וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר סבא"א: יידרש הסכם חדש עם איראן כדי להחיות את עסקת הגרעין

17.12.2020 / 18:43

גרוסי אמר כי טהראן כבר הפרה יותר מדי את ההסכם מכדי שביידן יוכל פשוט לחזור אליו. "נקודת ההתחלה כבר לא קיימת", אמר יו"ר הסוכנות המפקחת על העסקה. הוא הדגיש כי הסרת מאגר האורניום המועשר והצנטריפוגות החדשות תדרוש תכנית מסודרת

בווידאו: יו"ר סבא"א מעריך שיידרש הסכם חדש כדי להחיות את עסקת הגרעין עם איראן/צילום: רויטרס

החייאת הסכם הגרעין תחת נשיא ארצות הרית הנבחר ג'ו ביידן תדרוש הסכם חדש עם איראן - כך אמר היום (חמישי) יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי. לדבריו, ההסכם יקבע כיצד יבוטלו הפרות ההסכם מצד טהראן.

ביידן, שייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר, אמר כי ארצות הברית תחזור להסכם "אם איראן תשוב לקיים אותו במלואו". אחרי שהנשיא היוצא דונלד טראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא הגיבה בהפרת רוב ההתחייבויות שלה. טהראן טוענת שהיא יכולה לבטל את צעדי התגובה שלה במהירות אם וושינגטון תסיר את העיצומים.

גרוסי, שהסוכנות שלו מפקחת על יישום הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, אמר בריאיון לרויטרס כי היו יותר מדי הפרות מכדי שניתן יהיה פשוט לשוב להסכם המקורי. "אני לא יכול לדמיין שהם פשוט יגידו, 'אנחנו חוזרים לנקודת ההתחלה', משום שנקודת ההתחלה כבר לא קיימת", הדגיש. הוא הוסיף כי "ברור שיהיה צורך בפרוטוקל, הסכם, הבנות או נספח כלשהו שיבהיר מה אנחנו צריכים לעשות".

ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן עלי-אכבר סאלחי ויו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, במסיבת עיתונאים בטהראן, איראן. נובמבר 2019. רויטרס, רויטרס
ראש ארגון האטום באיראן עלי-אכבר סאלחי ויו"ר סבא"א רפאל גרוסי בטהראן/רויטרס, רויטרס

לדבריו, "יש יותר חומר (גרעיני), יותר פעילות, יותר צנטריפוגות, ועוד הכרזות. אז מה יקרה עם כל זה? זאת שאלה שעליהם להחליט במישור הפוליטי".

מאגר האורניום המעושר של איראן הגיע כבר ליותר מ-2.4 טונות, פי 12 מהרף שקבע ההסכם, אך עדיין הרבה מתחת לשמונה הטונות שהיו ברשותה לפני החתימה עליו. איראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, מעל 3.67% שקבע ההסכם, אך פחות מ-20% לפניו. כדי לפתח נשק גרעיני - דבר שאיראן מכחישה שאי-פעם היה בכוונתה לעשות - צריך להעשיר אורניום ברמה של 90%.

עוד בוואלה!

חשש בארה"ב: מיליציות איראניות מתכננות לתקוף כוחות אמריקניים בעיראק

לכתבה המלאה
מכונת צנטריפוגות במתקן העשרת האורניום בנטנז במרכז איראן. נובמבר 2019.. אי-פי, AP
"נקודת ההתחלה כבר לא קיימת". הכור האטומי בנטנז/AP, אי-פי

איראן גם מעשירה אורניום במקומות שבהם נאסר עליה בהסכם, כמו בפורדו, שחפור בהר. לאחרונה, היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת-קרקעי בנתנז, בניגוד להגבלות ההסכם המאפשרות לה העשרת אורניום בצנטריפוגות מהדור הראשון בלבד.

"מה שאני רואה זה שאנחנו חוזרים שוב לדצמבר 2015", אמר גרוסי, בהתייחסו לחודש שקדם לתחילת יישום ההגבלות, שלאחריו סולקו במהירות כמות גדולה של אורניום מעושר וציוד גרעיני. "אם הם רוצים לעשות זאת, הם יכולים לעשות זאת די מהר. אבל לכל הדברים האלו צריך להיות מסלול ברור", אמר יו"ר סבא"א.

לאחרונה גברה המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, לקראת תום כהונתו של טראמפ. החיסול בחודש שעבר של מוחסן פחריזאדה, שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של טהראן, נתפס כניסיון של ארצות הברית ושל ישראל למנוע ממשל ביידן חזרה להסכם הגרעין. באיראן מאשימים את ישראל בהתנקשות בפחריזאדה, ומבטיחים נקמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully