וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של ביידן: יהודי, תומך בישראל ומאמין בהסכם עם איראן

24.11.2020 / 9:30

הבחירה באנתוני בלינקן לתפקיד המפתח מסמלת רצון לשקם יחסים עם העולם, אחרי ארבע שנים מטלטלות של טראמפ. השר המיועד מתנגד לקשירת הסיוע לישראל בסוגיה הפלסטינית, ותומך בחזרה להסכם עם טהראן - אך עם שיפורים וחיזוקים, ורק במקרה שהיא תמלא שוב את תנאיו. פרופיל

בווידאו: ביידן הכריז על מינויים - בלינקן יכהן כשר החוץ, קרי יעסוק בענייני אקלים/צילום: רויטרס

מי שיוביל את מדיניות החוץ של ממשל ביידן הוא אנתוני בלינקן, שהיה תת-שר החוץ וסגן היועץ לביטחון לאומי בממשל אובמה. הבחירה בבלינקן היהודי מסמלת את הרצון של הממשל הבא לעצב מחדש את יחסיה של ארצות הברית עם העולם אחרי שבארבע השנים האחרונות הנשיא דונלד טראמפ טלטל את הבריתות המסורתיות עם המערב.

בלינקן נחשב למועמד נוח עבור ביידן, לעומת שמות אחרים כמו היועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס. מאחר שהסנאט הוא זה שמאשר את חברי הממשל, והעובדה שהוא עשוי להישאר בשליטה רפובליקנית, הנשיא הנבחר זקוק להגיע להבנות עם יריביו הפוליטיים.

שר החוץ המיועד התבטא בימים האחרונים בכמה סוגיות בינלאומיות, כמו מעצרם של פעילי זכויות אדם במצרים והמלחמה שמנהלת אתיופיה נגד המורדים בחבל תיגראי. שתיהן בעלות ברית מרכזיות של ארצות הברית, ודבריו מאותתים על כך שמחלקת המדינה תחתיו תהיה פחות סבלנית להפרות זכויות אדם גם במדינות ידידותיות יותר.

אנתוני בלינקן - שר החוץ, ארה"ב. רויטרס
תומך בישראל. בלינקן/רויטרס

בלינקן בן ה-58 תומך בהסכם הגרעין עם איראן, הוא מחזיק בעמדות פרו-ישראליות ומתנגד להפיכתה של ישראל לסוגיה מפלגתית בארצות הברית. הנשיא הנבחר רוצה להצטרף מחדש להסכם שממנו נסוג טראמפ, ובלינקן היה חלק מצוות המשא ומתן עם איראן בממשל הקודם. לטענתו, ההסכם עבד "עד שהנשיא טראמפ קרע אותו".

עם זאת, הוא הדגיש כי ביידן רוצה להתבסס על ההסכם הקיים, אך להאריכו ולחזקו, ורק אם איראן תמלא מחדש את התחייבויותיה. בלינקן סבור כי כך ארצות הברית תוכל להיות בעמדה טובה יותר לבלום את יתר מהלכיה התוקפניים של איראן, "משום שנהיה שוב בעמדה מאוחדת עם שותפינו במקום להתבודד מהם".

במקרה של מחלוקות עם ממשלת ישראל, בלינקן אמר כי ביידן ישתדל לשמור עליהן בחדרים סגורים.

"ג'ו ביידן מאמין בתוקף בשמירה על המחלוקות - כמה שאפשר - בין חברים, מאחורי דלתיים סגורות ולשמור על כמה שפחות מרחק בפומבי", אמר בכנס שארגן במאי האחרון "הרוב הדמוקרטי למען ישראל", ארגון דמוקרטי פרו-ישראלי.

בניגוד לקריאות של חלקים באגף הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, בלינקן, כמו ביידן עצמו, מתנגד לקשירת הסיוע הביטחוני לישראל לסוגיה הפלסטינית. אף שהוא אמר כי הנשיא הדמוקרטי יחזיר את הסיוע לרשות הפלסטינית שקוצץ על ידי טראמפ, הוא הדגיש כי ביידן לא יתנה את התמיכה הצבאית האמריקנית בישראל בהקמת מדינה פלסטינית. הוא הביע תמיכה בהסכמי אברהם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן, שגיבש הממשל היוצא.

עוד בוואלה!

הכוורת של ביידן: בלינקן יכהן כשר החוץ, קרי יהיה שליח לענייני אקלים

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן יכריז על שורת מינויים לתפקידים בכירים בבית הלבן. 23 בנובמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
הכוורת של ביידן/אתר רשמי, אתר רשמי

בלינקן, שאביו החורג הוא ניצול שואה, אמר בעבר כי "לקחי השואה" עצבו את התמיכה ארוכת השנים של ביידן בישראל. בתור סגנו של ברק אובמה, נחשב ביידן לסמן הפרו-ישראלי בממשל שלו. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו תיאר אותו בתור "ידיד קרוב" של מדינת ישראל.

"הוא מאמין בתוקף שמולדת יהודית בטוחה בישראל היא הערובה הטובה ביותר להבטיח שהעם היהודי לעולם לא יהיה תחת איום של השמדה נוספת", אמר בלינקן החודש. "זאת הסיבה העיקרית לכך שהוא לעולם לא ינטוש את ביטחונה של ישראל, גם בזמנים שבהם הוא עשוי שלא להסכים עם חלק מהמדיניות שלה".

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן במפגש עם ראשי ערים בדלאוור, 23 בנובמבר 2020. רויטרס
"לעולם לא ינטוש את ביטחונה של ישראל". ביידן/רויטרס

בלינקן היה חלק ממרכזי ממדיניות החוץ של אובמה, והיה לו חלק מרכזי בגיבוש הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה. הוא גם תמך במבצע לחיסולו של מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן ובמאבק בדאעש בעיראק ובסוריה. הוא ינסה לממש את הבטחתו של ביידן להחזיר את ארצות הברית לעמדת ההנהגה בעולם ולתמוך בדמוקרטיה ובזכויות אדם ברחבי העולם.

הוא ירש מחלקת מדינה מדוכדכת ומרוקנת מאנשי קריירה ותיקים, אחרי ארבע שנים שבהן מייק פומפאו וקודמו רקס טילרסון לא עמדו על שלהם מול הניסיונות של הבית הלבן להעביר קיצוצים משמעותיים שנבלמו רק על ידי הקונגרס. שורת גורמים בכירים ובדרגי הביניים עזבו בשנים האחרונות לאור מסלולי ההתקדמות המועטים תחת ממשל שבעיניהם לא העריך את ניסיונם.

בלינקן, בוגר אוניברסיטת הארוורד ובית הספר למשפטים בקולומביה, החל את הקריירה שלו בתחום מדיניות החוץ עוד בממשל קלינטון, אז היה חבר במועצה לביטחון לאומי. בהמשך הוא היה מנהל הסגל בוועדה ליחסי החוץ בסנאט, בתקופה שבראשה עמד ביידן. בשנים הראשונות של ממשל אובמה, הוא שב למועצה לביטחון לאומי, המשיך לתפקיד היועץ לביטחון לאומי של ביידן, כשהיה סגן הנשיא, ואז שירת כסגנו של ג'ון קרי, שאף הוא יחזור לתפקיד בממשל הנוכחי, בתור השליח הנשיאותי למשבר האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully