וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות במגזר הערבי: שיירת מחאה יצאה מהצפון לירושלים וחסמה כבישים

21.12.2020 / 9:30

לאחר שבסוף השבוע נרצחו שלושה בני משפחה מבאקה אל-גרבייה וג'ת, עשרות כלי רכב שיבשו את התנועה בכבישים 1 ו-6. השיירה נעה מדרום ומצפון במקביל עד לעצרת שהתקיימה בי-ם, ומוביליה הבהירו כי מדובר בראשון בסדרת אירועי מחאה. ח"כ עודה: "הרצח עלול להגיע לכל אחד מאיתנו"

בווידאו: שיירת מחאה על האלימות והפשיעה במגזר הערבי/צילום: יואב איתיאל

שיירת מחאה נגד מחדלי הממשלה והרשויות בטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית יצאה היום (שני) לדרכה מצפון ומדרום לירושלים, שם קיימו המשתתפים הפגנה מול משכן הכנסת. אישי ציבור רבים השתתפו בשיירה, בעקבות קריאת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, ולאחר סוף השבוע הקטלני האחרון, בו נרצחו שלושה בני משפחה אחת מבאקה אל-גרבייה וג'ת.

לשיירת המחאה היו שני חלקים - מצפון ומדרום - במסלול שכלל את כביש 6 (חוצה ישראל) וכביש 1 (תל אביב-ירושלים). השיירות התאחדו במחלף לטרון וחסמו את כביש 1 לכיוון ירושלים, לפני שהמשיכו בנסיעה לבירה וחסמו את הכניסה לעיר. בעקבות זאת, נגרמו שיבושי תנועה רבים בשעות הבוקר והצהריים, והמוחים חסמו בין היתר את כביש 6 לדרום, ונסעו באיטיות מכוונת במקטעים מסוימים, כששיירה רגלית צועדת לפני כלי הרכב. לבסוף הגיעו לכנסת וקיימו עצרת סמוך למשכן.

בשיירה הצפונית נעו כמאה כלי רכב נושאי דגלים שחורים, וכן דגלים עם כתם גדול דמוי דם. בין המשתתפים היו גם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת; יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה; ראש העיר אום אל-פחם ד"ר סמיר מחאמיד ונכבדים אחרים, כמו גם אזרחים מן השורה.

"אני כאן כי המצב הזה בלתי נסבל", אמר עדנאן, בן 80 מאום אל פאחם, צבעי בניין בפנסיה, שהצטרף לשיירה, "זה משפיע על כל אחד מאיתנו. יום-יום ירי ורצח, זה לא הגיוני. יש נשק חופשי. המשטרה לא תופסת את הפושעים כמו בחדרה ובפרדס חנה, וזו התוצאה".

חברי הכנסת הערבים עם שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי, 21 בדצמבר 2020. זו הדרך, אתר רשמי
חברי הכנסת הערבים עם שיירת המחאה על האלימות במגזר הערבי, היום/אתר רשמי, זו הדרך

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הבהיר כי "אם החברה הערבית תחיה בחירום - אז כל המדינה תחיה גם כן בחירום". לדבריו, "כעס גדול סוחף אותנו בגלל המשך הרצח בחברה הערבית. הרצח עלול להגיע לכל אחד מאיתנו ומבני משפחתנו".

הוא הוסיף כי לא מדובר באירוע חד-פעמי, אלא הראשון בסדרת אירועי מחאה. "לא נשתוק עד שננצח את הפשיעה בחברה שלנו", הוסיף. המשטרה נערכה לקראת מעבר השיירה בצירים הבין-עירוניים המרכזיים, והאתגר שלה היה למנוע הפרעה קשה לתנועה ובמקביל להימנע מעימות חזיתי עם המפגינים.

יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, מוחמד ברכה, הזהיר כי "יש כעס וזעם שיכולים להתפוצץ לכל הכיוונים".

עוד בוואלה!

האלימות בחברה הערבית: כ-60% מהציבור אינם חשים בטוחים ביישוביהם

לכתבה המלאה

מנתוני מרכז אמאן עולה כי הרצח המשולש בליל שבת העלה את מניין קורבנות האלימות בחברה הערבית בשנה האחרונה ל-111. במרכז הגדירו את החודש האחרון כ-"דצמבר האדום", עם 15 קורבנות - המספר הגבוה ביותר השנה.

לפי המרכז, רק 28 ממקרי הרצח שבוצעו במהלך השנה פוענחו. מספר הנרצחים עולה בהתמדה שנה אחר שנה, ומאז החל המרכז במעקב ב-2014, הוא הוכפל ואף יותר מכך.

ח"כ אחמד טיבי בהפגנה המחאה נגד האלימות בחברה העברית, ירושלים. יואב איתיאל
ח"כ אחמד טיבי בהפגנה המחאה נגד האלימות בחברה הערבית, ירושלים/יואב איתיאל

בעמותת "יוזמות אברהם" קראו לממשלה לפעול למיגור האלימות לנוכח העלייה המתמשכת במספר הקורבנות. הם הזכירו כי "לפני שישה שבועות ראש הממשלה הכריז שיביא להחלטת ממשלה את התכנית הממשלתית, מאז ועד עכשיו נרצחו 17 אזרחים ערבים".

בעמותה האשימו כי "בזמן שהפוליטיקאים מתקוטטים ביניהם על תקציב המדינה - הערבים ממשיכים לשלם את המחיר בחיי אדם. חיי ערבים אינם הפקר והחלטת ממשלה ותקציב למיגור האלימות דרושות עכשיו".

חסימת כביש שש על ידי השיירה שיצאה מכפר קרע במחאה על האלימות במגזר הערבי, 21 בדצמבר 2020. יואב איתיאל
המפגינים עוצרים את התנועה בכביש 6 לדרום, הבוקר/יואב איתיאל

חבר הכנסת יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אמר לפני יציאת השיירה לדרך: "אנחנו מעתיקים את המחאה מתוך היישובים הערביים אל הרחוב היהודי והציבור היהודי. נגיע לירושלים ונפגין מול בנייני הממשלה. זו ההתחלה למאבק המתמשק, השיירה היא של יהודים וערבים ביחד, אי אפשר לשבת בבית כאשר ההרג והרצח הם המציאות היומיומית. הטענה העיקרית היא כלפי מי שאחראי על אכיפת החוק - המשרד לביטחון פנים, המשטרה, הממשלה. הם אלה שיכולים לחקור ולאסוף את הנשק, הם אלה שיכולים להיאבק בארגוני הפשע. הם לא עושים זאת והתוצאות בשטח אומרות זאת. הגענו לשיא נרצחים זה שני עשורים. אנחנו אומרים די".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully