וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצי נתניהו מודאגים: "אנשי אובמה" עלולים להשפיע על ביידן בנושא איראן

6.1.2021 / 18:32

בסביבת נתניהו חוששים כי שר החוץ לשעבר קרי, היועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזאן רייס וסגנית שר החוץ החדשה וונדי שרמן ישפיעו על מדיניות הנשיא הנכנס בנושא הסכם הגרעין. בכיר בצוות ביידן לוואלה! NEWS: "הממשל יחזק את היחסים עם ישראל ויבטיח תמיכה דו-מפלגתית"

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

כמה מיועציו הבכירים של ראש הממשלה בנימין נתניהו הביעו בשיחות פרטיות חשש מההשפעה שתהיה ליוצאי ממשל אובמה ובהם גם שר החוץ האמריקני לשעבר ג'ון קרי וליועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס על מדיניותו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן בנושא האיראני.

שגריר ישראל היוצא בוושינגטון רון דרמר, אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו, אמר לכמה מבני שיחו בוושינגטון כי הוא מודאג מכך שקרי ורייס עלולים להשפיע על מדיניות החוץ של ביידן - כך לפי גורם ישראלי וגורם אמריקני. דרמר בחר לא להגיב לדברים.

במקביל, גורמים במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה הביעו גם כן דאגה בשיחות סגורות מפני ההשפעה של "אנשי אובמה" על מדיניותו של ביידן. אחד מיועציו של נתניהו אמר כי הוא חושש גם לגבי קרי ורייס, אבל במיוחד לגבי מינויה של וונדי שרמן לתפקיד סגנית שר החוץ. שרמן עמדה בראש צוות המו"מ של הנשיא לשעבר ברק אובמה לשיחות על הסכם הגרעין עם איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישת עבודה עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בוושינגטון, 14 בספטמבר 2020. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
אחד המקורבים ביותר לראש הממשלה. נתניהו ודרמר בוושינגטון, ספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

בכיר בצוותו של ביידן אמר לוואלה! NEWS כי לכל אורך הקריירה הציבורית שלו הנשיא הנבחר היה אחד התומכים הגדולים ביותר של ישראל. "ביידן, סגנית הנשיא הנבחרת והיועצים שלהם מאמינים שהיחסים בין שתי המדינות שלנו מושרשים באינטרסים אסטרטגיים ובערכים משותפים ועליהם להישאר עמוקים ולהתעלות מעל עניינים פוליטיים פנימיים", אמר הבכיר." ממשל ביידן-האריס לא רק יחזק את היחסים בין ישראל לארצות הברית אלא גם יבטיח שהם זוכים לתמיכה דו-מפלגתית".

הדאגה בסביבת נתניהו נובעת מהגישה הביקורתית שהייתה לקרי ולרייס כלפי מדיניות ממשלת ישראל ומהמדיניות בה נקטו בתקופת אובמה בנושא החשוב ביותר לנתניהו - הגרעין האיראני. כאשר קרי כיהן כשר החוץ של ארצות הברית היו היחסים בינו לבין נתניהו מתוחים מאוד - במיוחד בשל מחלוקות בנושא האיראני, אבל גם סביב הסוגייה הפלסטינית.

כיועצת לביטחון לאומי, רייס ראתה בשגריר דרמר כפעיל פוליטי במפלגה הרפובליקנית ופעם התבדחה כי היא לא פגשה אותו כיוון שהוא היה עסוק מדי הנסיעות לאירועים של איל הקזינו שלדון אדלסון בלאס וגאס.

סוזן רייס וג'ון קרי, נובמבר 2013. GettyImages
דאגה מהשפעתם על מדיניות החוץ של ביידן. קרי ורייס/GettyImages

רוב יועציו של ביידן לנושא מדיניות חוץ שירתו בעבר בממשל אובמה וחלקם, כמו שרמן, היו מעורבים בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן. בעוד שאנשיו של נתניהו מודאגים מקרי ורייס, יש להם פחות דאגות לגבי היועץ לביטחון לאומי של ביידן ג'ייק סאליבן ושר החוץ אנתוני בלינקן.

סאליבן אמר ביום ראשון בריאיון לרשת CNN כי הנשיא הנכנס מתכוון לחזור להסכם הגרעין אם איראן תחזור ליישם אותו בצורה מלאה. לדברי סאליבן, בשלב הבא ארצות הברית תרצה להיכנס למו"מ עם איראן על הסכם נוסף ורחב יותר. העמדה הזו מציבה את ביידן בנתיב של עימות עם נתניהו - שמתנגד לחזרה להסכם הגרעין מ-2015.

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן בווילמינגטון, דלאוור, 29 בדצמבר 2020. רויטרס
עמדתו בסוגייה האיראנית מציבה אותו בנתיב של עימות עם נתניהו. ביידן/רויטרס

המציאות אותה יקבל ביידן הופכת מורכבת יותר ויותר בימים האחרונים. איראן הודיעה ביום שני כי היא חידשה את ייצור האורניום המעושר לרמה של 20%. המשטר בטהראן אף מאיים כי בשלב הבא הוא יגרש חלק מפקחי האו"ם שפועלים באתרי הגרעין שלו. אתמול אמר השר צחי הנגבי כי ישראל צריכה להגיב לעובדה שאיראן מאיצה את תכנית הגרעין שלה בהתקפה צבאית על מתקני הגרעין האיראנים כיוון ש"העולם יושב בחיבוק ידיים".

המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, בראשו עומד אלוף במיל' עמוס גלעד, פרסם ביום ראשון מסמך מדיניות בו קרא לממשלת ישראל להיכנס לדיאלוג שקט עם ממשל ביידן בנושא האיראני ולהימנע מעימות פומבי שעלול להזיק לישראל.

עד כה לא היו מגעים רשמיים בין ממשלת ישראל לממשל הנכנס של ביידן ולא ברור מי הגורם הישראלי שיהיה אחראי לניהול הדיאלוג עם הבית הלבן בסוגיה האיראנית. שם אחד שעלה בהקשר הזה הוא של ראש המוסד יוסי כהן.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully