וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ לביטחון לאומי של ביידן נגד איראן: "נעמוד מול הפרות זכויות האדם"

ג'ייק סאליבן, הצפוי להתמנות בינואר לתפקיד הבכיר, תקף את המשטר האיראני בשל הוצאתו להורג של העיתונאי הגולה רוחאללה זאם בסוף השבוע. "הוצאתו להורג, לאחר שנשלל ממנו הליך הוגן ודינו נגזר בשל מימוש זכויותיו, היא עוד הפרה מחרידה של המשטר", הבהיר

בווידאו: משפט העיתונאי האיראני שהוצא להורג/צילום: רויטרס

ג'ייק סאליבן, שימונה ליועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית בממשלו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, תקף הלילה (שני) את המשטר באיראן בעקבות הוצאתו להורג של העיתונאי האיראני הגולה, רוחאללה זאם, ממובילי המחאות שפרצו במדינה ב-2017. "הוצאתו להורג של זאם, עיתונאי שנשלל ממנו הליך הוגן ודינו נגזר בשל מימוש זכויותיו, היא עוד הפרת זכויות אדם מחרידה של המשטר האיראני", כתב בטוויטר. "נצטרף לשותפינו בקריאה לעצור את הפרות זכויות האדם באיראן, ונעמוד נגדן".

ביידן הכריז על מינויו של סאליבן לתפקיד היועץ לביטחון לאומי בחודש שעבר, יחד עם מינויים מתוכננים נוספים לתפקידי ממשל בכירים. סאליבן, בן 44 בלבד, ימלא את התפקיד הבכיר ביותר בביטחון הלאומי במדינה, ויהיה אחד מהצעירים ביותר להחזיק בו.

סאליבן נחשב לאחד החברים המבטיחים ביותר במפלגה הדמוקרטית, והיה יועצה המדיני הבכיר של הילרי קלינטון, שהגדירה אותו כ"כישרון של פעם בדור". לאורך השנים הוא רכש הערכה גם בקרב רפובליקנים שמרנים בבית הנבחרים, ושימש בתפקיד מפתח בעסקת הגרעין עם איראן.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
"הפרה מחרידה". היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של הנשיא הנבחר/AP, אי-פי

מידע על הוצאתו להורג של העיתונאי האיראני נמסר ביום שבת על ידי הרשויות בטהראן. הוא הורשע בהסתה לאלימות, בשל הפצת מידע על המחאות הכלכליות שפרצו במדינה ב-2017. לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן, זאם בן ה-47 הוצא להורג בתלייה, כשנה וחצי אחרי שהופיע מחדש במדינה. זאת, לאחר שככל הנראה נחטף על ידי משמרות המהפכה במהלך ביקור בעיראק ב-2019.

בחודש יוני האחרון גזר בית המשפט עונש מוות על זאם, והרשיע אותו ב"הפצת שחיתות על פני האדמה", אישום נפוץ במקרים של ריגול או ניסיון להדיח את הממשל. ביום שלישי אשרר בית המשפט העליון את העונש.

זאם ניהל ערוץ טלגרם ואת האתר "אמד ניוז", שצבר יותר ממיליון עוקבים, והשתמש בהם כדי להפיץ את זמני המחאה ומידע מביך על בכירים, תוך כדי קריאת תיגר ישירה על שיטת המשטר התאוקרטית-שיעית.

"מנהל רשת אמד ניוז האנטי-מהפכנית נתלה הבוקר", דיווחה הטלוויזיה הרשמית במדינה. מאז ההפגנות סגרה טלגרם את הערוץ, בעקבות תלונות של הממשל האיראני על כך שהפיץ מידע על הכנת בקבוקי תבערה. למרות זאת, הערוץ המשיך לפעול תחת שם אחר. זאם, שסיפר כי ברח מאיראן משום שהואשם באופן שקרי בשיתוף פעולה עם סוכנויות ביון זרות, הכחיש שעודד לאלימות בטלגרם.

רוחאללה זאם, פעיל אופוזיציה גולה שנתפס על ידי משמרות המהפכה של איראן. AP
הוצא להורג ביום שבת. רוחאללה זאם/AP

סאליבן אמר לאחרונה כי הממשל הנכנס מעוניין להכניס את איראן "בחזרה לקופסה", בעזרת הצטרפות מחודשת להסכם הגרעין, ובכך לאלץ את טהראן לעמוד בתנאי ההסכם המקורי. בתמורה לכך, ארצות הברית תהיה מוכנה לכבד את תנאי ההסכם של 2015. את הדברים אמר בפגישה עם כתבי הוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו חושבים שזה אפשרי וניתן להשגה", אמר סאליבן.

סאליבן, שלא הרבה להתבטא בפומבי מאז נודע על מינויו ליועץ לביטחון לאומי, שוחח עם העיתונאים בנושא איראן ובמגוון נושאים אחרים הקשורים לביטחון הלאומי ומדיניות החוץ שעמם עשוי ממשל ביידן להתמודד. בין היתר, הוא דן ברפורמות במוסדות בינלאומיים ובחיזוק הקשר עם בעלות הברית, תוך התעמתות עם יריבים ומתחרים גלובליים כמו סין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully