וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדותה, רגב הנחתה "לקדם בכל הכוח" את תכנון פרויקט המטרו

18.11.2020 / 13:15

בדיון בוועדת הכלכלה בנושא הכריזה נציגת משרד התחבורה כי השרה הורתה "להתקדם עם התכנון בכל הכוח". זאת, לאחר שרגב הצהירה כי תקדם במקום הפרויקט תשתיות לחיבור עם הפריפריה - למרות שהסוגיה לא נמצאת בסמכותה. ראשי רשויות מקומיות נגד נת"ע: "לא סופרים את הציבור"

בווידאו: נציגת משרד התחבורה אומרת שהשרה רגב הנחתה להתקדם בפרוייקט המטרו/צילום: ערוץ הכנסת

נציגת אגף התכנון במשרד התחבורה הצהירה היום (רביעי) כי השרה מירי רגב "חידדה" את מדיניותה והנחתה להתקדם בתכנון פרויקט המטרו בגוש דן. בדיון בוועדת הכלכלה אמרה הנציגה כי השרה הורתה "להתקדם עם התכנון בכל הכוח", אף על פי שרק לפני שלושה שבועות הביעה התנגדות למיזם והכריזה כי תקדם במקומו תשתיות שיחברו את הפריפריה למרכז. על אף הצהרותיה של רגב, קידום או בלימת הפרויקט לא נמצא בסמכותה אלא בסמכות משרד האוצר.

התנגדותה של רגב לפרויקט המטרו עוררה התנגדות רחבה, הנוגעת לכך שהתקציב לחלק ניכר מהמיזם יגיע מתושבי האזור בלבד ולא על חשבון הפריפריה. הסוגיה הובילה להתכתשות בין רגב לקודמה בתפקיד, ח"כ בצלאל סמוטריץ'. בחילופי ציוצים בטוויטר, האשים סמוטריץ' את השרה ב"פופוליזם זול" וציין כי "האמירה של רגב משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד".

השרה המכהנת השיבה אש וענתה כי בציוץ נוסף כי "מדיניות האנטי פריפריה שלו הביאה עלינו את אפליקציות התחבורה הציבורית שהפלו לרעה את הפריפריה באופן ניכר - מהלך שנבלם על ידי תוך עמידה על שוויון לטובת תושבי הצפון והדרום. בנט וסמוטריץ' חזקים בדיבורים וחלשים במעשים".

שרת התחבורה, מירי רגב במהלך ביקור בתחנת רכבת בתחנת יצחק נבון בירושלים ברקע פתיחת הרכבות תחת המגבלות 22 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
קידום או בלימת פרויקט המטרו לא נמצא בסמכותה. רגב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

היא התייחסה לנושא גם בוועידת הנדל"ן של גלובס, שם נימקה את טענתה. "יש את שלוש הרכבות הקלות לגוש דן, שהכי סובל מגודש, בעלות של 60 מיליארד שקל, ויש את תוכנית שבילי האופניים שמחברים את גוש דן בעלות של 600 מיליון שקל. לכן אם התוכנית הזו תהיה מונחת לפתחי ביישומה, אני אתנגד - כי אני חושבת שכרגע אנחנו צריכים לחבר את הפריפריה למרכז ברשת מסילות נוספת המקבילה למסילת החוף. בזה נביא לפיזור אוכלוסייה ותעסוקה, להנעה של עובדים ממרכז הארץ לצפון ולדרום וליהודה ושומרון", אמרה השרה.

בוועדת הכלכלה דנו הבוקר בנושא מיצוי זכויות הציבור בפרויקט המטרו. את הדיון בסוגיה יזם חבר הוועדה ח"כ עידן רול (יש עתיד), שטען כי הוא לא בטוח שהציבור מודע לשלב הקריטי הנוכחי של הערות והגשת התנגדויות. פרויקט המטרו, אחד ממפעלי התשתית הגדולים ביותר שידעה המדינה, אם לא הגדול מכולם, הולך להתפרס על שטח עצום מגוש דן ואזור השרון. המשמעות בפועל, מעבר לנושא העבודות ומשכן, היא הפקעות בתים ושטחים רבים שצפויות בתקופת הבנייה של המטרו.

נציגי נת"ע, החברה האחראית על הפרויקט, אמרו בדיון כי ההפקעות הן כורח המציאות וכי אין פתרון אחר, אך אלו ייעשו ברגישות, בשקיפות ובהגינות כלפי התושבים. לטענתם, במהלך חודש יולי האחרון נערכו עשרה מפגשים וירטואליים עם תושבים, כלל הפניות שהתקבלו נענו וכל הליך התכנון מלווה בפרסום בעיתונות ובאתרי האינטרנט כפי שמחייב החוק, וכן שילוט בתוואי בו יעברו הקווים.

עבודות על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב. משה שי, פלאש 90, פלאש 90
טענות לחוסר שקיפות מצד נת"ע. עבודות בתל אביב/פלאש 90, משה שי, פלאש 90

על השקיפות הזו חולקים ראשי הערים והמועצות שעלו לדיון בוועדה. ראש עיריית רעננה חיים ברוידא התלונן כי לא עודכן כלל בשינוי שנערך בשבועיים האחרונים, לפיו הרכבת לא תעבור מתחת לעורקי תנועה ראשיים אלא מתחת לבתים בעיר. חסי אברך, ממטה המאבק של תושבי דרום השרון וכפר סבא, טען כי הקמת מוסך שירות ("דיפו") לרכבות במרחק 200 מטרים מהבתים נעשה ב"דורסנות".

טענות דומות נשמעו גם מראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן. לדבריו, "נת"ע היא גולם שקם על יוצרו ולא סופר את הציבור ואת נבחרי הציבור... המטרו והרכבת הקלה הן ברכה, אבל האופן שבו זה מתנהל יהיה בכייה לדורות". מהעבר השני, התלונן ראש עיריית טירה מאמון עבד אלחי ראש עיריית כי עירו כלל אינה כלולה בתכנית המטרו. "הגיע הזמן שיכירו בטירה כחלק מהשרון", אמר.

בסיכום הישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), כי הוא התרשם שבשלב זה של התכנון המוקדם נת"ע אכן עושה את המוטל עליה בשיתוף הציבור. מרגי הבהיר את חשיבות קידום המטרו, אבל דורש לשלב את נציגי הציבור הנבחרים ברשויות בתהליך התכנון וכן לשקול בחיוב את קריאת ראש עיריית טירה לכלול את העיר בתכנית. "אם תציעו לו את המוסך שבכפר סבא לא רוצים תמורת תחנות - כל הצדדים יהיו מרוצים", אמר. "ככל שייעשו יותר תיאומים ותכנונים היום בשלב הזה, יהיו פחות עיכובים בשלב הביצוע".

לשכתה של השרה רגב מסרה בתגובה כי התנגדותה הייתה כלפי התקצוב ולא כלפי תכנון הפרויקט. "שרת התחבורה העבירה לגורמי המקצוע את הנחיותיה להמשיך בעבודת תכנון המטרו, וזאת משום שעדיין לא הגיע העת להחליט על תקצוב הפרויקטים התחבורתיים הלאומיים", נמסר. "עמדת השרה החד משמעית היא שלנוכח השקעת המדינה באזור מטרופולין גוש דן בסכום של 60 מיליארד שקלים בקווי הרכבת הקלה וכ-600 מיליון שקלים בפרוייקט שבילי האופניים, יש לתעדף את ההשקעות התחבורתיות הבאות בקווי הרכבת לקריית שמונה ואילת, על מנת לחבר את ישראל ולהביא צדק תחבורתי וחלוקתי ולאפשר נגישות תחבורתית ומוביליות חברתית לכל אזרח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully