח בחקירות נגד ראש הממשלה, כפי שמתחייב בחוק. עוד כותבים סנגורי נתניהו בבקשה כי הם בוחנים אפשרות להגיש בקשת חסינות חדשה לאור תיקון כתב האישום. לבקשה הצטרפו גם שאר הנאשמים בתיקי האלפים - בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס. ואולם, כאמור, הבקשה נדחתה.

"כתב האישום המקורי נמצא בידי הנאשמים מזה כשנה", כתבו השופטים בהחלטתם. "ניתן להניח כי הגשת כתב האישום המתוקן מחייבת התאמות בתשובה לאישום, אך אין בה כדי להצדיק דחיית הדיון. כך גם הדיון הקבוע בערר שהגישו הנאשמים בנוגע לקבלת חומרי חקירה".

הפרקליטות הגישה השבוע כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה בתיק 4000, העוסק בשוחד עבור שינוי הסיקור באתר וואלה! NEWS. לפי כתב האישום המתוקן, קיימות אינדיקציות למעורבותו של נתניהו ב-150 דרישות לשינוי הסיקור עבורו ועבור בני משפחתו, והוא היה מודע לכך שמשפחתו פונה לבני הזוג אלוביץ' "בהיקף ניכר ובאופן שיטתי".

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. עמית שאבי, אתר רשמי
פתיחת משפט נתניהו, מאי 2020/אתר רשמי, עמית שאבי

בגוש השמאל-מרכז הגיבו להחלטה בהדגשת הבעייתיות בכהונת ראש ממשלה המתמודד עם כתבי אישום.

"דחיית משפט נתניהו בגלל הסגר רק מדגישה את המצב הבלתי אפשרי שאליו מכניס אותנו ראש ממשלה עם כתב אישום: איך נאמין לביבי שההחלטות שלו ענייניות ולא אישיות, כשהן עוזרות לו להמשיך בהתחמקות ממשפט?", תהה יו"ר מפלגת "תנופה", הח"כ לשעבר עפר שלח.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, המתמודד לכנסת כראש מפלגת "הישראלים", הטיל את האחריות לכך דווקא על ראש הממשלה החליפי ושר המשפטים הנוכחי, בני גנץ. "לא עברו שבועיים מאז ש[אבי] ניסנקורן עזב את משרד המשפטים - ומשפט נתניהו נדחה. גנץ לא מפספס הזדמנות להיכנע לביבי", מסר חולדאי. "אנחנו נחזיר את המדינה לפסים".

גנץ דחה את ההאשמות, וטען כי החלטת השופטים היא "עוד הוכחה לכך שמערכת המשפט בישראל עצמאית, עניינית, ולא רודפת את נתניהו".

""למען הסר ספק - בתי המשפט פתוחים ומתפקדים. כך החלטתי וכך יהיה", מסר גנץ, "בשל הסגר, נעתר מנהל בתי המשפט, לבקשות השופטים, עורכי הדין והציבור, ואיפשר לשופטים להפעיל שיקול דעת בדחיית דיונים. השופטים במשפט נתניהו בחרו להפעיל אותו ולדחות את המשפט". עם זאת, הוא הוסיף כי "הבעיה החמורה היא שבישראל מכהן ראש ממשלה עם כתב אישום, וכך מעל לקבלת ההחלטות שלו תרחף תמיד עננת שיקוליו האישיים והמשפטיים. את המציאות הזו, צריך לשנות בבחירות הקרובות".

במה נאשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully