וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירות נגד היעדר נציגות לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 20.8.2020 / 12:06

השופטים ברק ארז, ברון ועמית דחו פה אחד את העתירות שביקשו לבטל את מינוי הח"כים מארק והאוזר כנציגי הכנסת בוועדה. העותרים, בהם התנועה לאיכות השלטון ועמותת משמר הדמוקרטיה, טענו כי קיים "מנהג חוקתי" המחייב לבחור לוועדה לפחות נציג אחד מהאופוזיציה

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את העתירות נגד בחירת חברי הכנסת צבי האוזר (דרך ארץ) ואסנת מארק (הליכוד) כנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. בעתירות, שנדחו פה אחד על ידי השופטים דפנה ברק ארז, ענת ברון ויצחק עמית, נטען כי ישנו "מנהג חוקתי" המחייב את הכנסת לבחור לוועדה לפחות נציג אחד המשתייך לסיעות האופוזיציה.

העותרים היו התנועה לאיכות השלטון, עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית ועורך דין משה שפירא.

אסנת מארק וצביקה האוזר בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מארק והאוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שלושת השופטים בחנו את התנהלות הכנסת בעניין זה בעשורים האחרונים, והגיעו למסקנה כי קשה להצביע על פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות שנים של בחירת נציג אופוזיציה, עד שהפכה למנהג מחייב. בכל מקרה לא הוכח כי ישנו מנהג כזה בזמן כהונת ממשלת אחדות פריטטית.

עוד הוסיפו השופטים כי גם אם היו מכירים בקיומו של "מנהג חוקתי", הרי שלא בהכרח ניתן היה לאכוף אותו באמצעות צו של בית המשפט. לדברי השופטים, הגישה הדומיננטית בשיטות משפט רבות היא שדווקא לא ניתן לאכוף מנהג שכזה באמצעות צו. מסקנה זו מתחזקת לאור הריסון שנוקט בית המשפט בהתערבות בהחלטות כגון הצבעה חשאית של הכנסת.

התנועה לאיכות השלטון מסרה כי היא תמשיך לפעול לקידום החקיקה בעניין. "אנו מצרים על פסיקת בית המשפט בעניין הנוהג החוקתי בבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, אך מרכינים ראש ומכבדים אותה. תמשיך לפעול להגנה על מערכת המשפט בכלל והוועדה למינוי שופטים בפרט ובכוונתנו לפעול להסדרת העניין בחקיקה בהקדם".

עוד בוואלה!

המרוץ לוועדה לבחירת שופטים: השרה רגב פנתה לשניים ממועמדי לשכת עורכי הדין

לכתבה המלאה

מארק והאוזר נבחרו בחודש שעבר לכהן כנציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים. בהצבעה החשאית שנערכה במליאת הכנסת, קיבלו האוזר ומארק 67 ו-56 קולות בהתאמה. בחירתם של שני המועמדים סוכמה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן.

ח"כ איילת שקד (ימינה) התמודדה על התפקיד, אך קיבלה 43 קולות בלבד - ולא הצליחה להיבחר לוועדה. גם ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התמודדה על מושב בוועדה לבחירת שופטים, וקיבלה 47 קולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully