וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

76 נרצחים במגזר הערבי מתחילת השנה: "המצב הולך ומחמיר"

הרצח האחרון בכפר קרע, של מפעיל טרקטור שנורה במהלך עבודתו, העלה את מניין קורבנות הפשיעה בחברה הערבית מעל למספרם בשנה שעברה. למרות ההבטחות מנתניהו וארדן על מיגור הפשיעה, במגזר הערבי טוענים שהדרך לתיקון הבעיות עוד ארוכה: "נמשיך למחות נגד הכישלון וההזנחה"

עריכה: אסף דרורי

76 אזרחים ואזרחיות נרצחו מתחילת השנה הנוכחית במגזר הערבי - כך עולה מנתוני מרכז "אמאן", המרכז הערבי למאבק באלימות, אחרי רצח נוסף של גבר בן 50, סולימאן מסרי אבו-עישה, בכפר קרע. בין הנרצחים, 65 גברים ו-11 נשים. הנתונים מצביעים על עלייה בכמות הקורבנות לעומת השנים שעברו - שנת 2018 הסתכמה עם 75 נרצחים, שנת 2017 עם 72 נרצחים והשנה שלפניה עם 64.

החודש הקטלני ביותר מתחילת השנה היה ספטמבר, במהלכו נרצחו 13 בני אדם במגזר הערבי, אך גם החודש הנוכחי שיסתיים בעוד יומיים כלל לא מעט רציחות, עם תשעה קורבנות עד כה. מרבית הרציחות אירעו באזור המרכז (44), בנוסף ל-22 בצפון הארץ וחמש בדרום. עוד עולה מהנתונים כי משנת 2000 נהרגו 58 בני אדם על ידי המשטרה וכי 75% מהרציחות בוצעו באמצעות נשק חם.

הנרצח בכפר קרע, סולימאן מסרי אבו-עישה. אתר רשמי
הנרצח ה-76 במגזר הערבי מתחילת השנה. אבו-עישה, שנרצח בכפר קרע/אתר רשמי

הקורבן האחרון הוא כאמור אבו-עישה שנרצח בכפר קרע. זה רצח שלישי בכפר בן 19 אלף התושבים, בתוך שלושה חדשים, שני בתוך שלושה ימים. נבדק הקשר בין המקרים. אבו-עישה מפעיל טרקטור מחפרון נורה במהלך עבודתו, בשטח בו נערכות עבודות פיתוח סמוך ליציאה מכפר קרע בכביש 653 לכיוון רגבים. המתנקשים נמלטו מהמקום. מותו נקבע בשטח על ידי גורמי הרפואה ונפתחה חקירה לבירור נסיבות הרצח. המשטרה הודיעה כי היא "פתחה בסריקות אחר מבצעי העבירה, לצד איסוף ממצאים בזירה על ידי חוקרי המז"פ".

פראמדיק מד"א תאופיק בסול, סיפר כי "הפצוע שכב בשטח פתוח בסמוך למחפרון, סיפרו לנו שהוא ככל הנראה נורה בזמן שעבד עליו. ביצענו בו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא סימני חיים וסבל מחבלה קשה כתוצאה מהירי, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

הפשיעה ממשיכה להשתולל למרות ההבטחות מצד ראש הממשלה והשר לביטחון פנים. מוקדם יותר היום נחנכה תחנת המשטרה החדשה בטמרה, בטקס שבו השתתפו השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן. ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לחברה הערבית במשטרה, אמר כי "עוד תחנה המסמנת את המשך המסע הארוך מאד שנועד להקנות בטחון לאזרחים הערבים. משטרת ישראל דואגת ופועלת לשיפור השירות ולטיפול באלימות החברה הערבית. כולם רוצים היום משטרה, לא כמו בעבר. האזרח הערבי רוצה משטרה שתטפל בבעיות שלו".

ארדן אמר בנאומו כי הוא עוקב אחר הנעשה למיגור הפשיעה במגזר באופן יומיומי, והודה לשוטרים המסכנים את חייהם, אך הדגיש כי "תסכול או כעס הם לא תכנית עבודה". לדבריו, "המשימה שלנו קשה ושורשיה של הבעיה עמוקים. אי אפשר להתעלם מהנתונים. חייבים להילחם ביחד כדי לעקור תופעות ונורמות פסולות. אם לא נדבר על התופעות הייחודיות שקיימות בחברה הערבית - זה לא אומר שהן לא קיימות. אנחנו צריכים להסתכל למציאות בעיניים ולהגיד דברים כהווייתם. הכרת הבעיות היא חלק מהפתרון".

טקס חנוכת תחנת משטרת טמרה 29 באוקטובר 2019. דוברות משטרת ישראל
"אי אפשר להתעלם מהנתונים". חנוכת תחנת המשטרה בטמרה, היום/דוברות משטרת ישראל

ארדן הוסיף כי נעשים מאמצים רבים, אך קרא להקמת תחנות משטרה נוספות וגיוס שוטרים נוספים שיידרשו תוספת תקציבית. "זה אתגר לאומי שגובה חיי אדם רבים, כל שנה חיי אדם רבים. יש לו פתרון אחד ברור - עוד תחנות משטרה ועוד שוטרים ועוד אכיפה וסדר. לפני שמשקיעים בצמיחה הכלכלית במגזר הערבי, צריך להבין שהצמיחה הזו לא יכולה להתרחש כשיש בישוב מערב פרוע", אמר ארדן.

"המצב חמור אינו סובל דחיות נוספות"

בנוסף לכך, נתניהו החליט על הקמת צוות למיגור הפשיעה בחברה הערבית בתוך 90 יום. הצוות, שבראשותו יעמוד מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, יכלול את מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים והמל"ל ויקיים דיאלוג גם עם ראשי הרשויות הערביות. אתמול, בפתח דיון מיוחד שכינס בנושא בעיית הפשיעה, אמר נתניהו כי "זה גורם שם סבל עצום גם לתושבים, ופגיעה גדולה במדינת ישראל. לכן אנחנו נפגשים כאן בניסיון להביא לשינוי. הניסיון הזה כבר החל על ידי הקמה, בפעם הראשונה, של תחנות משטרה ביישובים הערביים בממשלה הקודמת, אבל אנחנו רוצים לנסות להרחיב את זה ולחבוק תחומים שונים בכדי שנוכל להביא לשינוי כולל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ בירך על ההחלטה להקים את הצוות וכתב בטוויטר כי זהו "צעד חשוב בכיוון הנכון, אני מבטיח שאעשה הכל בכדי שנעמוד גם במבחן הביצוע".

ההצהרה אמש של נתניהו היא תוצר הלחץ ההולך ומתגבר בחדשים האחרונים גם מצד ראשי רשויות במגזר, גם של ועדת המעקב לחברה הערבית ובעיקר מצד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת. בשיאה של המחאה שגלשה לכיכרות הישובים הערבים ולצמתים על הכבישים הבינעירוניים שלצידם, נקבעה לח"כים של המשותפת פגישה עם השר ארדן, כשלקראתה כל צד הטיח באחר אחריות להתגברות הפשיעה האלימה והרצחנית בחברה הערבית, זמינותם של נשק ואמל"ח לכל דורש, פריחתם של ארגוני פשיעה שהשתלטו על הרחוב ועל העסקים במגזר וההתדרדרות בתחושת הביטחון האישי.

זירת אירוע הרצח סמוך לכפר קרע בו נורה תושב המקום למוות 29 באוקטובר 2019. דוברות משטרת ישראל
"סבל לתושבים ופגיעה במדינת ישראל". זירת הרצח בכפר קרע, היום/דוברות משטרת ישראל

בחברה הערבית טוענים לאזלת ידה של המשטרה בטיפול בבעיה. במשטרה טוענים שהציבור הערבי אינו משתף איתה פעולה. השר עצמו התבטא ב-3 באוקטובר באמרו כי "החברה הערבית אלימה", מה שעומד בסתירה מוחלטת לקביעתו של חכרוש, המוסלמי הבכיר במשטרת ישראל, שבנאומיו טוען שוב ושוב "החברה הערבית אינה חברה אלימה".

ההתבטאות של ארדן הקימה עליו את ראשי הציבור הערבי שראו בה אמרה גזענית אבל לאחר שמועות שהוכחשו, כי תתבטל פגישה שנקבעה בין השר לבין ראשי המשותפת, היא נערכה בסופו של דבר שלושה ימים אחר כך, ב-10 באוקטובר בבני ברק, במשרדי המשרד לעניינים אסטרטגיים, שגם בראשו עומד ארדן. ארדן חשב להציע לטיפול בנושא כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים. הערבים העריכו בפניו את התקציב הנדרש בסדר גודל יותר - כחצי מיליארד ואולי אף כפול מזה. ארדן לא אמר לא, אבל הבהיר שסכום כזה אין לו ושייפגש בעניין עם ראש הממשלה, נתניהו, אם יימצאו לכך הכספים.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הלך אצל חברו החיפאי, שר האוצר משה כחלון. כחלון ואיימן הוכיחו שהם יכולים לעבוד ביחד ליישום החלטת 922 להזרמת תקציבים מסיבית לסגירת פערים ואפליה מתקנת של החברה הערבית. עכשיו כחלון סידר לו פגישה אצל שאול מרידור, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר. אחרי שמרידור נפגש והשתכנע גם הוא, נתן כחלון את האור הירוק ואפשר לארדן לסגור את התכנית עם נתניהו שהכריז עליה היום.

הנרצח בכפר קרע, סולימאן מסרי אבו-עישה. אתר רשמי
במהלך עבודה במחפרון. הנרצח בכפר קרע/אתר רשמי

ברשימה המשותפת רואים במהלך הישג, מביעים שביעות רצון, אבל נזהרים שלא לברך עליו לפני שייראו את התכנית מתממשת וקורמת עור וגידים במציאות. הם כבר נכוו בעבר, וראו שכספים שהובטחו לתכנית אחת, נצבעו מחדש לתכנית אחרת שבאה אחריה. במיוחד זהירים כעת כשמדובר בממשלה שתסיים את ימיה בתוך ימים, שבועות או לכל היותר חדשים.

ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) אמר כי מדובר ב"צעד אחד חיובי" מתוך צעדים רבים שיש לנקוט, "בראשם החלטת ממשלה מקיפה לטיפול בבעיות קרדינליות בחברה הערבית בתחומים שונים. נמשיך לפעול מול משרדי הממשלה והגורמים שאמורים לתת מענה לתופעת האלימות והפשיעה ונמשיך למחות נגד הכישלון וההזנחה הממשלתית".

ח"כ יוסף ג'בארין ממפלגתו אמר כי "המצב החמור ביישובים הערבים אינו סובל דחיות נוספת בהמתנה למסקנות עוד צוות, והוא אף הולך ומחמיר כפי שמעיד הרצח היום בכפר קרע. נדרשת קודם כל החלטה פוליטית להחל באופן מיידי באיסוף הנשק ובריסוק ארגוני הפשיעה. נדרשים גם משאבים ותקציבים משמעותיים לשירותי חינוך ורווחה ולהקמת מסגרות חברתיות לצעירים". ג'בארין תקף גם את היעדר השותפות של האזרחים הערבים ואמר: "צריך לצרף לצוות שהוקם נציגי ציבור ומומחים מהחברה הערבית. יש לנו כבר תכנית שגיבשנו בחינוך וברווחה וצריך לאמצן ללא דיחוי נוסף".

ח"כ היבא יזבק הוסיפה כי "מצער שהממשלה הייתה צריכה לחכות למצב בלתי אפשרי וללחץ הציבורי העצום כדי להרים את הכפפה. אנחנו עוד לא יודעים כיצד תראה התכנית, ואם באמת תוביל לשינוי אמיתי. נמשיך למחות, להיאבק ולפעול למען טיפול מיידי בפשיעה בחברה הערבית, ולמיגור האלימות. לשם כך נדרשת תכנית ממשלתית רחבה ורב מערכתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully