וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום מתוקן נגד נתניהו: מעורב ב-150 דרישות לשינוי הסיקור

עודכן לאחרונה: 8.2.2021 / 10:00

בעקבות בקשת ביהמ"ש, הפרקליטות שינתה את נוסח כתב האישום בתיק 4000, המייחס לראש הממשלה שוחד בשל הטיית הסיקור בוואלה! NEWS. בתיקון נכתב כי היה מודע לפניות "בהיקף ניכר ובאופן שיטתי", במטרה למחוק ידיעות שליליות ולקדם חיוביות. נתניהו: "פעולות דוברות שגרתיות"

בווידאו: קטע מתחקיר "עובדה" על תכנית לשיבוש משפט רה"מ/צילום: מערכת "עובדה"

הפרקליטות הגישה היום (ראשון) כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 4000, העוסק בשוחד עבור שינוי הסיקור באתר וואלה! NEWS. לפי כתב האישום המתוקן, קיימות אינדיקציות למעורבותו של נתניהו ב-150 דרישות לשינוי הסיקור עבורו ועבור בני משפחתו, והוא היה מודע לכך שמשפחתו פונה לבני הזוג אלוביץ' "בהיקף ניכר ובאופן שיטתי".

לתיקון צורף פירוט של המקרים הנכללים בכתב האישום, בהם 315 "אירועים קונקרטיים" ו-230 דרישות מפורשות להיטיב את הסיקור של נתניהו ובני משפחתו. "הפניות כוללות דרישות להטיב את הסיקור התקשורתי של נתניהו ובני משפחתו, להגדלת זמן החשיפה של ידיעות חיוביות או מחיקה, דרדור או שינוי כותרות של ידיעות שליליות על נתניהו או בני משפחתו, דרישות לסיקור שלילי של יריבים פוליטיים ודרישה למנוע שידור ריאיון שנערך עם נתניהו", נכתב.

לקריאת כתב האישום המלא

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
150 מעורבויות בדרישות לסיקור חיובי. נתניהו/רויטרס

בין האירועים המוזכרים בכתב האישום, שנפרסים מ-7 בינואר 2013 עד 26 בדצמבר 2016, נמצאות דרישות לפרסם תמונות של נתניהו ומשפחתו ולהסיר תמונה של יו"ר ימינה נפתלי בנט ביום הבחירות לכנסת ה-19, להסיר כתבה העוסקת בחקירה פלילית נגד נתניהו ב-2014, להסיר כתבה על עדויות עובדי מעון ראש הממשלה נגד שרה נתניהו ודרישה לפרסום שתי כתבות שליליות על אב הבית לשעבר במעון, מני נפתלי, ב-8 למרץ 2016 - יום בו התרחשו שלושה פיגועים. בארבעתן נתניהו היה מעורב לכאורה באופן אישי.

כתב האישום המתוקן מתייחס גם לפעולתם המשותפת של הזוג אלוביץ' והיענותם לדרישות. הפרקליטות תיארה את הקשר בין ראש הממשלה לשאול ואיריס אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ובה אתר וואלה! NEWS ורעייתו, כ"מערכת יחסים שוחדית של 'תן וקח'". בפירוט נכתב כי "מערכת יחסים זו כללה דרישות והתערבויות בסיקור תקשורתי בדרכים שונות באתר וואלה שבשליטת בזק, היענות חריגה לדרישות אלה ו'צנזורה עצמית' שנעשתה באתר על רקע הדרישות האמורות".

"זאת, כנגד הציפייה שבתמורה לכך נתניהו יקדם עבור בני הזוג אלוביץ' אינטרסים כלכליים משמעותיים; ואכן בתמורה למתת ביצע נתניהו פעולות שלטוניות שהיו בעלות חשיבות מכרעת לאלוביץ' ורעייתו והיטיבו עמם ועם העסקים שבשליטת אלוביץ'", הוסיפו. מכתב האישום עולה כי הדרישות הובילו ל"צנזורה עצמית" של צוות האתר.

עוד בוואלה!

תיקון כתב האישום הוא ניצחון עבור נתניהו ואלוביץ', אך אינו בהכרח סימן לבאות

לכתבה המלאה
שאול אלוביץ' בעת העגתו לפתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
"היענות חריגה לדרישות". אלוביץ'/ראובן קסטרו

בחודש שעבר, בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל חלק מטענותיהם של נתניהו והזוג אלוביץ', והורה לפרקליטות לתקן את כתב האישום, ולהפריד בין הנאשמים לבני משפחתם. תשובת בית המשפט לתיקון נקבע להינתן עד יום שישי הקרוב, וברביעי הבא ייערך דיון בהשתתפות הנאשמים.

נתניהו: "פעולות דוברות שגרתיות"

בתגובה לתיקון כתב האישום, תקף נתניהו את הפרקליטות. "הפרלקיטות בקושי הצליחה למצוא עשר פניות תקשורתיות של ראש הממשלה לוואלה בארבע שנים, ממוצע של פנייה אחת בחצי שנה, בשעה שבתקופה זו נכתבו על ראש הממשלה בוואלה כעשרת אלפים כתבות. זה חלקיק מזערי ממספר הפניות של פוליטיקאים אחרים למו"לים, עורכים וכתבים. כל שאר הפניות התקשורתיות שהפרקליטות מציינת הן פניות שגרתיות מטעם הדוברות, כגון דברור נאומו של ראש הממשלה בקונגרס נגד הגרעין האיראני או דברור ביקוריו המדיניים ביפן".

הוא הוסיף כי "באופן אבסורדי הפרלקיטות מגדירה פעולות דוברות שגרתיות אלה כפעולות פליליות. נחשף הבלוף והתברר שלא היו פניות חריגות מצד ראש הממשלה ולא הייתה היענות חריגה מטעם וואלה. מעניין לראות כמה פעמים פנו היועמ"ש והפרקליטות לכתבי משפט מסוימים, עורכים ומו"לים בארבע השנים האחרונות. ושיא האבסורד - בשום מקום בעולם לא הוגש כתב אישום נגד איש ציבור בגלל סיקור תקשורתי. זה מה שקורה כשמנסים בכל דרך לתפור תיק לראש ממשלה חזק מהימין".

בית המשפט המחוזי בירושלים , יולי 2020. ראובן קסטרו
הנאשמים יתייצבו לדיון בשבוע הבא. בית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

במה נאשם נתניהו

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully