וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הודיעה לסבא"א: נגביר את העשרת האורניום לרמה של 20%

1.1.2021 / 22:17

טהראן הודיעו על העלאה של רמת ההעשרה במתקן בפורדו לזו שקדמה להסכם הגרעין, לאחר שכבר חרגו במעט מ-3.67% המותרים לה. המהלך עשוי לטרפד את מאמציו של ביידן שאותת על כוונתו לשוב להסכם

בווידאו: יו"ר סבא"א מעריך שיידרש הסכם חדש כדי להחיות את עסקת הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי תעשיר אורניום לרמה של 20% - כך מסרה היום (שישי) הסוכנות. מדובר ברמת העשרה אליה הגיעה המדינה לפני החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות בשנת 2015.

ההודעה מגיעה בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת איראן מאז פרשה ממנו ארצות הברית והטילה מחדש סנקציות נגד המדינה ב-2019. הצעד הוא אחד מרבים שמופיעים בחוק חדש שחוקק באיראן בחודש שעבר, אחרי חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, הנחשב במערב לאבי תכנית הגרעין הצבאית שלה.

לאחרונה גברה המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, לקראת תום כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ. החיסול בחודש שעבר של פחריזאדה, שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של טהראן, נתפס כניסיון של ארצות הברית ושל ישראל למנוע ממשל ביידן חזרה להסכם הגרעין. באיראן מאשימים את ישראל בהתנקשות בפחריזאדה, ומבטיחים נקמה.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
עמוק באדמה. מתקן העשרת האורניום בפורדו/רויטרס

המהלכים האחרונים מצד איראן עלולים לטרפד את מאמציו של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן לשוב להסכם הגרעין. ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, אמר כי ארצות הברית תחזור להסכם "אם איראן תשוב לקיים אותו במלואו". אחרי שטראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא הגיבה בהפרת רוב ההתחייבויות שלה. טהראן טוענת שהיא יכולה לבטל את צעדי התגובה שלה במהירות אם וושינגטון תסיר את העיצומים.

סבא"א הודיעה כי לא ידוע לה מועד הגברת ההעשרה, שתקרה במתקן הגרעיני בפורדו. בהסכם הגרעין נאסר על איראן להעשיר אורניום במתקן, שחפור בהר על מנת להגן עליו מהתקפות אוויריות. הזרים גז אורניום לצנטריפוגות במתקן הגרעיני בפורדוב. לאחרונה, היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת-קרקעי בנתנז, בניגוד להגבלות ההסכם המאפשרות לה העשרת אורניום בצנטריפוגות מהדור הראשון בלבד.

מאגר האורניום המועשר של איראן הגיע כבר ליותר מ-2.4 טונות, פי 12 מהרף שקבע ההסכם, אך עדיין הרבה מתחת לשמונה הטונות שהיו ברשותה לפני החתימה עליו. איראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, מעל 3.67% שקבע ההסכם, אך פחות מ-20% לפניו. כדי לפתח נשק גרעיני - דבר שאיראן מכחישה שאי-פעם היה בכוונתה לעשות - יש להעשיר אורניום ברמה של 90%.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully