וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הורה לפרקליטות לתקן את כתב האישום נגד נתניהו בתיק 4000

עודכן לאחרונה: 14.12.2020 / 19:47

בית המשפט המחוזי בי-ם קיבל חלק מטענותיהם של רה"מ ובני הזוג אלוביץ'. השופטים קבעו כי על הפרקליטות למסור פירוט של טובות ההנאה שעל פי הנטען ניתנו ונלקחו כשוחד בתיק בזק-וואלה. בנוסף, הפרקליטות נדרשת לבצע הפרדה בין נתניהו עצמו לבני משפחתו שאינם נאשמים

בווידאו: עו"ד חדד מתייחס לתקן את כתב האישום נגד נתניהו בתיק 4000/מערכת וואלה! NEWS

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום (שני) חלק מטענותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', והורה לפרקליטות לתקן את כתב האישום בתיק 4000. בנוסף, בית המשפט דחה את הבקשה לתקן את כתב האישום בתיק 1000. כתב האישום המתוקן יוגש עד 30 בדצמבר, ותשובת בית המשפט תינתן עד 8 בינואר. ב-13 בינואר ייערך דיון בהשתתפות הנאשמים.

"יש לעשות הפרדה בכתב האישום בין הנאשם נתניהו לבין בני משפחתו, שאינם נאשמים, הן בפירוט הדרישות המיוחסות לכל אחד מהם, והן בפירוט ה'מתן' שניתן, על פי הנטען, לכל אחד מהם", נכתב בהחלטת השופטים מהיום. "ככל שטענת המאשימה, בסעיפים השונים של כתב האישום, היא כי דרישות של בני המשפחה וקבלת טובות הנאה על ידיהם נעשו בידיעת הנאשם, עליה לציין זאת במפורש בכתב האישום".

בדומה להחלטה בעניינו של נתניהו, בית המשפט הורה להפריד גם בין הפעולות המיוחסות לשאול אלוביץ' לבין אלה המיוחסות לזוגתו איריס.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
"יש לעשות הפרדה בכתב האישום בין הנאשם לבין בני משפחתו". נתניהו בפתח משפטו, מאי/רויטרס

עוד קבעו השופטים כי על הפרקליטות למסור פירוט של טובות ההנאה, שעל פי הנטען ניתנו ונלקחו כשוחד בתיק 4000, וכן מתי בדיוק ניתנו. "יש לפרט, ככל שהדבר ידוע למאשימה, באמצעות מי פעלו הצדדים. בתוך כך, אין מקום להכללות והיעדר פירוט תחת ביטויים כ'בין היתר', 'לרבות', 'דרישות משמעותיות', 'פרשות שונות', 'עובדים אחרים' ללא פירוט וכיוצא בזה".

עם זאת, השופטים דחו את טענת נתניהו לפיה יש לבטל את כתב האישום בשל פגמים שנפלו, כביכול, בהליך בקשת החסינות שלו. נתניהו טען כי יש לבטל את כתב האישום משום שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא מסר עותק ממנו ליו"ר ועדת הכנסת (שלא הייתה קיימת באותו זמן), אלא רק לנתניהו עצמו וליו"ר הכנסת.

"על רקע האמור, יש לבחון האם בענייננו נפל פגם בהליך בכך שלא קוימה דרישת החוק הנזכרת, ומהן תוצאותיו", כתבו השופטים. "בנסיבות העניין, מסקנתנו היא כי לא קמה עילה לביטול כתב האישום. זאת משלא מצאנו כי כתוצאה מאי מסירת עותק כתב האישום ליו"ר הוועדה, נפגעו זכויותיו של הנאשם בדרך כלשהי".

שאול אלוביץ' בסיום פתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
גם טענותיו התקבלו. שאול אלוביץ' בבית המשפט/ראובן קסטרו

החלטת השופטים בנושא תיקון כתב האישום עשויה להיות בעלת משמעות גדולה. היא למעשה דורשת מהפרקליטות להבהיר לגבי כל דרישה שהועברה לוואלה! NEWS בנוגע לסיקור, להגיד בדיוק מי העביר אותה, מתי ודרך מי היא הועברה, וכיצד נענתה. בפרקליטות גם יצטרכו להוכיח כי נתניהו היה מודע לכל אחת מהדרישות, או לחילופין לטעון ולהוכיח כי הוא נתן לבני משפחתו מעין "צ'ק פתוח" להעברת דרישות לאתר וואלה! NEWS, וכי בתמורה נתן לאלוביץ' את ההטבות הרגולטוריות להן נזקק.

בתחילת החודש מסרה הפרקליטות לבית המשפט את תגובתה לטענות המקדמיות של ראש הממשלה והזוג אלוביץ'. היא דחתה את טענות הנאשמים כי נפלו פגמים בהגשת כתבי האישום, וכן ביקשה מבית המשפט לדחות את הבקשה לביטול כתב האישום.

בית המשפט המחוזי בירושלים , יולי 2020. ראובן קסטרו
בית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

מטעמו של נתניהו נמסר כי החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים היא "מכה קשה לפרקליטות". עוד נכתב כי "בסך הכול הורה בית המשפט לפרקליטות לתקן עשרות סעיפים בכתב האישום. ההחלטה קובעת כי לפרקליטות לא היה מה לטעון נגד ראש הממשלה נתניהו, אז טענו נגדו טענות כלליות ואמורפיות - בלי ראיות, בלי עובדות ובלי נתונים - כדי לייצר מראית עין של כתב אישום. בית המשפט פוצץ היום את הבלון הזה וקבע: 'אין מקום להכללות ולהיעדר פירוט'. שוב הוכח שלא חיפשו עבירה אלא המציאו עבירה כדי להביא את ראשו של ראש הממשלה".

בפרקליטות מסרו בתגובה כי "בית המשפט דחה את בקשת נאשם 1, רה"מ נתניהו, לביטול כתב האישום בשל פגמים שנפלו בהליכים הנוגעים לחסינות הדיונית, וקבע כי זכויותיו של הנאשם לא נפגעו בדרך כלשהי בהליך. על פי ההחלטה, משבחר הנאשם לוותר על בקשתו לחסינות, אין כל מקום להשיב כעת את הגלגל לאחור ולבטל את כתב האישום. כמו כן, בית המשפט קבע כי לא נפל פגם בניסוח האישום השלישי (1000). לעניין האישום הראשון, בית המשפט הורה לתקן מספר תיקונים בכתב האישום, והם ייעשו על פי החלטת בית המשפט. יוזכר, כי מועד הדיון במענה לכתב האישום נותר על כנו".

במה נאשם נתניהו

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully