וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול המגיפה המשתוללת, בסגר השלישי גם מערכת החינוך הרימה ידיים

שר החינוך מודה שלא יתאפשר סגר מקיף לצד לימודים בבתי הספר וגנים, המורים מסרבים להסתכן כל עוד לא מחסנים אותם ואפילו ההורים מבינים שאין ברירה במצב התחלואה הנוכחי. הכוחות שעד לאחרונה נלחמו להמשיך את הלמידה בכיתות בכל מצב שהוא, יודעים שבסיבוב הזה ניצחה הקורונה

בווידאו: נתניהו קורא לסגר הדוק ומיידי/צילום: לע"מ

הגורמים השונים במערכת החינוך - עובדי הוראה, הורים ואנשי משרד החינוך - נאבקו עד כה בכל כוחם למען פתיחת בתי הספר בכל מצב משלל סיבות, חינוכיות, חברתיות ורגשיות כאחד.

ואולם, לשם שינוי, נתוני התחלואה החריגים והתפשטות נגיף הקורונה בקרב תלמידים ומורים הובילו גם אותם לתמוך בהחלטה להטיל סגר כולל והדוק, במסגרתו יתקיימו שיעורים רק בלמידה מרחוק החל מיום שישי הקרוב ולמשך שבועיים. גם ארגונים כמו הנהגת ההורים הארצית וארגון המנהלים "מנהיגים", שניהלו בעבר מאבק עיקש לצורך הפעלת מערכת החינוך גם בימי סגר, הפעם הגיבו בהבנה.

תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
חוזרים הביתה. תלמידים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

ראשית, הדברים נוגעים גם לראש המערכת - שר החינוך יואב גלנט, שעד לאחרונה מחה נגד כל ניסיון להשבית את בתי הספר, אך הגיב אחרת לסגר המתקרב. "אני מבין את אחריותי לנווט את מערכת החינוך עליה אני מופקד, כך שהיא תסייע במאמץ הלאומי ליצירת סגר מלא, כולל ושלם", אמר גלנט בישיבת הממשלה שבה אושרה החמרת ההגבלות.

"הבהרתי באופן מפורש שבתי הספר ומוסדות החינוך אינם מקור הדבקה, אלא גורמים מרסני תחלואה. ולמרות זאת, במידה ותלמידי ישראל ילמדו בהיקפים נרחבים - לא יתאפשר סגר כללי. כך נוכחנו בשבועות האחרונים. הדבר קשור בתנועות הנלוות להפעלת מערכת החינוך, אם באופן חוקי ואם בניצול לא חוקי של התנועות הנרחבות סביב מערכת החינוך", הוסיף גלנט. "לכן, למרות הצורך החיוני של התלמידים להגיע למוסדות החינוך - אני נאלץ לרתום את כל מערכת החינוך לצורך הלאומי של בלימת התפשטות המגיפה באמצעות סגר קצר ואינטנסיבי, בכל המשק ובכלל זה במערכת החינוך".

עוד בוואלה!

מנזקי הקורונה: מחצית מהתלמידים נעזרים במורים פרטיים - והפערים מתרחבים

לכתבה המלאה

לצד זאת, הוא קרא להחריג בכל זאת את הפעלת החינוך המיוחד, המסגרות לנוער בסיכון ובחינות המתכונת לתלמידי י"א-י"ב שצפויות להיערך במהלך הסגר, וביקש לחסן את עובדי ההוראה כל עוד התלמידים נשארים בבית.

המורים והגננות: "החלטה עצובה אך נכונה"

עובדי ההוראה, הממשיכים להיאבק עבור קדימות בתור לחיסונים נגד קורונה, הביעו תמיכה בסגירת בתי הספר והגנים לנוכח נתוני התחלואה הנוכחיים. "המורים מסכנים את חייהם, חיי משפחתם ואת חיי התלמידים", אומר שרון סייג, מורה בתיכון על שם יצחק נבון בחולון, המשוכנע שמדובר בצעד הכרחי. "כל מורה פוגש כל יום עשרות תלמידים שחוזרים מעשרות משפחות שונות. מעגל הסובבים את המורה בכל יום הופך את מערכת החינוך למערכת המפיצה את הנגיף בצורה מסוכנת ביותר. ועוד זועק המחדל שהמורים לא חוסנו באופן גורף, למרות שהמורים נמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. הגיע הזמן לסגור את המערכת החינוך".

דורית חזן, יו"ר ארגון הגננות המחנכות, אמרה כי דברים אלה נכונים גם בנוגע למוסדות הגיל הרך. "בעת הזו אין ברירה אלא לסגור את הגנים", אמרה חזן. "ביקשנו ודרשנו חיסונים לגננות אבל הממשלה התעלמה ולכן אין ברירה. סגירת הגנים היא החלטה עצובה אך נכונה. את גננות החינוך המיוחד שהוחרג, חייבים לחסן ומיד".

שרון סייג. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"המורים מסכנים את חייהם, חיי משפחתם ואת חיי התלמידים". המורה שרון סייג/אתר רשמי, באדיבות המצולם

גם סמדר מורס, מנהלת בית ספר נופים בתל אביב, מודה כי "הסגר הוא השלב הבלתי נמנע במערכת החינוך". לצד זאת, היא הבהירה כי "אסור לשכוח את מצבם של הילדים והנוער אשר סובל ממצוקות הולכות וגוברות של ניתוק, התמכרויות, חרדות, פחדים, השמנת יתר וכדומה. כל אלה צריכים לקבל מענה רציף באמצעות הגורמים החינוכיים בבתי הספר וזאת בשיתוף עם כל הגורמים המקצועיים ברשות המקומית".

מורס הצטרפה לקריאה לחסן בהקדם את צוותי ההוראה. "יש לקדם את החיסונים לכל צוותי החינוך בארץ במבצע מהיר ומיידי שלא יעלה על שלושה ימים לכל היותר", היא אמרה. "צוותי החינוך הם חוד החנית של החינוך והכלכלה במדינת ישראל, ולא יעלה על הדעת שפעם אחר פעם הם יופקרו על ידי מקבלי ההחלטות ויישארו במאסף. יש לדאוג לביטחונם, למוגנותם ולבריאותם ללא כל דיחוי נוסף".

סמדר מורס
מנהלת בית ספר נופים, תל אביב. באדיבות המצולמת, אתר רשמי
"לא לשכוח את מצוקות הנוער". סמדר מורס, מנהלת בי"ס נופים/אתר רשמי, באדיבות המצולמת

בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" אמרו דברים ברוח דומה, וקראו לצמצם עוד את דרישות מבחני הבגרות כדי להקל על התלמידים לנוכח האתגרים הלימודיים הרבים. "אנחנו מכבדים את החלטת הסגר המלא, אך שבים וקוראים למשרד החינוך לצמצם את דרישות מבחני הבגרות כפי שדרשנו למן תחילת הדרך, לצערנו ללא מענה מספק מצד המשרד. הארגון שב וחוזר על דרישתו לחיסון הצוותים החינוכיים כולם, ובפרט את צוותי החינוך המיוחד", נמסר מהארגון.

ההורים: הגיעה העת לאכיפה מלאה

ולמול אלה, הורים הגיבו בהבנה מהולה באכזבה להחלטה להשאיר את ילדיהם בבתים למשך 14 יום לפחות, ודרשו כי המדינה תנהל טוב יותר את המשבר וללא שיקולים פוליטיים בתהליך קבלת ההחלטות ובאכיפה.

"אני אזרחית שומרת חוק ואני נאלצת לקבל את ההחלטה, כי אין ברירה אחרת. אני רק מקווה שזה יסתכם בשבועיים ולא יותר. יש לי שלושה ילדים במערכת החינוך ואני עובדת מהבית בדרך כלל, רק כשכולם עובדים מהבית, זה קצת יותר קשה לעבוד", אומרת צופית גולן, אמא לארבעה ילדים מרחובות.

"אני אצטרך לתפעל למידה בזום לשלושה ילדים - בני 6, 9 ו-13. זום גנים זה כמו כוורת מאוד רועשת, זה המון ילדים שעושים פרצופים אחד לשני, זה קשה. גם אין לי עמדות למידה שיספיקו לכולם בבית, גם אני בעצמי צריכה להתחבר לזום מהבית, והם יצטרכו להתחלק, יהיו שיעורים שהם לא ייכנסו אליהם ואנחנו נצטרך לתעדף", היא מודה.

צופית גולן. אביב גולן, אתר רשמי
"הילדים כבר מיצו את הזום". צופית גולן/אתר רשמי, אביב גולן

גולן מזכירה כי לבד מההשלכות הלימודיות, ללמידה מרחוק יש גם מחיר רגשי. "יהיה הרבה מאוד בכי. אין ללכת לחברים ואין לצאת, מפגשים בחוץ אין, עוד פעם להיות נעולים בבית, כל הזמן עם הזום, אפילו את המעט שהיה לבן שלי בכיתה ז', שראה את החברים שלו פעמיים בשבוע, כבר לא יהיה", אמרה.

"הילד בכיתה ז' ראה את בית הספר שלו אולי עשר פעמים מתחילת השנה, והוא מיצה את הזום. הוא כבר לא מסוגל להתרכז בתוך זה", היא המשיכה. "הצוות הפדגוגי שלו מדהים, אבל הילדים כבר מיצו את הזום. אני מאוד אשמח אם בסגר הזה את הדגש ישימו על הפן החברתי והרגשי של הילדים. שיעזבו לרגע את הפדגוגיה בגילאים הקטנים ויראו איך אפשר לתת מקום רגשי וחברתי".

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"נאלץ לרתום את כל מערכת החינוך לבלימת המגיפה". גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

גולן משוכנעת כי ניתן היה להימנע מהסגר הנוסף לו המשבר היה מנוהל בדרך אחרת. "אם היו עושים בזמן את הצעדים שהיו צריכים לעשות, ואם היו מטפלים במגזרים שהיה צריך לטפל, ולא מנהלים את המשבר מתוך שיקולים פוליטיים, ניתן היה למנוע את הסגר", היא אמרה, "הסגר הזה יצליח רק אם יהיה על כולם".

בהנהגת ההורים הארצית דרשו מערכת החינוך "תהיה הראשונה לחזור בתום הסגר", והבהירו את הציפיות שלהם מהמערכת לאור ההחלטה על סגירת מוסדות החינוך. "הגיעה העת לאכיפה מלאה, ללא אבחנה בסקטורים כאלה ואחרים, תוך הטלת קנסות על מפירי הסגר", מסר מירום שיף, יו"ר הארגון, "אנו מצפים כי משרד החינוך יעצור את הלמידה מרחוק בגנים וידאג להחזיר ימים אלו. אנו מצפים ממשרד החינוך כי יבחן מחדש את היקף החומר ואופן ההערכה לתלמידי הבגרויות. במקביל חייבים לחסן את כל צוותי ההוראה, בכדי שמערכת החינוך תמשיך לפעול כסדרה, מיד בתום הסגר, ללא חשש, עד תום שנת הלימודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully