וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפשרות לגוש חוסם והחשדנות כלפי גנץ: המבחן של הרשימה המשותפת

24.10.2019 / 11:34

בציבור הערבי מתקשים להאמין שהרשימה המשותפת תיקח חלק משמעותי בפתרון הפלונטר הפוליטי, וחוששים כי בסוף ישמשו כפיתיון שנועד לאותת לליכוד להצטרף לממשלת אחדות ציונית. עם זאת, הודיעו כי ישקלו את ההצעות אם וכאשר יגיעו אליהם. טיבי: "אין ספק שמדובר בתקופה חדשה"

עריכה: אסף דרורי

בציבור הערבי מתקשים להאמין שהרשימה המשותפת תהיה חלק מגוש חוסם מוסכם, שיסלול ליו"ר כחול לבן בני גנץ את הדרך להרכבת ממשלה, ולאיש אין אשליות שהיא תהיה חלק מהקואליציה שלו. זאת, למרות שסקרים שבוצעו לפני הבחירות, הראו כי רוב מוחץ בחברה הערבית היה רוצה לראות את מנהיגי הציבור שלהם שותפים לעשייה הממשלתית באופן כזה או אחר.

החשש הגדול הנשמע מכל עבר, הוא שמשא ומתן של כחול לבן עם הרשימה המשותפת, ישמש את גנץ רק כפיתיון שנועד לאותת לליכוד, כדי למשוך אותו למשא ומתן שיביא בסופו של דבר להקמת ממשלת אחדות לאומית, ציונית.

עם זאת, ברשימה המשותפת בכל זאת מצפים להזמנה לשולחן המשא ומתן להרכבת הקואליציה, ומזכירים שגם במקרה זה מדובר בהיסטוריה. זוהי הפעם ראשונה שזה קרה מאז שאהוד ברק ניצח את בנימין נתניהו ב-1999. חלפו 20 שנה.

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ראשי הרשימה המשותפת בבית הנשיא, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

"אין ספק שמדובר בתחילת תקופה חדשה", אמר לוואלה! NEWS יו"ר סיעת הרשימה המשותפת בכנסת, ח"כ אחמד טיבי, כשבקולו ניכרת התרגשות מסוימת. "לראשונה מזה שנים ארוכות מוטלת על מועמד אחר הרכבת הממשלה ולא על בנימין נתניהו, שהתואר שלו כעת הוא ראש הממשלה היוצא", הוסיף. עוד אמר טיבי כי "האתגר העומד בפני גנץ הוא אתגר גדול. קשה. בוודאי לא קל. לא יודע איך יסתיימו 28 הימים. טרם קיבלנו פנייה רשמית לפגישת צוותים או למה שנקרא ממשלה צרה. במידה ודברים כאלה יועברו אלינו, אנחנו נשקול אותם בכובד ראש ובצורה אחראית".

גם אם הסיכויים להגיע להסכמות כלשהן קלושים, קשה להניח שלהזמנה למשא ומתן הם יסרבו: "חשוב לנו לשמוע מה יש להם להגיד. יש הבנה זהירה שדברים מאד דרמטיים יצטרכו לקרות כדי שמשהו יקרה", אמר בכיר אחר, שהעדיף להישאר בעילום שם. "אנחנו מפוכחים", הוא מבטיח, "ומבינים היטב שכחול לבן רוצים ממשלת אחדות ויש שם את הנדל-יעלון-האוזר שמושכים מאד חזק לכיוון ימין". הבכיר הוסיף כי "לא ברור למה, אבל מסתמן שהם גם מושכים לסיבוב בחירות שלישי".

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"האתגר העומד בפני גנץ גדול". אחמד טיבי במהלך ההתייעצויות בבית הנשיא/ראובן קסטרו

אבל גם לרשימה המשותפת יש פוליטיקה פנימית, וגם ציבור בוחרים להתחשב בו. "לכחול לבן לא יהיה אומץ להגיד משהו על סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, ובלי זה אין עם מה לחזור הביתה", אומרים במשותפת, ומנחשים שכחול לבן יביאו למשא ומתן יוזמות לבלימת מגמות הפשיעה הרצחנית וארגוני הפשע בחברה הערבית, ובהן הקלות בתחום התכנון והבנייה ובחוק קמיניץ, חוק האזרחות וחוק הלאום המטרידים מאד את המגזר. זאת לצד הבטחות להיטיב עם הרשויות המקומיות הערביות, הקורסות תמיד כתוצאה מהזנחה היסטורית של התשתיות בהן ומחסור בהכנסות.

ויש גם את מפלגת בל"ד, שגם אם הרשימה המשותפת תלך למשא ומתן עם כחול לבן - היא עוד עלולה לומר "אל תספרו אותנו", כפי שכבר היה בלילה שלאחר התמיכה של המשותפת בגנץ בדיון הראשון בבית הנשיא. במקרה כזה, ובהנחה שליברמן וישראל ביתנו נותרים על הגדר, זה לא יספיק - לקואליציה של גנץ לא יהיו 57 מושבים בכנסת, אלא 54, פחות מה-55 של נתניהו.

"נחכה ונראה, תהיה הכרעה דמוקרטית בסיעה", אמר טיבי. "אני בכלל לא בטוח שהוא יפנה לרשימה המשותפת", אמר לוואלה! ‏NEWS ח"כ מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד. "העמדה של המפלגה שלנו ברורה, אבל אם וכאשר תהיה פנייה, נדון בזה במסגרת המשותפת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מפוכחים". ראשי הרשימה המשותפת, בראשית החודש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחברה הערבית אומרים שאת גנץ הם לא יודעים עדיין לקרוא: "לא ברור עוד אם הוא זה מהסרטון שסופר גופות בעזה או זה שקורא לשלום". ובינתיים, הרוחות המנשבות מהרשות הפלסטינית הן שאבו מאזן לוחש על אוזנו של איימן עודה, שזה לא הזמן להגיד לא להזדמנות להביא לשינוי בהנהגה בישראל, ושממשלה בראשות גנץ תקל את הלחץ שמופעל על הפלסטינים כל עוד קיימת שותפות טראמפ-נתניהו, וגם בזה הוא צריך להתחשב.

גם במפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, שנותנת רוח גבית הן לרשימה המשותפת והן לכחול לבן, היו רוצים לראות את השתיים חוברות ופועלות יחד, כדי לקדם מהלכים היסטוריים. במקרה או שלא במקרה, בשבוע הבא בוועידת ג'יי סטריט של הלובי היהודי-ליברלי בארצות הברית, צפויים לשאת דברים גם איימן עודה וגם רדיר מריח מכחול לבן. הם יישמעו את הדרישה לשיתוף פעולה בין המפלגות שם שוב ושוב, בלי מתווכים.

איימן עודה בהפגנת המגזר הערבי נגד האלימות, אום אל פחם, 4 באוקטובר 2019. הרשימה המשותפת, אתר רשמי
"יש מומנטום טוב". איימן עודה בהפגנת המגזר הערבי נגד האלימות/אתר רשמי, הרשימה המשותפת

ברשימה המשותפת לא רוצים עוד סיבוב בחירות, למרות שהם מרוצים מכך שהצליחו לסדר רשימה עם כל האילוצים ומגלים שביעות רצון מ-13 המנדטים שקיבלו. אבל במקביל, סבורים כי "יש מומנטום טוב" וכי הפעילות הנמשכת במחאות נגד אזלת יד המשטרה בטיפול בפשיעה, הזינו את המומנטום החיובי הזה עוד. "אם יהיו בחירות שלישיות אנחנו נגדל", מעריכים ברשימה, "אל תשפוט לפי ההיענות הדלה יחסית בנצרת (שם הפגינו רק מאות, י.א.), זה עניין נקודתי, אלא על פי מג'דל כרום".

"ביבי שילם את מחיר ההסתה נגד הערבים והשחיתות", אמר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, "הבחירות האחרונות היו בין מחנה הערבים והשלום לבין מחנה האפרטהייד שמוביל נתניהו". עם זאת, הוא הוסיף כי "גנץ לא הציג חזון לשלום ולשוויון, ומפלגות המרכז-שמאל זכו רק ב 44 מנדטים. עכשיו הוא יצטרך להחליט אם הוא מוכן לחיות עם ערבים או להתייחס אלינו כמילואים עד שיקפצו לעגלה הליכודניקים".

הוא הזכיר את אהוד ברק אחרי בחירות 1999 ואמר: "על זה כל מחנה המרכז-שמאל-ערבים משלם עד היום". לדבריו, "בכל מקרה, הרשימה המשותפת צריכה להיערך עם דרישות ברורות בנושא המדיני, בחקיקה ובפיתוח הכלכלי ובתקציב המדינה". האדם שהכי קרוב לקבוא את ההחלטה, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הבטיח כי "אם לגנץ יהיה את האומץ ללכת בדרכו של רבין, יהיה לי את כל הכבוד ללכת בדרכו של תאופיק זיאד", בהזכירו את יו"ר מפלגתו שעמד בראש הגוש החוסם של לפני 20 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully