וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הנרצחים הערבים הכפיל עצמו ויותר תוך 6 שנים. 2021 צפויה להיות מדממת יותר

2.1.2021 / 13:40

מרצח המורה ברמלה ועד החיסול בכביש חוצה ישראל, האלימות בחברה הערבית תפחה השנה לממדים חסרי תקדים, והקורונה רק החריפה את המצב. כשחצי מראשי הרשויות מאוימים, במגזר מחכים לתקציב שהובטח ולמעורבות משטרתית תקיפה יותר, ובינתיים זועקים מרה: "חיי ערבים אינם הפקר"

בווידאו: 113 הרוגים במגזר הערבי בשנת 2020/צילום: יואב איתיאל, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

שריפה אבו מועמר, מורה ומחנכת בת 30, הכינה אוכל לתינוק שלה בביתה שברמלה בערב קיץ חם, 31 באוגוסט האחרון. בתוך שעות לאחר מכן, אבו מועמר, ששימשה כרכזת חברתית ומחנכת בתיכון החברתי דרור-רמלה, הייתה אמורה לפתוח סוף סוף את שנת הלימודים, בצל ההיערכות המיוחדת לחידושם תחת הגבלות הקורונה.

אך אשת החינוך המסורה לא הגיעה לבית הספר. במהלך אותו הלילה היא נפגעה מכדור שנכנס דרך חלון המטבח ופגע בה. על פי כתב האישום שהוגש נגד שני אחים, צעירים תושבי העיר, אבו מועמר לא הייתה זאת שאליה יועדו הכדורים. שני צעירים שהואשמו ברציחתה ניסו לפגוע בקרוב משפחתה במסגרת סכסוך בין משפחות, ולאחר שדקרו אותו והוא נמלט מהמקום - ניסו גם לירות לעבר בית המשפחה, וכך הגיע הכדור גם לביתה של אבו מועמר.

שריפה אבו מעמר,בת 30, אמא לשלושה, מורה ומחנכת - קורבן הרצח ברמלה. -, אתר רשמי
הכעס שעורר המקרה כבר הספיק לשקוע ברצף האירועים. שריפה אבו מועמר/אתר רשמי, -

המקרה של שריפה אבו מועמר עורר כעס ציבורי רב, שהספיק לשקוע ברצף האירועים. אך זהו רק שם אחד בשנה עקובה מדם - שנת שיא בהיקף קורבנות האלימות בחברה הערבית. בסך הכול, 113 ערבים מצאו את מותם השנה באירועי רצח ואלימות אחרת, לעומת 94 אשתקד (עלייה של 20%) - בהם 96 גברים ו-17 נשים. על פי "אמאן", המרכז הערבי למאבק באלימות, 26 מהקורבנות נרצחו כנקמה, 11 על רקע אלימות במשפחה, 41 מסווגים כ"פשיעה חמורה" והיתר - "אלימות כללית". על פי המרכז, רק 28 ממקרי הרצח שבוצעו במהלך השנה פוענחו.

מהנתונים עולה עוד שההסלמה נמשכה לאורך השנה וכי חודש דצמבר היה הקטלני ביותר, עם 17 קורבנות רצח, כולל רצח משולש בבאקה אל גרבייה, ושורת אירועים אלימים שהתרחשו רק השבוע - כשתושב לוד נרצח ברכבו, וכשנער בן 15 נורה למוות וחברו נפצע אנוש מירי בכביש 6, סמוך למחלף נחשונים, תחת עינם הפקוחה של שוטרים שליוו את הרכב בו נסעו. על פי החשד, האירועים האחרונים התרחשו כחלק מסכסוך ממושך בין משפחות יריבות.

עוד בוואלה!

הזעקה מוכיחה שהציבור הערבי מאמין במדינה. היא חייבת להאמין בו חזרה

לכתבה המלאה

בסך הכול, משנת 2000 נהרגו 1,521 ערבים באירועי אלימות כאלה ואחרים, 80% מהם בנשק חם. כך על פי נתוני מרכז "אמאן", מייסודו של שיח' כאמל ריאן, איש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, לשעבר סמנכ"ל המרכז לשלטון מקומי וראש מועצת כפר ברא, שייסד את המרכז בעקבות רצח בנו בירי בשנת 2009.

מספר הנרצחים עולה בהתמדה שנה אחר שנה, כבר שש שנים ברציפות מאז החל המרכז במעקב ב-2014, אז נמנו 51 - פחות ממחצית מהנרצחים בשנה אשתקד. המספרים של עמותת "יזמות אברהם" נמוכים יותר כי אינם מונים את נרצחי מזרח ירושלים, או ערבים ישראלים שנרצחו בשטחים, אך גם מהנתונים שלה עולה מגמה זהה.

חברי הכנסת הערבים עם שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי, 21 בדצמבר 2020. זו הדרך, אתר רשמי
אירועי ירי נרשמים כמעט בכל יישוב ערבי מדי לילה. מחאה על האלימות במגזר/אתר רשמי, זו הדרך

לא רק רצח הדיר שינה בחברה הערבית השנה. אירועים חמורים של ירי נרשמים כמעט בכל יישוב ערבי מדי לילה, וכך גם הצתות של כלי רכב ועסקים. אלה לעיתים קרובות מרמזים על תופעה של סחיטת דמי חסות.

ההערכה היא שבישראל 400 אלף כלי נשק בלתי חוקיים. בהתאם, לדברי יו"ר הוועדה המיוחדת של הכנסת למיגור הפשיעה בחברה הערבית וסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס (רע"ם), 93% מאירועי הירי הפליליים מתרחשים בחברה הערבית. כך למשל, בנובמבר שטף את הצפון גל חסר תקדים של ירי לעבר בנקים המיוחס לארגון פשיעה ערבי - במהלכו נורה למוות חשוד אחד על ידי כוח משטרה שהיה במארב.

תיק פתוח

יותר ממחצית מראשי הרשויות הערביות מאוימים

למרות שיא במספר מקרי הרצח בחברה הערבית, פיזור הכנסת וראשית כהונתה של ממשלת המעבר הקפיאו את יישום המלצות דוח ועדת המנכ"לים שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו להתמודדות עם הפשיעה והאלימות במגזר, רגע לפני שאושרו.

רק בראשית נובמבר השתתף נתניהו בישיבה מיוחדת של הוועדה המיוחדת, הבטיח להעלות את ההמלצות כהצעת מחליטים בישיבה קרובה של הממשלה בראשותו והעניק לנוכחים שבועיים נוספים להשלמתן - אך מאז לא חלה כל התקדמות. שישה שבועות אחר כך נפלה הממשלה, ועמה ככל הנראה גם הסיכוי שהמלצות הדוח יאושרו בקרוב.

שלטון תחת איומים

"ראש הממשלה הבטיח לי בוועדה שהיא תובא לאישור הממשלה תוך שבועיים, ואני ממתין לשמוע על הקצאת תקציב של חצי מיליארד שקלים למשך חמש שנים. כל יום אני מתקשר למשרד ראש הממשלה, ואומרים לי שבלי תקציב מדינה אין תקציב למימוש התוכנית. 2.5 מיליארד זו העלות של מערכת הבחירות הרביעית למשק - לשם זה יילך", אמר ח"כ עבאס באכזבה גלויה, בין היתר לאחר שיצא קירח מכאן ומכאן: גם ספג ביקורת על ההתקרבות לנתניהו כדי לקדם את האינטרסים של החברה הערבית, וגם חזר לבסוף בידיים ריקות.

"השיאים הנרשמים מדי שנה לא הוציאו את הרשויות מהשגרה ועדיין [כולם] מתנהלים כאילו לא קרה כלום, לכן לא מצליחים לבלום את העלייה המתמדת", הסביר ח"כ עבאס את התסכול. "התכנית הייתה אמורה להיות מוכנה בתחילת 2020, אבל גיבושה התעכב ממש עד סוף השנה. קיבלנו הבטחה לאשר ולתקצב אותה ובינתיים תקצבו כל מיני תכניות בעשרות ומאות מיליארדי שקלים, ושכחו את העניין שהוא הכי חשוב ושהוא בגדר פיקוח נפש גם בחברה הערבית וגם במדינה בכלל. אני שוב ושוב פונה לראש הממשלה, לממשלה ולחברי הכנסת לפעול כדי לקדם את התכנית ולאשר אותה בהקדם האפשרי".

דיוון הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית של הכנסת בראשות חה"כ מנסור עבאס, 25 באוגוסט 2020. יהונתן סמייה - דוברות הכנסת, אתר רשמי
"בלי תקציב מדינה אין תקציב למימוש התוכנית". ח"כ עבאס/אתר רשמי, יהונתן סמייה - דוברות הכנסת

מאחורי הקלעים, התעורר חשש כבד גם מחדירת גורמי פשיעה מאורגנת לשלטון המקומי. הכסף הגדול שזורם לרשויות הערביות בשנים האחרונות למען סגירת פערים בתשתיות, בחינוך ובתחומים נוספים - קרץ לארגוני הפשיעה הערביים, ומדובר בתהליך המזין את עצמו: ככל שהם מכים שורשים ומייצרים יותר כסף, כך הם מתחזקים עוד.

"נוצר ואקום אחרי שהמשטרה חיסלה את משפחות הפשע היהודיות, והפשיעה המאורגנת הערבית נכנסה אליו, ומה שהיה קודם עסקי סמים בחצר האחורית עלה לקדמת הבמה - עם כלכלה עבריינית של ממש שנוצרה, עם השתלטות על משאבים, על עסקים לגיטימיים, ועל המכרזים של הרשויות המקומיות", אומר רדא ג'אבר, מנכ"ל אמאן. לדבריו, "זה שינה את כל העניין".

מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה שיותר ממחצית מראשי 67 הרשויות הערביות בישראל מוגדרים מאוימים ע"י המשרד לביטחון הפנים, וכי בתוך שנתיים מספרם הוכפל מ-17 ב-2017 ל-35 ב-2019.

זירת הרצח בלוד 28 בדצמבר 2020. יוסי אלוני/פלאש90, פלאש 90
"מה שהיה קודם בחצר האחורית עלה לקדמת הבמה". זירת רצח בלוד, השבוע/פלאש 90, יוסי אלוני/פלאש90

"2021 תהיה מדממת עוד יותר"

"נשק ותחמושת זמינים לכל. דפוס ההתנהגות העברייני השתלט. זו החשיבה של 'יש לי אקדח, אז אני יכול לאיים על הדוד, בסכסוך שלו עם אמא, על הקרקע שהוריש לה סבא'", טוען ג'אבר. "זו מגיפה וצריך לטפל בה כבמגיפה. בעידן הקורונה קל להבין את זה, אבל הבעיה היא שבפשיעה בחברה הערבית מטפלים כאילו היא איזו מחלה חברתית".

בנוגע לעתיד, מנכ"ל אמאן הביע פסימיות. "ברור לי שהפשיעה בשנה הבאה תהיה נרחבת עוד יותר, עם הקורונה, המצב הכלכלי, הפוליטיקה המתפוררת, אי נוכחותה המספקת של המשטרה והיעדר מנגנון מנהיגותי שיכול להוביל את החברה", אמר, "כל הסיבות שהפכו את 2020 למדממת קיימות ומעמיקות בגלל הסיטואציה במדינה עם הקורונה וההשלכות הכלכליות ובמקביל המצוקות המעמיקות בחברה הערבית".

"לכן 2021 תהיה מדממת עוד יותר, אם לא נראה שיטור משמעותי ונטילת אחריות מדינתית וחברתית משמעותית", סיכם.

רדא ג׳אבר, מנכ״ל ״מרכז אמאן״. יואב איתיאל
"כל הסיבות שהפכו את 2020 למדממת קיימות ומעמיקות", רדא ג'אבר/יואב איתיאל

גם מנכ"לי עמותת יוזמות אברהם, ד"ר ת'אבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מודאגים מהבאות ומזהירים: "אם התוכנית הממשלתית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית לא תקודם באופן מידי, 2021 עלולה להיות מסוכנת אפילו יותר לאזרחים הערבים שבסך הכול רוצים לצאת מהבית בביטחון".

"ניתן היה לצפות שבשנה של הסתגרות בבתים בשל נגיף הקורונה, יהיו פחות סכסוכים ומקרי אלימות, אבל בפועל זה היה בדיוק להיפך, ו-2020 הייתה שנה קטלנית עבור החברה הערבית יותר מקודמותיה", אמרו. לטענתם, זה מעיד של הזנחה של המצב שמביאה להידרדרות.

"ההבטחה לתכנית ממשלתית לא קוימה, למרות שראש הממשלה הכריז על כך בוועדה בכנסת, ובינתיים הכנסת התפזרה ומקרי הירי והרצח ממשיכים כרגיל", הם מסבירים, "חיי אדם חייבים לבוא לפני השיקולים הפוליטיים, ויש לקדם באופן מידי טיפול מערכתי במכת הפשיעה, שיכלול גם טיפול ברמת שיטור ואכיפה, וגם מענה לגורמי העומק המחוללים את התופעה". לצד זאת, הם ממשיכים לקרוא ל"פעולה נחושה של החברה הערבית עצמה להוקעת התופעה מתוכה - חיי ערבים אינם הפקר".

זירה בה נמצאו שלוש גופות של גברים בשטח סמוך לשמורת תל דן. 1 בנובמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"חיי אדם חייבים לבוא לפני פוליטיקה" זירת רצח משולש, נובמבר/דוברות משטרת ישראל

אפילו נרצח אחד זה יותר מדי

על רקע האלימות הגואה וכהיענות לקריאת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, התקיימו בחודש האחרון כמה אירועי מחאה, שהבולט בהם כלל שיירת כלי רכב שעלתה מוואדי ערה לירושלים בנסיעה איטית, להפגין מול הכנסת.

במהלך האירוע, אמר ח"כ איימן עודה כי גם התכנית שטרם אושרה לא מקובלת עליו. "רוצים לטפטף תקציבים שמשמעם יישום התוכנית לאורך עשר שנים. בקצב הרציחות הנוכחי זה אומר יותר מ-1,100 בני אדם מהחברה הערבית שישלמו בחייהם על משיכת הרגליים הזו", התריע ח"כ עודה. "אי אפשר להסכים לדבר כזה".

שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי בגשר המיתרים מול הכנסת, 21 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
"אי אפשר להסכים לדבר כזה". שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי מול הכנסת/יואב איתיאל

"אני לא מתווכח עם המספרים, שיש מי שמעוניינים להגדיל אותם. מבחינתי כל רצח הוא עולם ומלואו. אפילו נרצח אחד זה יותר מדי", אומר בגילוי לב ניצב ג'מאל חכרוש, העומד בראש מנהלת משטרת ישראל לשיפור השירות בחברה הערבית, אותה הקים לפני ארבע שנים. "מה עוד, שלא פעם הקורבנות הם חפים מפשע, שכלל לא היו קשורים לסכסוך". חכרוש בעצמו היה בספטמבר השנה עד לרצח שהתרחש בשבת אחת ממש מולו, בישוב מגוריו, כפר כנא.

"המעניין הוא שהתוצאה לא טובה למרות שעשינו הרבה", הוא אומר. "זה שווה בדיקה ואנחנו נבדוק את עצמנו. כנראה שהתוצאה לא מיד מגיעה".

האלימות פוגעת בכולם ובכולן

לפי הניתוח שלו, רוב מקרי הרצח בחברה הערבית נובעים מסכסוכים מקומיים, ולא כתוצאה מפשע מאורגן. "סכסוך בחברה היהודית אתה פוגש בבית המשפט. בחברה הערבית הוא מתגלגל לאלימות", הוא אומר, אך מסכים כי יש צורך בריכוז המאמץ במאבק בארגוני הפשיעה - אף שמאבקים כאלה דורשים זמן. "אני מזכיר שתשע שנים עבדנו עד שהתפרקו משפחות הפשע במגזר היהודי. אין לי ספק שיתפרקו גם במגזר הערבי, אבל אנחנו עובדים על זה רק כשנה פלוס".

בניגוד לפעילים החברתיים, ניצב חכרוש דווקא מביע אופטימיות. "לגבי העתיד אני רגוע. עתידית, אין לי ספק שהתוצאה תהיה טובה הרבה יותר. לראייה, ובניגוד למה שאחרים משדרים, במקומות שהקמנו תחנות משטרה, יש ירידה גדולה באלימות חמורה. נרשמת עלייה באירועים כי אנשים מתלוננים יותר, אבל המשטרה מגיעה ומונעת שהם יתפתחו למשהו חמור. נכון שלא תמיד אנחנו מספיקים".

ניצב ג׳מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים. יואב איתיאל
"במקומות שהקמנו תחנות משטרה, יש ירידה גדולה באלימות חמורה". חכרוש/יואב איתיאל

בפועל, ב-2020 נחנכו רק שתי תחנות משטרה ביישובים ערבים: בטירה בשרון ובכפר יאסיף בגליל המערבי. בנוסף, נפתחה נקודת משטרה אחת, בכפר מנדא. בסך הכול נפתחו שבע תחנות עד כה, מתוך 20 שתוכננו.

כמו כן, רק כמה עשרות שוטרים ערבים גויסו השנה, "בשל הקורונה". בסך הכול גויסו כ-700 שוטרים מוסלמים מאז הקמת המינהלת מתוך 2,000 כמתוכנן - אבל בינתיים אחרים גם פרשו.

"זה עניין של תקציב שהוקפא, שמחויב לחזור לזה כדי להקים את שאר התחנות שתוכננו", מסר לוועדת הכנסת תנ"צ מיכאל שפשק, הרפרנט לענייני ערבים במשטרת ישראל. עבאס טוען כי מהתקציב בסך 1.2 מיליארד שקל שהוקצב לצורך העניין, קוצצו 470 מיליון שקל. "מה שנשאר - חלק הלך לפעילות במזרח ירושלים ובחלק אחר פתרו בעיות פה ושם בתוך משרד הפנים והמשטרה וכו'".

זירת רצח בעילוט, 9 בדצמבר 2020. אלי אשכנזי
ב-2020 נחנכו רק שתי תחנות משטרה ביישובים ערבים. זירת רצח בן 16 בעילוט/אלי אשכנזי

"אני עדיין אופטימי מאד שתוצרי הוועדה הזו יהפכו להחלטת ממשלה שתתממש", אומר ניצב חכרוש על דוח ועדת המנכ"לים התקוע, שלדבריו כולל הרבה נקודות נכונות ומשמעותיות לעתיד החברה הישראלית. "למרות שמה, זו תכנית שטובה לחברה הישראלית כולה ולכל אזרח, לטובת הפרט וביטחונו האישי, ואין שום סיבה שלא תאושר".

"יש הרבה דברים טובים שנעשו בחברה הערבית בשנים האחרונות", מבקש ג'מאל חכרוש להדגיש, "העובדה היא שפעם נלחמו ביוזמות שלנו להקמת תחנות משטרה ביישובים ואילו היום מלינים על זה שאנחנו לא מקימים אותן מהר מספיק. היום מבקשים עוד תחנות ועוד שוטרים. זה סימן מעודד".

"אני מאמין שאם משטרת ישראל לא תעבוד בשתי זרועות ביחד היא לא תצליח", אומר ניצב ג'מאל חכרוש, "לא נוכל להצליח ולטפל רק בפשיעה בלי לטפל בפן הקהילתי ובלי אוזן קשבת לאזרח הנורמטיבי, כי הוא הרוב ואי אפשר להזניח אותו. שנים על גבי שנים טיפלנו רק בעבריין ולא הבאנו הצעות גדולות לטיפול בו. זאת אומרת לא הצלחנו פה או פה".

המשטרה: אלימות מתרחשת לעתים קרובות מדי בחברה הערבית

"איננו מוסרים מידע בפילוח המתבקש", מסרה משטרת ישראל במענה לבקשה למספר מקרי הרצח שפוענחו בישראל בכלל, למול אלה שפוענחו בחברה הערבית. "לצד זאת, נציין כי מאז תחילת השנה התרחשו בישראל עד כה 130 אירועי רצח שגבו את חייהם של 140 קורבנות. כמו כן פוענחו עד כה עשרות מקרי רצח והיתר עודם מצויים בחקירת משטרה או שהועברו לפרקליטות".

עוד מסרו מהמשטרה כי "חקירות מקרי רצח מנוהלות באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת החשודים לדין, ללא קשר לזהות הקורבן או הרוצח. חקירות תיקי רצח נמשכות עד לפיענוחם, תוך השקעת משאבים רבים וביצוע מגוון רחב של פעולות חקירה במישור הגלוי והסמוי, לאורך זמן ובכל האמצעים העומדים לרשותנו".

מ״מ מפכ״ל המשטרה מוטי כהן קיים הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות סגן המפכ"ל ,ניצב אלון אסור, מפקד מחוז מרכז, ניצב עמיחי אשד ונציגיו, ר' אח"מ, ניצב יגאל בן שלום, ס' ר' אגף המבצעים תנ"צ אילן פרץ, 28 בדצמבר 2020. דוברות משטרת ישראל
"רק שיתוף פעולה יוביל לשינוי". הערכת מצב של מ"מ המפכ"ל לאחר החיסול בכביש 6, השבוע/דוברות משטרת ישראל

המשטרה ביקשה לציין כי "בשנה החולפת פיענחה המשטרה עשרות מקרי רצח בישראל ואחרים מצויים בחקירות פעילות שנמצאות בעיצומן", וכי "בכל הנוגע לאלימות ומקרי רצח ביישובי החברה הערבית בישראל, הרי שלצערנו אירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד סחר ושימוש באמל"ח, בכל זמן ובכל מקום, ומדי יום נתפסים נשקים ואמצעי לחימה בפעילות משטרתית יזומה. מתחילת השנה נתפסו ביישובי החברה הערבית אלפי כלי נשק ופריטי אמל"ח שונים, נעצרו חשודים רבים, והוגשו מאות כתבי אישום נגד עבריינים".

לבסוף, נמסר כי "לצד זאת, רק שיתוף פעולה עמוק בין החברה הערבית למשטרת ישראל, יובילו לשינוי לצד המשך המאבק הנחוש והבלתי מתפשר של המשטרה נגד האלימות החמורה בכלל ובמגזר הערבי בפרט. נמשיך לפעול למניעה, חשיפה ולחקירה יסודית של עבירות אלימות חמורה ולמיצוי הדין עם העבריינים באשר הם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    14
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully