וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: דוחים את הצעת סבא"א להסכם גרעין חדש עם ארה"ב

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קרא לגיבוש הסכם חדש לאחר כניסת ביידן לבית הלבן, לצורך החייאת ההבנות בין הצדדים - אך טהראן הביעה התנגדות לכך. במקביל, צילומי לוויין מגלים כי איראן בונה מתקן חדש בסמוך למתקן הגרעין בפורדו

בווידאו: יו"ר סבא"א מעריך שיידרש הסכם חדש כדי להחיות את עסקת הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

איראן דחתה הבוקר (שישי) את קריאת הסוכנות היבנלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגיבוש הסכם גרעין חדש עם ארצות הברית לאחר כניסת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן. יו"ר הסוכנות רפאל גרוסי אמר אתמול כי הסכם שכזה יידרש לצורך החייאת ההבנות בין הצדדים, וכי באמצעותו ניתן יהיה לקבוע כיצד יבוטלו הפרות ההסכם מצד טהראן.

לאחרונה גברה המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, לקראת תום כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ. החיסול בחודש שעבר של מוחסן פחריזאדה, שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של טהראן, נתפס כניסיון של ארצות הברית ושל ישראל למנוע ממשל ביידן חזרה להסכם הגרעין. באיראן מאשימים את ישראל בהתנקשות בפחריזאדה, ומבטיחים נקמה.

בתוך כך, צילומי לוויין שפורסמו היום מגלים כי איראן בונה מתקן חדש בסמוך למתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו.

ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, אמר כי ארצות הברית תחזור להסכם "אם איראן תשוב לקיים אותו במלואו". אחרי שטראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא הגיבה בהפרת רוב ההתחייבויות שלה. טהראן טוענת שהיא יכולה לבטל את צעדי התגובה שלה במהירות אם וושינגטון תסיר את העיצומים.

גרוסי, שהסוכנות שלו מפקחת על יישום הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, אמר בריאיון לרויטרס כי היו יותר מדי הפרות מכדי שניתן יהיה פשוט לשוב להסכם המקורי. "אני לא יכול לדמיין שהם פשוט יגידו, 'אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה', משום שנקודת ההתחלה כבר לא קיימת", הדגיש. הוא הוסיף כי "ברור שיהיה צורך בפרוטוקול, הסכם, הבנות או נספח כלשהו שיבהיר מה אנחנו צריכים לעשות".

לדבריו, "יש יותר חומר (גרעיני), יותר פעילות, יותר צנטריפוגות, ועוד הכרזות. אז מה יקרה עם כל זה? זאת שאלה שעליהם להחליט במישור הפוליטי". מאגר האורניום המעושר של איראן הגיע כבר ליותר מ-2.4 טונות, פי 12 מהרף שקבע ההסכם, אך עדיין הרבה מתחת לשמונה הטונות שהיו ברשותה לפני החתימה עליו. איראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, מעל 3.67% שקבע ההסכם, אך פחות מ-20% לפניו. כדי לפתח נשק גרעיני - דבר שאיראן מכחישה שאי-פעם היה בכוונתה לעשות - צריך להעשיר אורניום ברמה של 90%.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 13 בינואר 2015. AP
מסרבים להסכם חדש. רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015/AP

איראן גם מעשירה אורניום במקומות שבהם נאסר עליה בהסכם, כמו בפורדו, שחפור בהר. לאחרונה, היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת-קרקעי בנתנז, בניגוד להגבלות ההסכם המאפשרות לה העשרת אורניום בצנטריפוגות מהדור הראשון בלבד.

"מה שאני רואה זה שאנחנו חוזרים שוב לדצמבר 2015", אמר גרוסי, בהתייחסו לחודש שקדם לתחילת יישום ההגבלות, שלאחריו סולקו במהירות כמות גדולה של אורניום מעושר וציוד גרעיני. "אם הם רוצים לעשות זאת, הם יכולים לעשות זאת די מהר. אבל לכל הדברים האלו צריך להיות מסלול ברור", אמר יו"ר סבא"א.

מתקן חדש בפורדו

בעוד המתיחות בנושא נמשכת, צילומי לוויין מגלים עבודות בנייה בסמוך למתקן הגרעין התת-קרקעי של איראן בפורדו. איראן לא הכריזה באופן רשמי על עבודות בנייה כלשהן באתר, שהתגלה ב-2009. אף שמטרת המבנה החדש עדיין אינה ברורה, כל עבודה בפורדו מעלה חששות חדשים במערב. במקביל, עבודות בנייה נערכות גם במתקן הגרעין בנתנז לאחר שפיצוץ מסתורי שאירע שם בחודש יולי תואר בפעולת חבלה.

"כל שינוי באתר הזה ייבחן בזהירות כסימן לכיוון שאליו הולכת התכנית הגרעינית של איראן", אומר ג'פרי לואיס, מומחה החוקר את איראן במכון מידלבורי ללימודים בינלאומיים.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
נבנה בתוך ההר כדי להימנע מתקיפות אפשריות. מתקן הגרעין בפורדו/רויטרס

התמונות שצולמו לפני שבוע מראות את מה שנראה כחפירה עבור בניין עם עשרות עמודים, שעשויים לתמוך במבנים במקרה של רעידות אדמה. אתר הבנייה ממוקם מצפון-מערב למתקן הגרעים, שנבנה עמוק בתוך הר כדי להגן עליו מתקיפות צבאיות אפשריות. בסביבתו גם מתקני מחקר ופיתוח נוספים.

בין אלו נמצא גם המרכז הלאומי של איראן לטכנולוגיית ואקום - שיש לה תפקיד מכריע בתפעול הסרכזות המעשירות אורניום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully