וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הכריעה: חברי הכנסת מארק והאוזר נבחרו לוועדה לבחירת שופטים

15.7.2020 / 19:48

חברי הכנסת בחרו בשני הנציגים, מהליכוד ומדרך ארץ. שקד ואלהרר התמודדו אף הן על מושב בוועדה, אך הפסידו. לוועדה למינוי דיינים נבחרו חברי הכנסת אייכלר ומיכאלי. האוזר: "רואה לנגד עיניי בית משפט מאוזן ומגוון". יו"ר האופוזיציה: "כחול לבן בחרו בשליחה של נתניהו"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

חברי הכנסת אסנת מארק מהליכוד וצבי האוזר מדרך ארץ נבחרו היום (רביעי) לכהן כנציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים. בהצבעה החשאית שנערכה במליאת הכנסת, קיבלו האוזר ומארק 67 ו-56 קולות בהתאמה, לעומת ח"כ איילת שקד (ימינה), שהתמודדה על התפקיד, שקיבלה 43 קולות בלבד - ולא הצליחה להיבחר לוועדה. גם ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התמודדה על מושב בוועדה לבחירת שופטים, וקיבלה 47 קולות.

הח"כים הצביעו גם על בחירת נציגים לוועדה למינוי דיינים, שאליה נבחרו ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) עם 83 קולות ומרב מיכאלי (העבודה) עם 66 קולות. שקד, שהתמודדה גם על מושב בוועדה זו, קיבלה 65 קולות בלבד.

לאחר סיום ספירת הקולות, הכריז יו"ר הכנסת יריב לוין במליאה על תוצאות ההצבעה, שבה הצביעו 119 חברי כנסת, כשקול אחד נפסל. בהצבעה השתתפו גם ח"כים שנמצאים בבידוד, אך הם הצביעו ביציע הציבור ובנפרד מכל שאר חברי הכנסת. כמו כן, במליאה התקיימה גם הצבעה על חברי הוועדה לבחירת קאדים.

אסנת מארק וצביקה האוזר בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נבחרו לוועדה. מארק והאוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מארק הודתה לנתניהו ולחברי הכנסת על האמון שקיבלה. "המשימה - מאבק על צביון מערכת המשפט, על הפרדת הרשויות ועל זהות הריבון. זה לא יהיה קל, אך כעוצמת הקושי כך עוצמת החשיבות", מסרה.

האוזר, המכהן גם כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, הודה גם הוא לחברי הכנסת ואמר כי הוא מבטיח "לייצג אותם ואת הציבור הישראלי בכובד ראש, בענווה ובכל הרצינות הראויה". הוא אמר כי הוא יפעל לבחירת השופטים "המיומנים והראויים ביותר. שוחרי הצדק והאמת. שופטים שמבינים את חשיבותה של הפרדת הרשויות במדינה דמוקרטית ואת חשיבות האמון ההדדי בין אותן רשויות ובינן לבין הציבור כולו".

עוד הוסיף כי "בית המשפט שאני רואה לנגד עיניי הוא בית משפט מאוזן ומגוון. בית משפט שמשקף נאמנה את רוח החברה הישראלית, השקפותיה והרכבה האנושי. בית משפט שמכיר במסורת ומורשת של צדק ומוסר יהודי מימי עבר ונוטל אחריות על עתידינו המשותף".

עוד בוואלה!

לחץ בליכוד על טיבי להצביע למארק בוועדה לבחירת שופטים; "מוכר את המגזר"

לכתבה המלאה
מרב מיכאלי וישראל אייכלר בהצבעה בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נבחרו לוועדה למינוי דיינים. מיכאלי ואייכלר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עם פרסום תוצאות ההצבעה, תקף ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד לפיד את כחול לבן, ואמר כי הם תמכו ב"שליחה של ראש הממשלה עם שלושה כתבי אישום. בזאת הסתיימה השטות שהם 'שם כדי להגן על שלטון החוק'. הם שם כדי להגן על הכיסא שלהם". הוא האשים את עמיתיו לשעבר: "גנץ, אשכנזי וניסנקורן הפכו למשתפי פעולה של נתניהו בהרס שלטון החוק בישראל".

באופוזיציה פעלו לסיכול מינוי מארק, בליכוד הזהירו את כחול לבן

טרם ההצבעה, בליכוד חששו כי בכחול לבן יתמכו בשקד ולא במארק, והעבירו מסר לבכירים במפלגה כי משמעות המהלך תהיה בחירות. בכחול לבן הדגישו קודם ההצבעה כי יעמדו בהסכם הקואליציוני. לקואליציה יהיו שני נציגים נוספים בוועדה - שר המשפטים אבי ניסנקורן ושרת התחבורה מירי רגב.

איילת שקד, אחמד טיבי, יריב לוין ומאיר כהן בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שקד וטיבי במליאת הכנסת/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במקביל, באופוזיציה הפעילו לחץ פוליטי כדי לסכל את בחירתה של מארק לוועדה. לפיד אמר הבוקר לאתר פאנט, מכלי התקשורת המובילים במגזר הערבי, כי הוא "לא מאמין שטיבי ימכור לביבי את הציבור הערבי בישראל ויצביע בשבילו לוועדה למינוי שופטים" וקרא לציבור הערבי "למנוע את המהלך".

את הדברים אמר יו"ר האופוזיציה ברקע לחץ שהפעילו בליכוד על סיעת רע"מ ברשימה המשותפת ועל ח"כים נוספים במפלגה על מנת שיצביעו למארק. זאת, בשל חשש שלא כל הח"כים במפלגה או בכחול לבן יצביעו לה מאחורי הפרגוד.

בוועדה לבחירת דיינים, תמכו בליכוד במועמדותה של שקד, אך זו הפסידה. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הודיע אתמול על תמיכת מפלגתו בשקד, אך בכחול לבן הודיעו כי יעניקו חופש הצבעה על מועמדות נציג האופוזיציה בוועדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבעה בכנסת, 15 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ראש הממשלה נתניהו מצביע במליאה/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר ביום שישי לפרקליטיו של נתניהו את טיוטת הסדר ניגוד העניינים שיקבע את הנושאים שבהם הוא מוגבל מלעסוק בהם בשל היותו נאשם בפלילים. בין היתר, נאסר עליו לעסוק במינויים במערכת החוק והמשפט, בהם גם הוועדה לבחירת שופטים.

הנושא עלה עוד בדיון בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו. נציג היועמ"ש אמר בדיון שנערך באפריל כי "עמידתו לדין היא עניין אישי מובהק, שעלול להשפיע, למצער למראית עין, על שיקול דעתו ככל שיידרש לטפל בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק, ובכלל זה בהחלטות בנוגע למינויים של בעלי תפקידים במערכת אכיפת החוק".

(עדכון ראשון: 15:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully