וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב ומארק עתרו נגד מינויי השופטים; ניסנקורן: "ההחלטות מקצועיות"

חברות הוועדה דרשו להורות על ביטול הישיבה שבמהלכה הוחלט על 61 מינויי שופטים. לטענתן, לא ניתן היה לכנס את הוועדה עם פחות משבעה מתוך תשעת חבריה: "פעלו בדרך כוחנית". האוזר, שנעדר גם הוא מהישיבה, תקף: "פגיעה באמון הציבור". כחול לבן: "מברכים את השופטים שנבחרו"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

שרת התחבורה מירי רגב וחברת הכנסת אסנת מארק (הליכוד) עתרו היום (שני) לבג"ץ בבקשה להורות על ביטול ישיבת הוועדה לבחירת שופטים אתמול, ו-61 מינויי השופטים שעליהם הוחלטה במהלכה. לטענתן, לא ניתן היה לכנס את הוועדה עם פחות משבעה מתוך תשעת חבריה.

חברות הוועדה מתבססות בעתירתן על סעיף 4(ב) לחוק יסוד: השפיטה, לפיו "הוועדה רשאית לפעול אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת משבעה". בעתירה נכתב כי "משנודע לעותרות כי הוועדה מתכנסת ברוב חסר, המונה שישה חברים בלבד ונעדר כל ייצוג לכנסת, וייצוג חסר ביותר בממשלה, פנו במכתב למשיב 1 (ניסנקורן) וביקשו ממנו להימנע מהמשך קיום ההליך הפסול".

"היעדרות זו מישיבת הוועדה לא התרחשה בשל נסיבות אקראיות", נמסר בעתירה. "אלא בגלל שהובהר לחברי הוועדה כי בכוונת יו"ר הוועדה כמו גם שאר החברים, לפעול בדרך כוחנית ואגרסיבית ולהתעלם לחלוטין מעמדות נציגי הכנסת ועמדתה של שרת התחבורה, תוך שימוש ב'רוב האוטומטי' העומד לרשותם ובאמצעות 'דילים' שנסגרו מראש".

הועדה לקידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי, 17 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ההיעדרות מהוועדה לא התרחשה בשל נסיבות אקראיות". מארק/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברות הכנסת שבו על טענותיהן בישיבת סיעת הליכוד היום, ששודרה כולה באופן חריג בלייב פייסבוק. השרה מירי רגב תקפה בישיבה את שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, ואמרה בישיבה כי היא "חזקה בטוויטר ובדיבורים לא הובילה שום רפורמה במערכת המשפט". ח"כ מארק כינתה את המהלך "בריוני" וטענה כי הוא אינו חוקי. "נמצאת שם (בוועדה) חבורה של אנשים שהם אדוני הארץ שרוצים לשלוט במערכות", אמרה.לדבריה, חברי הוועדה "הגיעו עם רשימה משלהם, והביאו אותה לאישור כפי שהיא".

בכחול לבן גיבו את ניסנקורן ואת המהלך, אותו הגדירו כחיוני. "אחרי שנתיים שבהן לא מונו שופטות ושופטים חדשים במדינת ישראל למערכת המשפט שכה זקוקה לכך, כינס אמש שר המשפטים אבי ניסנקורן את הוועדה", נמסר בהודעת המפלגה. "צר לנו שהיו חברי כנסת שבחרו שלא לממש את השפעתם ולהיעדר וכעת מתרעמים על החלטותיה. כחול לבן מברכת את 61 השופטות והשופטים הראויים שנבחרו לשרת במערכת החוק החשובה כל כך במדינה".

גם ניסנקורן הדף את הטענות נגדו ושיגר עקיצה לעבר הליכוד, ברקע העיכוב של מינויי מפכ"ל ופרקליט מדינה קבועים. "אם אותם האנשים היו חשים דאגה אמיתית כלפי הציבור הישראלי, אולי אזרחי ישראל היו זוכים למינויי בכירים בשירות המדינה ובמערכת שלטון החוק, לוועדת שרים לחקיקה מתפקדת ואולי אפילו לתקציב מדינה, רחמנא ליצלן", מסר שר המשפטים.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן בוועידת המשפט 3 בספטמבר 2020. דוברות לשכת עורכי הדין, אתר רשמי
לא מתרגש מהטענות. ניסנקורן/אתר רשמי, דוברות לשכת עורכי הדין

ח"כ צבי האוזר, שהחרים את הישיבה יחד עם רגב ומארק, הסביר את החלטתו בכך שהמועמדים שאותם הציע לוועדה נדחו, ולכן סירב להשתתף בדיון "כחותמת גומי". הוא טען כי אתמול, רוב בוועדה נהג "בדורסנות מוחלטת כלפי המיעוט".

"נבחרו שופטים בישראל בדרך לא ראויה", אמר האוזר. "לצערי, הרוב בועדה לבחירת שופטים החליט לשבור את הנוהג הקיים בועדה, ולקבל החלטות בשיטה לפיה 'הרוב לוקח את הכל'. הוא הסביר כי "הוועדה דנה בכ-150 מועמדים ואתמול בתוך חמש שעות בלבד מונו 61 שופטים", בעוד הוא ביקש "למנות בסך הכל שלושה מועמדים מתוך 61" - אך סורב.

צבי האוזר (כחול לבן) במהלך דיון בועדת הכנסת 20 במאי 2019. הדס פרוש / Flash90, פלאש 90
צבי האוזר (כחול לבן) במהלך דיון בועדת הכנסת 20 במאי 2019/פלאש 90, הדס פרוש / Flash90

הוועדה התכנסה אתמול בהסתמך על חוות דעתה של יועמ"שית משרד המשפטים, לאה רקובר, לפיה הוועדה יכולה להתכנס גם אם מספר חבריה פחת משבעה. בתום הפגישה הודיעה הוועדה על מינוי 61 שופטים חדשים. תחילת הישיבה נדחתה אחרי ששלושה מבין חברי הוועדה - השרה מירי רגב והח"כים אסנת מארק (הליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ) החרימו את הדיון בשל חוסר הסכמה עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, נציגי בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully