וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון חוששים: פעולת נקם של נוער גבעות תבעיר את השטח

21.12.2020 / 23:00

שורת התקריות שהחלה בשבת עם השלכת בקבוק התבערה לעבר לוחם גולני ועד ניסיון הפיגוע בירושלים הערב הובילה להגברת דריכות ביו"ש. במקביל, גוברות ההערכות כי רצח אסתר הורגן ומות הנער אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי יציתו את הגזרה - ויביאו לפעולות תג מחיר נגד פלסטינים

בווידאו: אסתר הורגן נרצחה ביער בשומרון, נבדק רקע לאומני/תיעוד מבצעי מד"א, אהוד אמיתון TPS

כמה תקריות אלימות שאירעו בימים האחרונים באזור יהודה ושומרון הביאו למתיחות בגזרה, לקראת סיומה של אחת השנים השקטות ביותר מבחינה ביטחונית בשטחים. לאור המצב, מפקד פיקוד מרכז, אלוף תמיר ידעי, הנחה היום (שני) להעלות את רמת הדריכות בכל מוקדי החיכוך בין פלסטינים ליהודים, מחשש לטרור עממי פלסטיני ופעולות תג מחיר של נוער הגבעות.

שלושת הימים האחרונים, בהם התרחשו בין היתר תקיפת כוחות צה"ל, רצח תושבת השומרון, תקיפת פלסטינים בידי מתנחלים והריגתו של נער גבעות במרדף משטרתי - מחזקים את הנחת העבודה הקבועה של צה"ל ביהודה ושומרון: הסביבה הישראלית והפלסטינית יודעת לעבור מאפס למאה קמ"ש, ובהתאמה רמת הנפיצות עולה. גם כשזה נעשה בהפתעה גמורה וללא כל התראה.

זירת הרצח ביישוב טל מנשה, 21 בדצמבר 2020. אהוד אמיתון, TPS
הסביבה יודעת לעבור מאפס למאה. זירת הרצח של אסתר הורגן, היום/TPS, אהוד אמיתון

השבוע האלים התחיל כבר במוצאי שבת, כשמחבל פלסטיני השליך בקבוק תבערה לעבר לוחם סיירת גולני ונמלט ללא פגע. בלחץ הפוליטיקאים, ופרסומים בכלי התקשורת, הוחלט בחטיבת גולני להדיח את הלוחם לכמה חודשים. לאחר מכן, טענו גורמים בחטיבה כי אותו לוחם פעל בניגוד למצופה ממנו - אך מנגד לא באמת בוצע תחקיר מעמיק על תהליך הכשרתו ורמת האימון שקדם לתעסוקה המבצעית ובמהלכה.

בצה"ל, בכל אופן, חשבו כי היה צריך להרוג את המחבל, שהשב"כ ניהל אחריו מצוד ועצר אותו אחרי יממה.

האירוע השני התרחש אתמול: לקראת שעות הערב התקבלו דיווחים על היעלמותה של אסתר הורגן, אם לשישה ילדים מטל מנשה שבצפון השומרון. במהלך הלילה אותרה גופתה ביער סמוך ללא רוח חיים, ובמערכת הביטחון נבחן כי הרצח בוצע על רקע לאומני. במקביל למצוד שנערך אחר חשודים במעשה, השטח החל לבעור ונוער הגבעות יצא אל השטח לידות אבנים על צירי התנועה ולנקב צמיגים של כלי רכב פלסטינים.

פלסטיני השליך בקבוק תבערה לעבר חייל, 19 בדצמבר 2020. ללא, צילום מסך
בצה"ל סבורים כי היה צריך להרוג את המחבל. תיעוד השלכת בקבוק התבערה בקדומים, שבוע שעבר/צילום מסך, ללא

במקרה אחר, טען פלסטיני בגזרת חברון כי רעולי פנים תקפו אותו ונמלטו, ובאירוע נוסף הגיעו שוטרי משטרת ישראל לאזור מעלה מכמש בעקבות דיווח על יידוי אבנים לעבר כלי רכב פלסטינים. השוטרים ביצעו מרדף אחרי מכונית חשודה, במהלכו הרכב התהפך, ואהוביה סנדק, נער בן 16 מאזור בת עין - נהרג במקום. בנוסף, ארבעה ישראלים בהם נערים נפצעו באורח קל. לאחר מכן החלו שוב אירועים של השלכות אבנים על כלי רכב פלסטינים בכמה מוקדים ביהודה ושומרון.

לדברי גורמים בצה"ל, מותו של נער הגבעות עשוי להצית את השטח. גורמים בהתנחלויות אמרו הערב כי הם מלאי ביקורת כלפי משטרת ישראל ומצפים מצה"ל לשתף פעולה עם החקירה שתשפוך אור על מה שקדם להתהפכות כלי הרכב של בני הנוער. לטענת אותם גורמים, קדמה להתהפכות נגיחה של כלי רכב משטרתי ברכב בו נמלטו הנערים. האירוע נחקר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, נוער הגבעות ינסה בתגובה לבצע פעולות תג מחיר נגד פלסטינים.

מחאה מול המטה הארצי בירושלים, בעקבות הרג הנער אהוביה סנדק בבנימין 21 בדצמבר 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
השטח עלול לבעור. מחאה על הריגת אהוביה סנדק מול מטה המשטרה בי-ם, הערב/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

תקרית אלימה נוספת אירעה הערב בעיר העתיקה בירושלים - מחבל בן 17 מהעיירה קבאטיה שבשומרון הגיע לאזור הר הבית, שלף רובה מסוג קרלו ופתח באש לעבר שוטרים. כוח לוחמי מג"ב ושוטרים ביצעו אחריו מרדף וירו בו למוות.

זירת החשד לפיגוע בשער האריות, ירושלים 21 בדצמבר 2020. רוני כנפו
ניסיון פיגוע נוסף. זירת הירי בירושלים, הערב/רוני כנפו

על אף סמיכות האירועים, במערכת הביטחון טוענים כי לא ניתן לחבר בצורה ישירה בין רצח אסתר הורגן להשלכת בקבוק התבערה לעבר לוחם גולני או לניסיון הפיגוע בירושלים. כמו כן, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי מדובר בשנה השקטה ביותר ביטחונית זה כמה שנים. ללא רצח הורגן, ב-2020 דווח עד כה באופן רשמי על שני נרצחים בפיגועים - לוחם סיירת גולני עמית בן יגאל והרב שי אוחיון. בנוסף להם, כמאה ישראלים נפצעו בפעולות טרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully