וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה חידדה נהלים לשוטרים: אסור למנוע מאזרחים לתעד אכיפה

בעקבות פניית הסנגוריה הציבורית, האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים על "התנכלות למתעדים", ולאור החיכוכים הגוברים בהפגנות המחאה, הובהר לשוטרים כי צילום שלהם כשלעצמו אינו מהווה עבירה, ובכל מקרה חריג עליהם לבקש להפסיק לצלם לפני החלטה על עיכוב או מעצר

בווידאו: סנ"צ ניסו גואטה מכה מפגין/עריכה: עמית שמחה

המשטרה חידדה נהלים לשוטרים בכל הנוגע ליחסם לאזרחים המתעדים פעולות אכיפה במרחב הציבורי. זאת, בעקבות פנייה של הסנגוריה הציבורית ושורת ארגונים, בהן האגודה לזכויות האזרח, הוועד נגד עינויים, אגודת יוצאי אתיופיה והמרכז לחינוך משפטי קליני באוניברסיטה העברית. בין היתר הודגש כי אין למנוע מאזרח לצלם פעולות אכיפה המבוצעות כלפיו או כלפי אדם אחר במרחב הציבורי, ככל שאין בפעולת התיעוד עבירה של הפרעה לשוטר.

על פי הנהלים, הצילום כשלעצמו אינו מהווה עבירה של הפרעה לשוטר, להוציא מקרים של הפרעה ממשית, כמו הצמדה של מכשיר הטלפון למרחב הפנים של השוטר או שהצילום נעשה תוך שהמצלם אומר דברים העלולים להתסיס את העצור ולגרור הסלמה. במקרים אלה, בהם השוטרים סבורים כי חריגה זו מתקיימת, עליהם לפנות לאזרח ולבקש ממנו להפסיק את הצילום לפני כל החלטה על עיכובו או מעצרו. במקרים מסוימים רשאים השוטרים להחרים את המצלמה, אולם בכל מקרה אין להם אישור לחדור למכשיר הטלפון שנתפס, אלא בהתאם להוראות החוק בלבד.

סגן ניצב ניסו גואטה מכה את הצלם ילון גורביץ באוגוסט. אמיר לוי, גטי אימג'ס, GettyImages
השוטר ניסו גואטה מתעמת עם הצלם ילון גורביץ', 22 באוגוסט/GettyImages, אמיר לוי, גטי אימג'ס

הסנגוריה הציבורית והארגונים הנוספים פנו למשטרה בנושא מפני שלדבריהם ישנה התנכלות משטרתית לאזרחים המתעדים פעולות אכיפה, ובמספר מקרים השוטרים הורו לאזרחים להפסיק לצלם. בסנגוריה הציבורית כתבו כי "היינו עדים לעלייה מדאיגה באירועים בהם אזרחים המתעדים אירוע אכיפה משטרתית מוצאים את עצמם, בעל כורחם, בעימות ישיר מול השוטרים רק בשל תיעוד פעולת האכיפה של גורמי החוק".

יצוין, כי החוק קובע כי אין שום איסור על אדם לצלם אירוע או מקרה שבו המשטרה מבצעת פעולות אכיפה, ובוודאי שאין כל מקום לעכב או לעצור אזרח המתעד אירוע שכזה. אולם, בחודשים האחרונים, עם התגברות ההפגנות, נרשמו חיכוכים רבים בין שוטרים ומפגינים על רקע זה. בסנגוריה הציבורית אומרים כי "לא רק שמניעת תיעוד פסולה מהיסוד ומנוגדת לחוק, אלא מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי, ובאינטרס הציבורי החשוב של בקרה אזרחית על פעילות המשטרה".

עוד בוואלה!

הנחיה חדשה תקבע: מתי יועמדו לדין שוטרים שהשתמשו בכוח לא סביר

לכתבה המלאה

תיעוד פעולות אכיפה: חידוד הנהלים לשוטרים

  • אין למנוע מאזרח לצלם פעולות אכיפה במרחב הציבורי, ככל שאין עבירה של הפרעה לשוטר
  • הצילום כשלעצמו לא מהווה הפרעה לשוטר, אלא אם הוא יוצר הפרעה ממשית לעבודתו
  • כששוטר סבור שיש הפרעה, עליו לבקש מהאזרח להפסיק לצלם לפני כל החלטה על עיכוב או מעצר
  • במקרים מסוימים ניתן לתפוס את המצלמה, אולם בכל מקרה אין אישור לחדור למכשיר טלפון

"צילום של שוטרים בעת הפעלת סמכויותיהם הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר להתרעה מפני שימוש לרעה בכוח וזו זכותו של כל אדם", אומרת עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח. "באינספור אירועים הצילום הציל אנשים ממעצר שווא, איפשר למח"ש לחקור אירועים וחשף תופעות בלתי חוקיות. טוב עשתה המשטרה שהבהירה לשוטריה את כללי המשחק במשטר דמוקרטי: פעילות המשטרה במרחב הציבורי חייבת להישאר שקופה ונתונה לביקורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully