וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנער שהורשע ברצח לפני יותר מעשור על בסיס ראיות שנפסלו יזכה למשפט חוזר

8.12.2020 / 11:27

העליון אישר בצעד נדיר את בקשתו של הנער, שהורשע ברצח אמג'ד שהאוואנה בן ה-15 במהלך ירי לעבר אוטובוס תלמידים בכפר קאסם ב-2009. לאחר משפטו קבעו השופטים כי ההודאות נגבו בשיטות כה פסולות, עד שלא ניתן להסתמך עליהן. "נסיבות המקרה עשויות להעלות חשש לעיוות דין"

בווידאו: העליון דן בבקשת רומן זדורוב למשפט חוזר/צילום: רוני כנפו

נער שהורשע ברצח לפני יותר מעשור על בסיס ראיות שנפסלו, יזכה למשפט חוזר - כך פסק היום (שלישי) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל. בהחלטתו של הנדל נכתב כי "נסיבות המקרה שלפניי עשויות להעלות חשש ממשי לעיוות דין".

סיפורו של הנער נחשף בוואלה! NEWS, ובקשת המשפט החוזר שלו הוגשה באמצעות עורכי הדין מורן כרמון ורביע אגבריה מהסנגוריה הציבורית הארצית, ועורכי הדין איתן מעוז ומור הרניק בלום מטעם הסנגוריה הציבורית במסגרת "הפורום לתיקון הרשעות שווא".

האירוע בגינו הורשע יוסף אירע סמוך לכפר קאסם ב-8 באוקטובר 2009. צרור של עשר יריות מרובה קלצ'ניקוב, שנורו מן המארב, חדרו לאוטובוס שהסיע תלמידים בחזרה מבית הספר. מהירי נהרג אמג'ד שהאוואנה בן ה-15, ותלמיד נוסף - סלימאן - נפצע באורח קשה.

באופן חריג ביותר, הנדל הורה לא להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי, כפי שקורה ברוב המשפטים החוזרים, אלא להחזיר אותו לבית המשפט העליון במתכונת של ערעור. הסיבה היא שבבית המשפט המחוזי נוהגים לשמוע עדויות וראיות כדי לקבוע את התמונה העובדתית, ואילו ערעור לעליון בדרך כלל עוסק במסקנות המשפטיות מאותן עובדות. הנדל סבר כי בירור ההשלכה של פסילת העדויות מתאים יותר למתכונת של ערעור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהרג מהירי שחדר לאוטובוס. אמג'ד שהאוואנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חודש לאחר המקרה הוגש כתב אישום נגד ארבעה קטינים, תושבי ג'לג'וליה. הוא תיאר השתלשלות מזעזעת של ריב נערים שהסתיים ברצח ברוטאלי. על פי כתב האישום, שלושה ימים לפני הרצח התפתחה באוטובוס התלמידים קטטה בין נערים מג'לג'וליה לנערים מכפר קאסם. למחרת, שוב באוטובוס, הדם הרע לא נשכך. להיפך. "אני אגרום לאימא שלך לבכות עליך", אמר כביכול יוסף לסלימאן, בעוד חברו אברהים טפח על לחיו באופן מאיים והוסיף: "שמור על עצמך".

על פי הפרקליטות, יוסף ושלושה חבריו מג'לג'וליה החליטו לנקום. הם לקחו מכונית מאמו של אחד מהם ונסעו לשביל שסמוך למסלול נסיעת האוטובוס, לא רחוק מתחנתו הסופית: כפר קאסם. בתא המטען הוטמנו קלצ'ניקוב ותחמושת.

"בהגיעם אל השביל עצרו הארבעה את הרכב ויצאו ממנו...", נכתב. "יוסף נטל את הנשק והתחמושת בידו, והחל לצעוד לכיוון מקום מסתור במטע זיתים הסמוך אל השביל, כדי להמתין שם לאוטובוס ולהוציא לפועל את תכניתם. כאשר הגיע האוטובוס לשביל, ירה יוסף מהנשק כעשר יריות לעבר חלקו האחורי-שמאלי-העליון, שם ישבו אותה עת סלימאן והמנוח, וכן לעבר הדופן השמאלית אחורית של האוטובוס". התוצאה הייתה קטלנית.

הפרקליטות פיצלה את כתב האישום לשני משפטים - אחד נגד יוסף וחברו אברהים, והשני נגד שני חבריהם, דאוד ומוסא, שכביכול נשברו והודו במעשה בחקירותיהם. באמצעות הפיצול התאפשר לפרקליטות להשתמש בהודאות המפלילות של דאוד ומוסא נגד שני חבריהם, שלא הודו.

עוד בוואלה!

חשיפה: נער שהורשע ברצח יושב בכלא עשור - על סמך ראיות שנפסלו

לכתבה המלאה

הפרקליטות התנגדה למשפט חוזר

פרקליטות המדינה התנגדה לעריכת משפט חוזר. היא טענה כי הראיות המפלילות שעמדו נגד יוסף שונות מאלה שעמדו נגד חבריו שזוכו, ולכן גם פסילת ההודעות לאחר משפטו לא מצדיקה קיום מפשט חוזר. השופט הנדל סבר אחרת. "במקרה דנן, ביסס בית המשפט המחוזי את הרשעתו של המבקש על גרעין גרסאותיהם של החבר והדודן במשטרה, תוך שנקבע כי הגרסאות מחזקות זו את זו, וכי קיימות ראיות נוספות המהוות חיזוק לגרעין גרסאותיהם", כתב.

הוא הוסיף כי "הערכאות השונות היו תמימי דעים כי הודעתו של החבר היא הראיה המרכזית והמשמעותית בפרשה, וכי ניתן להסתמך עליה - בצירוף החיזוקים שנמצאו לה - כדי לקבוע שהמבקש הוא זה שירה לעבר האוטובוס".

שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל 2 ביולי 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
הורה לא להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי. השופט הנדל/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

המשפטים התנהלו במקביל בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אך בפני הרכבים שונים. משפטם של יוסף ואברהים היה קצר יותר, ובספטמבר 2011 החליטו השופטים רות לורך, שרה דותן ואברהם טל להרשיע את יוסף ברצח, ולגזור עליו 25 שנות מאסר, כשהוא היה בן 17. במקביל זיכו מחמת הספק את אברהים. בית המשפט התבסס בצורה משמעותית על הודאותיהם של דאוד ומוסא, וקבע כי ניתן לבסס עליהן הרשעה של יוסף, אך לא של חברו. גם ערעורו של יוסף לעליון נדחה.

בנובמבר 2015, כמעט שנה אחרי שנדחה ערעורו של יוסף לעליון, הסתיים גם משפטם של דאוד ומוסא, שיוצגו על ידי עורכי הדין ערן צלניקר וגיל פרידמן. המשפט נגמר בזיכוי מהדהד. השופטים מנחם פיקלשטיין, ליאורה ברודי ועופר גרוסקופף קבעו כי הודאותיהן נגבו בשיטות כה פסולות, עד שלא ניתן להסתמך עליהן כלל. למעשה, השופטים כל כך הזדעזעו מהתנהלות המשטרה, עד שהורו על פרסום הכרעת הדין במלואה, למרות שמשפטים של קטינים נותרים בדרך כלל חסויים. בעקבות הזיכוי הגיש יוסף בקשה למשפט חוזר.

היום, כתב הנדל בהחלטתו לקיום משפט חוזר כי "נראה, אפוא, כי נסיבות המקרה שלפניי עשויות להעלות חשש ממשי לעיוות דין, ומן הראוי לברר מהן השלכות פסילת הודעותיו של החבר, לצד הראיות הנוספות, ביחס להרשעתו של המבקש, והאם יש בה, בין היתר, כדי להשפיע לרבות על משקל הראיות עד כדי להביא לזיכויו של המבקש".

משפטים חוזרים הם נדירים מאוד בישראל, ועד היום אושרו רק 33 בקשות למשפט חוזר, רובן בעבירות קלות יחסית. רק ארבע בקשות למשפט חוזר של נאשמים שהורשעו ברצח אושרו, ורובם הורשעו מחדש במשפט החוזר. היחיד שהורשע ברצח בישראל וזוכה במשפט חוזר הוא עמוס ברנס, שזוכה עשרות שנים אחרי שכבר שוחרר מהכלא.

"תפרו לו תיק"

עוה"ד איתן מעוז ומור הרניק-בלום מהפורום לתיקון הרשעות שווא שהוקם על ידי הסניגוריה הציבורית, ועו"ד מורן כרמון מהסניגוריה הציבורית מסרו: "קיבלנו בשמחה ובקורת רוח רבה מאוד את החלטת בית המשפט העליון להעניק משפט חוזר ליוסף, שנתון במאסר למעלה מתשע שנים בגין הרשעתו כקטין בעבירת רצח".

"כפי שבית המשפט העליון התרשם, אכן קיים חשש כבד כי ההרשעה ברצח היא הרשעה מוטעית. הבקשה למשפט חוזר מצביעה על כך שההרשעה מתבססת על ראיות שהוכרזו במשפט מקביל כלא קבילות ולא מהימנות בשל פגמים חמורים מאוד בחקירת העדים אשר גרמו להתקיימותו של עיוות דין חמור. עוצמתה של מערכת המשפט הישראלית נמדדת גם ביכולתה לבחון מחדש גם החלטות חלוטות שגרמו לעיוות דין - וזאת ללא מורא ציבורי וללא שום משוא פנים - וטוב שכך נעשה", המשיכו.

שני דודיו של יוסף אמרו לוואלה! NEWS כי "ההרגשה היא מאד טובה, ואנחנו מקווים לטוב. מקווים שהאמת תצא לאור. אנחנו מרגישים שנעשה לו עוול. זה ב-100%. אני ואח שלי באותו יום, כמעט באותו שעה של המקרה דיברנו עם יוסף בטלפון שהיה בבית שלו (הטלפון הקווי). הוא היה בכלל בבית. אנחנו בטוחים בזה. אמרנו את זה גם בחקירה, אבל לא רצו לשמוע. גם השכנה אמרה שראתה אותו בבית מהחלון שלה, ולא רצו לשמוע. תפרו לו תיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully