וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת סוכן ה-FBI שנעלם באיראן נפתחת מחדש

10.11.2019 / 17:43

טהראן הודתה לראשונה כי קיים תיק בבית המשפט הנוגע לרוברט לווינסון, חוקר מוערך שהיה בשליחות לא מורשית של ה-CIA כשנעלם ב-2007. היא לא פירטה מעבר לכך, אך לאחרונה חודשו המאמצים לגלות מה עלה בגורלו, כשממשל טראמפ הציב פרס של 20 מיליון דולר על מידע עבורו

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

איראן הודתה לראשונה כי יש לה תיק פתוח בבית המשפט הנוגע להיעלמותו של סוכן FBI לשעבר ב-2007, שהיה בשליחות לא מורשית של ה-CIA למדינה. בכך היא חידשה את המסתורין סביב גורלו של רוברט לווינסון. במכתב ששלחה לאו"ם, אמרה איראן כי המקרה שלו "מתמשך" מבלי לפרט. לא היה ברור כמה זמן התיק כבר פתוח, ולא את הנסיבות שהובילו לכך.

ההצהרות של טהראן נאמרו בזמן מאמצים מחודשים של ארצות הברית בנוגע ללווינסון, עם פרס של 20 מיליון דולר שהציב ממשל טראמפ למי שיעביר על מה שעלה בגורלו של הסוכן לשעבר. זאת בנוסף לחמישה מיליון דולר שהציע ה-FBI בעבר.

"לפי ההצהרה האחרונה של משרד המשפטים בטהראן, רוברט אלן לווינסון מתנהל בבית המשפט המהפכני בטהראן", נכתב בהצהרה שהגישה איראן לוועדה באו"ם העוסקת בהיעלמויות כפויות והגיעה לידי סוכנות הידיעות אי-פי.

בית הדין המהפכני של איראן מטפל בדרך כלל בפרשות ריגול ובתיקים אחרים הקשורים להברחות, חילול קודש וניסיונות להפיל את המשטר האסלאמי. אזרחים מערביים ואזרחים איראנים בעלי אזרחות עפולה מוצאים את עצמם פעמים רבות נשפטים ומורשעים במשפטים סגורים בבתי משפט אלה, כשלאחר מכן הם משמשים קלפי מיקוח במשא ומתן.

הנציגות של איראן באו"ם לא הגיבה לפניות בנושא, וכלי התקשורת במדינה לא דיווחו עליו. גם מחלקת המדינה לא הגיבה על ההתפתחות, שפורסמה לראשונה בוושינגטון פוסט.

רוברט לוינסון סוכן FBI שנחטף באירן 9 בינואר 2013. AP
נעלם בעת משימה באי קיש. רוברט לווינסון בסרטון שלא ידוע היכן צולם/AP

לווינסון נעלם באי קיש, שבשליטת איראן, ב-9 במרץ, 2007. במשך שנים אמרו גורמים אמריקניים שלווינסון, חוקר מוערך של ה-FBI שהצליח להפליל מפיונרים רוסים ואיטלקים, עבד עבור חברה פרטית בעת ביקורו.

בדצמבר 2013 חשפה סוכנות הידיעות אי-פי כי לווינסון היה למעשה בשליחות של מומחים ב-CIA שלא היו בעלי סמכות לנהל משימות ריגול. משפחתו של לווינסון קיבלה קצבה בסך 2.5 מיליון דולר מסוכנות הביון כדי להסגת מתביעה לחשיפת פרטים על עבודתו, בעוד שהסוכנות הפרישה שלושה עובדים ותיקים והענישה שבעה אחרים.

מאז היעלמותו, הצילומים וסרטון הווידאו היחידים שלו הופיעו ב-2010 וב-2011. הוא נראה כחוש עם זקן עבות ושיער ארוך, כשהוא לבש סרבל כתום הדומה לאלו שלבשו עצירים שהוחזקו במתקן האמריקני בגואנטנמו.

בסרטון, שברקע שלו נשמע שיר חתונת בשפה הפשטונית הפופולרי באפגניסטן, התלונן לוינסון על בריאותו הלקויה.

עוד בוואלה!

מחאות, סאטירה ורעלה: הגולה האיראנית שלא נשברת במאבק מול המשטר

לכתבה המלאה

שורת שמועות נפוצה על גורלו במרוצת השנים, בהן טענות על החזקתו בכלא בטהראן שבשליטת משמרות והשערות של גורמים אמריקניים ולפיהן ייתכן שהוא כלל לא נמצא באיראן.

דאוד סלאחדין, שנמלט מארצות הברית לאיראן כשהוא מבוקש על רצח דיפלומט איראני לשעבר במרילנד ב-1980, הוא האדם הידוע האחרון שראה את לווינסון לפני היעלמותו.

איראן הציעה שורה של הצהרות סותרות לגבי לווינסון מאז היעלמותו. היא פנתה לוועדה באו"ם בפברואר בבקשה לסגור את חקירתה בנושא, ואמרה כי "לא הובאה כל הוכחה על המוכיחה את מעצרו (של לווינסון) במרכזי המעצר באיראן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully