וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זריף: ישראל תתקוף מטרות אמריקניות כדי לתת לטראמפ עילה למלחמה

שר החוץ של איראן טען כי הגיע לידיו מידע לפיו ישראל מתכננת להביא להסלמה בין ארה"ב לאיראן על אדמת עיראק, ואיים כי אם יותקפו יגיבו נגד ישראל. "תהיה לכך תוצאה רעה", הוסיף. דבריו מגיעים ברקע מתיחות גבוהה עם ציון יום השנה לחיסול סולימאני

בווידאו: טקס בטהראן לציון שנה לחיסולו של סולימאני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, האשים היום (שבת) את ישראל בניסיון לפתוח במלחמה על ידי תכנון מערך התקפות כנגד הכוחות האמריקנים בעיראק. "הגיע אלינו מידע מודיעיני מעיראק, לפיו סוכנים ישראלים מתכננים התקפות נגד מטרות אמריקניות, כדי לתת לממשל טראמפ היוצא עילה כוזבת למלחמה".

בהודעה שכתב השר האיראני בטוויטר, אותה הפנה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא הוסיף: "היזהר מהמלכודת. אם יהיו זיקוקים תהיה לכך תוצאה רעה, במיוחד עבור החברים הכי טובים שלך".

דבריו של זריף מגיעים ברקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן סביב האירועים לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, שמתקיימים היום ומחר. ארצות הברית חוששת מפיגועי נקמה איראניים, בעוד איראן חוששת ממתקפה אמריקנית נגדם לפני סיום כהונת טראמפ.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף משתתף במסיבת עיתונאים עם שר החוץ של ונצואלה חורחה ארעוזה במשרד החוץ בקראקס, ונצואלה, על רקע מגפת הקורונה. 5 בנובמבר 2020. AP, AP
"סוכנים ישראלים מתכננים התקפות". שר החוץ של איראן זריף/AP, AP

בוושינגטון מאשימים את המיליציות הנתמכות על ידי איראן בהתקפות ירי רקטות קבועות על מתקנים של צבא ארצות הברית בעיראק, כולל בסמוך לשגרירות האמריקנית. אף קבוצה ידועה בתמיכת איראן לא קיבלה אחריות של אף אחת המתקפות האלו. ביום רביעי האחרון, הטיס צבא ארצות הברית שני מפציצי B-52 בעלי יכולות גרעיניות למזרח התיכון כמסר מרתיע לאיראן, אולם מאז המפציצים עזבו את האזור.

האיומים של זריף מגיעים לאחר שיורשו של סולימאני, מפקד כוח קודס אסמאעיל קאני הזהיר אף הוא כי החיסול של קודמו בתפקיד לפני שנה לא ירתיע את "ההתנגדות האיראנית". הוא אמר בטקס לציון שנה לחיסול כי טהראן עדיין מוכנה להגיב.

"מתוך הבית שלכם, מישהו עשוי להגיח ולנקום על הפשע שלכם", אמר קאני באירוע שהתקיים באוניברסיטת טהראן. "הפגיעה האמריקנית לא תרתיע את כוח קודס מהמשך נתיב ההתנגדות".

קאני הוסיף כי איראן אינה מפחדת מעימות, מבלי לציין מפורשות שהכוונה היא לארצות הברית. נציגי הארגונים הנתמכים על ידי איראן בלבנון, עיראק, סוריה, תימן ועזה השתתפו אף הם בטקס, שהתקיים בעיצומה של מתיחות גוברת לקראת 3 בינואר, יום ראשון.

גם מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי התייחס לאפשרות של עימות, מבלי לציין את ארצות הברית. "אין לנו כל חשש להתעמת עם אף כוח, אנחנו נאמר את המילה האחרונה לאויבינו בשדה הקרב", אמר סלאמי.

ראש מערכת המשפט באיראן, איברהים ראיסי, הזהיר כי כל מי שהיה מעורב בחיסול סולימאני לא יצליח להימלט ממשפט, גם אם מדובר בנשיא ארצות הברית.

ציון שנה לחיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני  בעיר כרמן, איראן 2 בינואר 2021. רויטרס
איראנים על קברו של סולימאני/רויטרס

אמש הודיעה איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי היא תעשיר אורניום לרמה של 20%. לפי הסוכנות, מדובר ברמת העשרה אליה הגיעה המדינה לפני החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015.

ההודעה מגיעה בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת איראן מאז פרשה ממנו ארצות הברית והטילה מחדש סנקציות נגד המדינה ב-2019. הצעד הוא אחד מרבים שמופיעים בחוק חדש שחוקק באיראן בחודש שעבר, אחרי חיסול מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה.

באותו תאריך בשנה שעברה חיסל מל"ט אמריקני את סולימאני בעת שיצא מנמל התעופה בבגדאד. וושינגטון האשימה אותו בתכנון מתקפות של המיליציות באזור נגד כוחות אמריקניים. ימים לאחר מכן, איראן שיגרה טילים לעבר כוחות אמריקניים בעיראק, ובשל הכוננות הגבוהה היא הפילה בשוגג מטוס נוסעים אוקראיני שהמריא מטהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully