וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הגיש בקשה לביטול כתב האישום: "מהלכי חקירה פסולים וזיהום החקירה"

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 19:26

פרקליטי ראש הממשלה ביקשו לבטל את כתב האישום בשל הגנה מן הצדק, משום שלטענתם החקירה זוהמה "באמצעות הדלפות ופרסומים תדירים של חומרי החקירה", ומהלכים פסולים שאותם ביצעו החוקרים. כמו כן, טענו לאכיפה בררנית. גם בני הזוג אלוביץ' הגישו בקשה דומה מוקדם יותר

בווידאו: דיון בבג"ץ בעתירת בני הזוג אלוביץ' על הדלפת הקלטות מתיק 4000/צילום: רוני כנפו

פרקליטי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגישו היום (ראשון) בקשה לביטול כתב האישום בשל הגנה מן הצדק. בין היתר, טענו עורכי דינו כי החוקרים ביצעו מהלכים פסולים, ואיימו על עדים "כדי שימסרו גרסאות בהן חפצו החוקרים". לטענתם, המשטרה נמנעה מלמצות כיווני חקירה שלא התיישבו עם התזה המפלילה. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' הגישו בקשה דומה מוקדם יותר היום. הפרקליטות תשיב לבקשות בכתב עד ליום חמישי, וביום ראשון הבא ייערך בהם דיון.

לטענת נתניהו, החקירה "זוהמה באמצעות הדלפות ופרסומים תדירים, חוזרים ונשנים, של חומרי חקירה בכלי התקשורת". על הטענה לאכיפה בררנית אמרו: "בתיק 4000 לא הועמדו לדין תאגידי התקשורת בזק, ידיעות אחרונות ו-וואלה - הנהנים הישירים מה'הטבות' הנטענות, תוך הפליית עניינם למול עניינם של יתר הנאשמים", נכתב בבקשה.

עוד נטען כי בנוגע לתיק 2000, ח"כים רבים פעלו בנוגע להצעות להגביל את תפוצתו של ישראל היום. "לחברי כנסת אלה ניתן 'סיקור אוהד' בהיקף משמעותי ויוצא דופן. והנה, בעוד שגורמים אלה כלל לא נחקרו, אף לא כעדים, עניינו של ראש הממשלה הובל אל ההליך הפלילי".

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
"מהלכים פסולים של החוקרים וזיהום החקירה". נתניהו בפתח משפטו/רויטרס

"על רקע כל שיוצג, בית המשפט הנכבד יתבקש לקבוע כי בשל כל אחד ואחד מהמעשים והמחדלים שיפורטו להלן, ובשל משקלם המצטבר וחסר התקדים, יש לבטל את כתב האישום מחמת הגנה מן הצדק", הוסיפו הסנגורים בעז בן צור ועמית חדד.

"בית המשפט הנכבד יתבקש לקבוע, כי די בכל אחד מהפגמים - החמורים - שנפלו במהלך חקירתו והעמדתו לדין של המבקש כדי לבטל את כתב האישום. בית המשפט הנכבד יתבקש לפסוק, כי 'הכמות עושה איכות', וכי צבר כה חריף של מהלכי חקירה פסולים ונפסדים - עומד בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית".

בשבוע שעבר החליט בית המשפט המחוזי בירושלים לשנות את סדרי הדיונים ולדחות לחודש פברואר את שלב ההוכחות במשפטו של נתניהו. הדיונים, שהיו צפויים להתחיל חודש לפני כן, נדחו לבקשתם של סנגורי נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'.

שאול אלוביץ' בסיום פתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
שאול אלוביץ' בפתיחת משפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, ביקשו סנגוריהם של שני בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' מבית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את כתבי האישום נגדם בתיקי האלפים. "הגשת כתב האישום וניהול ההליך הפלילי עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית", טענו.

הסנגורים ז'ק חן ומיכל רוזן עוזר מבקשים מבית המשפט לא להכריע כעת בבקשות, אלא רק לאחר שייחשפו לראיות במסגרת שלב ההוכחות שצפוי להתחיל בפברואר. עם זאת, הם כן טוענים כי "חקירת פרשת 4000 נוהלה באופן פסול ושערורייתי, המנוגד באופן בוטה וחריג לעקרונות בסיסיים של הגינות, צדק וחתירה לאמת".

איריס אלוביץ' בעת הגעתה לפתיחת משפטה בבית המשפט המחוזי בירושלים 24 במאי 2020. ראובן קסטרו
איריס אלוביץ' בעת הגעתה לבית המשפט המחוזי בירושלים/ראובן קסטרו

על פי הבקשה, במהלך חקירתם של בני הזוג הופעלו אמצעים חריגים ולחצים פסולים. לגרסתם, מעצרם היה בתנאים קשים וארוך בצורה חריגה, ונועד לא רק לתכליות שמנויות בחוק, אלא גם כדי "להפעיל עליהם לחץ ולשבור את רוחם". עוד מוזכרות בבקשה הדלפות "מפי 'גורמים בכירים' במערכות האכיפה השונות... שנועדו לבנות נרטיב בתודעה הציבורית ולהשפיע על מקבלי ההחלטות". בנוסף מוזכרת תפיסת הרכוש של בני הזוג, שזכתה לביקורת של בית המשפט העליון, ולדברי הסנגורים נועדה גם היא לשבור את רוחם.

בית המשפט הורה לצדדים להגיש עד היום את טענותיהם המקדמיות, ובמסגרת זו הגישו את הטענה המכונה "הגנה מן הצדק". במקור היו הנאשמים אמורים להגיש היום גם את תשובתם לכתב האישום, אך בית המשפט הסכים לדחות את מועד המענה לחודש ינואר. זאת, משום שהצדדים ביקשו להכריע קודם בבקשתם לתקן את כתב האישום, כדי שיוכלו לדעת לאיזה נוסח להשיב.

תיק 4000, התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה, עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, כך על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. זהו התיק היחיד שבו מואשם נתניהו בשוחד.

במה נאשם נתניהו?

ראש הממשלה נאשם בשלושה תיקים.

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully