וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: להשוות את מספר השופטות והשופטים בבית המשפט העליון

28.10.2020 / 16:09

שדולת הנשים, שהגישה את העתירה, טוענת כי מיעוט הנשים בעליון נובע ממיעוט המועמדות ברשימות הוועדה לבחירת שופטים. הן דורשות ליצור רשימות שוויוניות, וכן למנות שופטת במקומו של חנן מלצר, שיפרוש בשנה הבאה. כיום מכהנות בעליון ארבע שופטות בלבד ו-11 שופטים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

שדולת הנשים בישראל הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ בה היא דורשת מהוועדה לבחירת שופטים לפעול באופן אקטיבי לקידום שופטות כדי להשוות את מספרן עם כמות השופטים בבית המשפט העליון. לדברי העותרים, הוועדה לבחירת שופטים מפרסמת רשימות מועמדים עם רוב ברור של גברים, מה שיוצר הטיה בהרכב של בית המשפט. בעבר, נדחתה עתירה דומה של השדולה ללא דיון - משום שהוגשה אחרי שהמועמדים כבר רואיינו.

"פעם אחר פעם מתעלמת הוועדה מהדין המחייב אותה לתת ייצוג שווה לנשים בתפקידי שיפוט בבית המשפט העליון, כאילו אינו קיים", נכתב בעתירה, שהוגשה לקראת מינוי מחליפו או מחליפתו של השופט חנן מלצר, אשר יפרוש באפריל הקרוב.

כיום, מכהנות בבית המשפט העליון ארבע שופטות, לעומת 11 שופטים - ולא מדובר באי שוויון מקרי או נקודתי. שיעור השופטות הכולל בבית המשפט העליון לדורותיו עומד על 16% בלבד, ומעולם לא כיהנו בו יותר מחמש שופטות בו זמנית.

דיון בית המשפט העליון בנושא כהונת נתניהו, 3 במאי 2020. יוסי זמיר גלובס, פול צלמים
11 שופטים לעומת ארבע שופטות. דיון בבית המשפט העליון, מאי/פול צלמים, יוסי זמיר גלובס

העתירה מכוונת כלפי הוועדה לבחירת שופטים, ונטען בה שאי השוויון בהרכב בית המשפט נובע מרשימות המועמדים שמפרסמת הוועדה, שמראות רוב גברי מובהק. כך למשל, בסבב המינויים בשנת 2017 הכילה רשימת המועמדים לעליון שבע נשים ו-21 גברים. ב-2018 היא הכילה חמש מועמדות לעומת עשרים מועמדים.

"רשימת המועמדים והמועמדות לתפקיד שיפוט בבית המשפט העליון חייבת לשקף את החובה למתן ייצוג שווה לנשים, בכך שתכיל לפחות מחצית נשים", נכתב בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין דוד תדמור ופרי רוס ממשרד תדמור לוי ושות'. עוד נטען, כי פרסום רשימות שבהן רוב גברי כה מובהק, "מפר את חובת הוועדה לפעול באופן אקטיבי לאיתור מועמדות מתאימות לתפקיד, ומסכל בכוונה וביודעין את יכולתה לפעול על פי הדין למינוי אישה".

לפני כשנתיים, הגישה השדולה עתירה דומה, אך זאת נדחתה ללא דיון בטענות משום שנקבע כי הוגשה באיחור - לאחר שהמועמדים כבר רואיינו על ידי הוועדה. בג"ץ קבע אז כי המועד הנכון להגיש עתירה כזו הוא לכל המאוחר מיד עם פרסום רשימת המועמדים, אך עדיף עוד לפני כן. לכן, השדולה הגישה את העתירה כעת, לפני פרסום רשימת המועמדים והמועמדות להחליף את השופט מלצר.

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שרת המשפטים אילת שקד, 22 בפברואר 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
מפרסמת רשימות עם רוב גברי מובהק. הוועדה לבחירת שופטים, לפני שנתיים/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

השדולה מבקשת באמצעות העתירה לאלץ את הוועדה לפרסם רשימות מועמדים שלפחות מחציתה תהיה נשים, וכן למנות אישה כמחליפתו של מלצר. בנוסף מבקשת השדולה, כי הוועדה תציג מתווה "על פיו יקום שוויון בין גברים לנשים בבית המשפט העליון בתוך פרק זמן סביר".

כמו כן, יחד עם הגשת העתירה הוגשה לבית המשפט העליון בקשה להוציא צו ביניים שימנע מהוועדה לפרסם רשימת מועמדים לפני שיתקיים דיון בעתירה.

השופט חנן מלצר בדיון הבהרות בערעור שהגיש רומן זדורוב בפרשת הרצח של תאיר ראדה, ביהמ"ש העליון, 6 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
דורשים למנות שופטת כמחליפה שלו. חנן מלצר/ראובן קסטרו

שדולת הנשים: לא יעלה על הדעת שבראש הפירמידה אין ייצוג שווה

עו"ד גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים, אמרה בהתייחס לעתירה כי "הגיעה העת שנשים, המהוות מחצית מהאוכלוסייה, יהיו מחצית מבעלי התפקידים בכל הרמות, בכל גוף ציבורי".

לדברי עו"ד זינגר, "בדרגות הבכירות יש לכך אף חשיבות מיוחדת. נכון להיום, מתוך 15 שופטים בבית המשפט העליון רק ארבע הן נשים. לא יעלה על הדעת שבבית המשפט העליון, כמי שעומד בראש הפירמידה, משמש דוגמה ומופת לחברה כולה וכפוף כמו כולם לדין, לא יהיה ייצוג שווה לנשים בהרכב השופטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully