וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על שני איראנים שאחראים למות סוכן ה-FBI לוינסון

הממשל האמריקני הטיל בפעם הראשונה אחריות רשמית על המשטר, כשזיהה שני גורמים במשרד המודיעין שהיו מעורבים בהיעלמות הסוכן ב-2007. בטהראן מכחישים קשר לפרשה, ונראה כי מועד הטלת העיצומים נועד להקשות על ביידן. "אסור לקיים מו"מ עם איראן עד לשחרור האמריקנים הכלואים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ארצות הברית הטילה אתמול (שני) סנקציות על שני גורמים איראניים המואשמים במעורבות בהיעלמותו של סוכן ה-FBI לשעבר רוברט לווינסון ב-2007, שלפי וושינגטון נחטף באיראן ומת בשבי במועד לא ידוע. למרות הערכות שנשמעו בנושא לאורך השנים האחרונות, זאת הפעם הראשונה שבה הממשל האמריקני מאשים רשמית את הרפובליקה האסלאמית באחריות לפרשה, חרף הכחשותיה.

הסנקציות על מוחמד בסרי ואחמד חזאי ממשרד המודיעין והביטחון האיראני הן האחרונות בסדרה ארוכה של פעולות מסוג זה שאותן נוקט נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ, שכהונתו מסתיימת ב-20 בינואר עם השבעת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

"בכירים איראנים אישרו את חטיפתו ומעצרו של לוינסון וניהלו מסע דיסאינפורמציה להסטת האשמה מהמשטר", אמר בהצהרה שר החוץ מייק פומפאו. בטהראן טרם הגיבו לסנקציות האחרונות.

בשיחת ועידה, גורמים אמריקניים אמרו כי כל הראיות שארצות הברית אספה עד כה מצביעות על כך שלווינסון, שנעלם באי קיש שבמפרץ באפריל 2007, ככל הנראה מת בשבי. משפחתו של לוינסון הודיעה ב-25 במרץ שהיא מאמינה שלווינסון מת בשבי באיראן, בהתבסס על מידע מגורמים אמריקניים.

רוברט לוינסון, סוכן FBI לשעבר, נעצר על ידי איראן ב-2007 וככל הנראה מת בשבי. 11 בספטמבר 2019. AP
כרזת ה-FBI אחרי החטיפה של לוינסון/AP

הגורמים הרשמיים סירבו לפרט מדוע הודיעו על הסנקציות רק עתה, ואמרו כי מדובר בתהליך ממושך לאיסוף הראיות ולקבלת אישורים משפטיים. עם זאת אחת הסיבות לכך עשויה להיות רצון להקשות על ביידן לנהל משא ומתן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן, שממנו טראמפ פרש ב-2018, מבלי להבטיח את שחרורם של האמריקנים המוחזקים על ידי הרפובליקה האסלאמית.

"כולנו צופים שיהיה משא ומתן בשנה הבאה", אמר בכיר אמריקני לעיתונאים. "לא אמור להיות שום משא ומתן עם איראן לעולם כל עוד שהיא אינה משחררת את האמריקנים העצורים שלא בצדק".

דובר השגרירות של איראן באו"ם, עלירזא מיריוספי, אמר במרץ האחרון כי טהראן תמיד טענה כי לבכירי המשטר לא הייתה ידיעה על מקום הימצאו של לווינסון, וכי הוא אינו נמצא בידי איראן. לפחות שלושה אזרחים אמריקנים שבויים באיראן: באקר נמזי, בנו, סיאמאק נאמאזי ומוראד תהבאז.

משפחת לוינסון הודתה לבכירי הממשל ואמרה כי זה "רק צעד אחד בדרך ארוכה להשגת צדק עבורו, אך אחד חשוב".

"רוברט לוינסון לעולם לא יחזור הביתה למשפחתו בחיים בגלל פעולות אכזריות, ציניות ולא אנושיות של השלטונות האיראניים", אמרו בני המשפחה בהצהרה. "בגלל האנשים האלו ואחרים כמותם, בעלנו, אבינו וסבנו הנפלא מת לבד, מרחק של אלפי קילומטרים מכל מי שהוא אהב".

רוברט לוינסון סוכן FBI שנחטף באירן 9 בינואר 2013. AP
הולבש בסרבל כמו של עצורים בגואנטנמו. לוינסון בסרטון מ-2010/AP

לוינסון, אז בן 59, נעלם ב-9 במרץ 2007, כשהיה אמור להיפגש עם מקור באי קיש האיראני. במשך שנים טענו גורמים אמריקניים שלווינסון עבד באופן עצמאי על חקירה פרטית. עם זאת, תחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי שפורסם ב-2013 העלה כי לוינסון נשלח למשימה על ידי אנליסטים של ה-CIA, מבלי שהייתה להם סמכות לנהל מבצע כזה.

ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, מסר בהצהרה כי הפרשה היא "משהו אישי, מכיוון שבוב שימש סוכן מיוחד במשך 22 שנה ותמיד יהיה חלק ממשפחת ה-FBI".

המשפחה קיבלה סרטון בסוף 2010 וצילומים המוכיחים שהוא בחיים ב-2011. לוינסון נראה אז מבולבל, עם זקן ארוך וסרבל כתום כמו אלו שניתנו לעצורים בכלא גואנטנמו. גם אז לא היה ידוע היכן הוא נמצא ומה עלה בגורלו.

מוקדם יותר השנה, שופט פדרלי בוושינגטון הטיל את האחריות על איראן ואמר כי היא ללא ספק אחראית לחטיפה ולעינויים של לוינסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully