וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל איומי איראן על טראמפ: ארה"ב משאירה נושאת מטוסים במפרץ

שר ההגנה הודיע על שינוי בתכניות, אחרי ש"נימיץ" הייתה אמורה לשוב לארה"ב בתום 10 חודשי פעילות באזור. לדבריו, "אף אחד לא צריך לבחון את הנחישות שלנו". באיראן ובעיראק ציינו את יום השנה לחיסול סולימאני, וארה"ב דרוכה מפני תגובה אפשרית

בווידאו: טקס בטהראן לציון שנה לחיסולו של סולימאני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית הפכה הלילה (שני) את החלטתה להחזיר מהמפרץ הפרסי את נושאת המטוסים נימיץ, אחרי ששר ההגנה בפועל כריסטופר מילר ציין איומים שנשמעו מאיראן בימים האחרונים. ספינת הענק סיירה באזור מאז נובמבר, וב-31 בדצמבר הכריז מילר על חזרת נושאת המטוסים לבסיס האם שלה אחרי כעשרה חודשים בלב הים.

בניו יורק טיימס דווח מפי גורמים בכירים כי המהלך נועד לשלוח מסר לטהראן ולפיו וושינגטון רוצה להימנע מעימות במים האחרונים של הנשיא דונלד טראמפ.

ואולם, הלילה פרסם מילר הודעה על שינוי בתכניות. "בשל האיומים האחרונים של מנהיגי איראן נגד הנשיא טראמפ וגורמי ממשל אמריקני אחרים, הורתי לנושאת המטוסים נימיץ לעצור את פריסתה מחדש השגרתית". לדבריו, נושאת המטוסים תישאר במוקד הפעילות של הפיקוד המרכזי של הצבא. "אף אחד לא צריך לבחון את הנחישות של ארצות הברית של אמריקה".

מילר לא פירט את האיומים. הצהרתו נמסרה לאחר ציון יום השנה לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד ובכיר המיליציות העיראקיות אבו מהדי אל-מוהנדס. אלפים הפגינו אתמול בעיראק וקראו "נקמה" ו"לא לאמריקה", ויום השנה הראשון צוין גם ברחבי איראן ובעלי בריתה בסוריה, לבנון ותימן.

נושאת המטוסים האמריקנית נימיץ. 26 בנובמבר 2020. AP
תישאר באזור. נושאת המטוסים נימיץ/AP

טראמפ יצא מהסכם הגרעין עם איראן ב-2018 והחל במדיניות "הלחץ המקסימלי" נגד טהראן, שכללה הטלה מחודשת של הסנקציות עליה. שתי המדינות הגיעו פעמיים לסף מלחמה מאז יוני 2019, במיוחד לאחר חיסול סולימאני.

ימים לאחר מכן שיגרה איראן מטח טילים לבסיסים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים וזרים. ארצות הברית נמנעה מתגובה צבאית נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully