וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לבחירת שופטים מינתה את המועמד שרגב ומארק ניסו למנוע את קידומו

עודכן לאחרונה: 7.12.2020 / 7:45

השרה רגב והח"כים מארק והאוזר החרימו את הדיון בשל אי-הסכמה עם ניסנקורן ונציגי העליון ולשכת עוה"ד, אך הוועדה התכנסה בכל זאת בהתאם לחוות הדעת של יועמ"שית משרד המשפטים. רגב ומארק ביקשו למנוע את מינוי השופט עאסי למחוזי בי-ם, אך הוועדה בחרה בו

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

דיון הוועדה לבחירת שופטים שהיה אמור להתחיל הערב (ראשון) בשעה 17:00 נדחה, לאור חרם של נציגי הימין בוועדה - השרה מירי רגב, וחברי הכנסת אסנת מארק (הליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ). השלושה החרימו את הדיון בשל חוסר הסכמה עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, נציגי בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין.

למרות היעדרם של נציגי הימין, הוועדה התכנסה בכל זאת, בהסתמך על חוות דעתה של יועמ"שית משרד המשפטים, לאה רקובר. על פי חוות הדעת, הוועדה יכולה להתכנס גם אם מספר חבריה פחת משבעה. בתום הפגישה הודיעה הוועדה על מינוי 61 שופטים חדשים.

בעיצומה של ישיבת הוועדה ביקשו רגב ומארק מניסנקורן להפסיקה. במכתב ששיגרו השתיים לשר המשפטים נכתב כי "נבקשך להפסיק באופן מידי את כינוס הוועדה, שאינו בהתאם להוראות חוק היסוד. הדבר מתחייב הן מלשונו של החוק, והן מהאחריות המיוחדת המוטלת על כתפך שלא לנהל הליך מינוי שופטים שאמור להיות ללא רבב וללא עוררין, בדרך שנויה במחלוקת".

"מספר חברי הוועדה פחת משבעה, ואין מדובר בהיעדרות אקראית. בפועל כרגע הוועדה פועלת מבלי שנציגי הריבון, הרשות המחוקקת, נוכחים בה. אין מדובר בפוליטיקה מפלגתית או מוסדית, שכן מדובר בנציגים משתי סיעות שונות", הוסיפו. השתיים איימו לפנות לבג"ץ אם הישיבה לא תיעצר מיד.

אסנת מארק וצביקה האוזר בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
קידומו של עאסי למחוזי נמנע בעבר בשל התנגדות איילת שקד. מארק והאוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לדברי גורמים המעודכנים בנעשה בוועדה, מארק ורגב ביקשו למנוע את מינויו של השופט עבאס עאסי לבית המשפט המחוזי בירושלים. קידומו של עאסי למחוזי נמנע בעבר בשל התנגדות שרת המשפטים איילת שקד, וכעת מתנגדות אליו רגב ומארק בטענה שהוא "עוין" את צה"ל ואת המשטרה. עאסי גם פסק בעבר נגד רגב בתביעת דיבה שהגישה נגד חדשות 13 - פסיקה שנהפכה מאוחר יותר בבית המשפט המחוזי.

מנגד, רגב ומארק מעוניינות לקדם למחוזי את השופטת נאוה ברוורמן, אשתו של מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות בעניין עם יתר חברי הוועדה, החליטו לא להגיע לישיבה.


הוועדה לבחירת שופטים סיימה את הישיבה והודיעה על מינוי 61 שופטים חדשים. בין היתר, השופט עאסי שאת קידומו ניסו למנוע רגב ומארק, מונה לבית המשפט המחוזי בירושלים. השופטת ברוורמן לא קודמה למחוזי, ושמה לא צפוי לעלות שוב בישיבת הוועדה המשלימה בשבוע הבא.

שרת התחבורה, מירי רגב במהלך סיור בשדה התעופה בן גוריון 13 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
רגב/ראובן קסטרו

האוזר לא להוט לקדם את ברוורמן למחוזי, אבל המינוי שחשוב לו ולא הושגה לגביו הסכמה הוא של שלומי אברמזון מפרקליטות המדינה, שאחראי על הנושאים הביטחוניים והוא גם חבר אישי של חברו לסיעה, יועז הנדל. מכיוון שממילא הדיון נועד להתקיים בחלקו היום ובחלקו בשבוע הבא, האוזר פנה מוקדם יותר היום לשר המשפטים וביקש לדחות את הדיון בנוגע למינויים שמחלוקת, ולקיים היום את הדיון על המינויים המוסכמים. לאחר שנענה בשלילה, החליט גם הוא לא להגיע היום.

לאור העיכוב נרשמה מחלוקת האם הוועדה יכולה הייתה להתכנס כעת. סעיף 4(ג) לחוק יסוד השפיטה שקובע כי "הוועדה רשאית לפעול אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת משבעה". השאלה האם מדובר על דרישה של נוכחות בישיבה ספציפית, או כפי שטוענים משפטנים ששוחחו עם וואלה! NEWS, בדרישה לחברים ממונים. כלומר, לפי פרשנות זו הוועדה יכולה להתכנס גם עם פחות משבעה חברים, אך לא אם יש פחות משבעה שפרשו, או שכהונתם הסתיימה.

השופט עבאס עאסי. קובי גדעון, פלאש 90
פסק בעבר נגד רגב. השופט עאסי/פלאש 90, קובי גדעון

הוועדה לבחירת שופטים בחרה בחודש שעבר 11 שופטות ושופטים לבתי משפט השלום והמחוזי ברחבי הארץ. זו הייתה הפעם הראשונה זה שנתיים שהוועדה ממנה שופטים, לאחר שפעילותה הוקפאה בשל שלוש מערכות הבחירות.

דיון הוועדה נמשך כחמש שעות, ובמהלכו אף עלו הטונים לפרקים בתוך האולם שבקומת המרתף של משרד המשפטים. עיקר העימות היה בין יו"ר הוועדה, ניסנקורן, ובין שתי חברות הליכוד רגב ומארק.

השתיים קידמו את מועמדותם של השופטים ברוורמן, אשתו של מזכיר הממשלה, ורון סולקין שהיה מועמד לבית המשפט המחוזי בבאר שבע. סולקין לא מונה, והוסכם כי שמה של ברוורמן יעלה שוב בישיבת הוועדה שהייתה אמורה להתכנס היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully