וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: חידשנו את העשרת האורניום לרמה של 20% במתקן בפורדו

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 9:32

טהראן ממשיכה להגביר את הפרות תנאי הסכם הגרעין לקראת תום כהונת טראמפ. ההסכם הגביל אותה להעשרה לרמה של 3.67%, ועתה היא חוזרת לרמה שקדמה לו, בהפרה המשמעותית ביותר שלו עד כה. לצורך פיתוח נשק גרעיני, נדרשת רמת העשרה של 90%. נתניהו: "מוכיח את כוונותיה של איראן"

בווידאו: טקס בטהראן לציון שנה לחיסולו של סולימאני/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן הודיעה היום (שני) על חידוש העשרת האורניום במתקן בפורדו לרמה של 20%. זאת בניגוד לרמה של 3.67% שהיא הוגבלה אליה בהסכם הגרעין, שממנו פרשה ארצות הברית ב-2018. העלאת רמת העשרת האורניום מגיעה ימים לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן וחילופי הממשל בוושינגטון, וזאת ההפרה החמורה ביותר של העסקה שנחתמה ב-2015.

טהראן כבר העשירה אורניום לרמה של 4.5% - מעל ל-3.67% שקבע ההסכם, אך עתה חזרה לרמה שקדמה לחתימה על הסכם הגרעין. כדי לפתח נשק גרעיני - דבר שאיראן מכחישה שאי-פעם היה בכוונתה לעשות - יש להעשיר אורניום לרמה של 90%. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמרה ביום שישי כי טהראן עדכנה אותה על כוונתה לחדש את ההעשרה בפורדו. זאת בהמשך לחוק שעבר בפרלמנט לאחר חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה.

"לפני דקות אחדות החל הליך העשרת האורניום לרמה של 20% במתקן ההעשרה בפורדו", אמר דובר ממשלת איראן, עלי רביע, לסוכנות הידיעות מהר. "הליך הזרקת הגז לצנטריפוגות החל לפני כמה שעות והתוצר הראשון של אורניום שש פלואורי יהיה מוכן בעוד כמה שעות", הוסיף. "התהליך החל אחרי נקיטת צעדים כמו עדכון סוכנות הפיקוח של האו"ם".

בסבא"א אמרו כי יו"ר הסוכנות יעדכן היום את המדינות החברות בהתפתחויות האחרונות באיראן. בהמשך אמר שגריר איראן לסוכנות, המפקחת על הסכם הגרעין, כי המדינות החברות עודכנו בדוח שנמסר להן על העשרת האורניום לרמה גבוהה יותר.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
צילום לוויין של המתקן בפורדו/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הודעת טהראן ואמר כי היא מוכיחה שבכוונת איראן לפתח נשק גרעיני. "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית", אמר. "ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".

מחלקת המדינה בוושינגטון אמרה כי מדובר ב"סחיטה גרעינית". בצוות המעבר של ביידן סירבו להגיב. בבריסל, דובר הנציבות של האיחוד האירופי אמר כי "המהלך, אם יאומת, יהיה הפרה משמעותית של התחייבויותיה של איראן". לדבריו, כל המדינות החתומות על הסכם הגרעין "רוצות להשאירו בחיים. ההסכם יישאר בחיים כל עוד המשתתפים שומרים על התחייבויותיהם".

האיחוד, שחתום לצד בריטניה, צרפת, גרמניה על ההסכם, אמר כי הוא ימתין לתדרוך של סבא"א לפני תגובה נוספת.

חידוש ההעשרה מגיע בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת איראן מאז פרשה ממנו ארצות הברית והטילה מחדש סנקציות נגד המדינה ב-2019. הצעד הוא אחד מרבים שמופיעים בחוק חדש שחוקק באיראן בחודש שעבר, אחרי חיסול פחריזאדה, הנחשב במערב לאבי תכנית הגרעין הצבאית שלה.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
במסגרת התגובה לחיסול. הלווית פחריזאה, בנובמבר/רויטרס

לאחרונה גברה המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, לקראת תום כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ. החיסול בחודש שעבר של פחריזאדה, שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של טהראן, נתפס כניסיון של ארצות הברית ושל ישראל למנוע ממשל ביידן חזרה להסכם הגרעין. באיראן מאשימים את ישראל בהתנקשות בפחריזאדה, ומבטיחים נקמה.

ארצות הברית נמצאת בדריכות גם בשל ציון יום השנה לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בתקיפת מל"ט בבגדאד. הלילה הודיע שר ההגנה בפועל כריסטופר מילר כי נושאת המטוסים "נימיץ" המסיירת במפרץ לא תשוב לבסיסה כפי שתוכן, בשל איומים שנשמעו מצד בכירי המשטר באיראן נגד הנשיא דונלד טראמפ וגורמים אחרים.

המהלכים האחרונים מצד איראן עלולים לטרפד את מאמציו ביידן לשוב להסכם הגרעין. ביידן אמר כי ארצות הברית תחזור להסכם "אם איראן תשוב לקיים אותו במלואו". אחרי שטראמפ פרש מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא הגיבה בהפרת רוב ההתחייבויות שלה. טהראן טוענת שהיא יכולה לבטל את צעדי התגובה שלה במהירות אם וושינגטון תסיר את העיצומים.

בהסכם הגרעין נאסר על איראן להעשיר אורניום במתקן שנחצב בהר על מנת להגן עליו מהתקפות אוויריות. לאחרונה, היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת-קרקעי בנתנז, בניגוד להגבלות ההסכם המאפשרות לה העשרת אורניום בצנטריפוגות מהדור הראשון בלבד. בקיץ האחרון אירע פיצוץ במתקן בנתנז, שיוחס לפי דיווחים זרים לישראל ונועד לעכב את העשרת האורניום.

מאגר האורניום המועשר של איראן הגיע כבר ליותר מ-2.4 טונות, פי 12 מהרף שקבע ההסכם, אך עדיין הרבה מתחת לשמונה הטונות שהיו ברשותה לפני החתימה עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully