וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצאי תחקיר ההתרסקות: הטייסים ביקשו להנמיך את גובה הטיסה - ונעלמו מהמכ"ם

2.12.2020 / 19:00

דוח הביניים הראשון של צוות המומחים שחוקר את התאונה הקטלנית מעלה כי מדריך הטיסה פנה למגדל בבקשה לטוס בגובה נמוך כדי לבצע תמרון. בשעה 11:12 נראה המטוס בגובה 900 רגל, ושתי דקות לאחר מכן נעלם מהמערכות - ופגע בקרקע. מסתמן: לא ניתן לשחזר את המצלמה מתא הטייס

בווידאו: דיווח מזירת התרסקות מטוס חיל האוויר בו נהרגו מדריך וחניך ביה"ס לטיסה/צילום: שי מכלוף

צוות המומחים שבחן את התרסקות המטוס, בה נהרגו רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן-בסה לפני כשבוע, לא הצליח עדיין עד כה לקבוע מה גרם לתאונה - כך מודיע היום (רביעי) דובר צה"ל. מדוח הביניים הראשון של הוועדה עולה כי המטוס נעלם מהמכ"ם, לאחר שהטייסים ביקשו ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה.

החוקרים עד כה לא איתרו ממצאים המצביעים על התנתקות חלקים מהמטוס באוויר, התקלחות תוך כדי הטיסה, פגיעה בציפורים או בדבר מה אחר, ומהדוח עולה כי גם לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס. בחיל קיוו כי מצלמה שאותרה בתא הטייס תסייע לשפוך אור על נסיבות ההתרסקות, והיא אף נשלחה למעבדה בחו"ל לצורך זה. אולם, המצלמה נפגעה קשות בהתרסקות, וככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזר אותה.

עם זאת, חקירת ההתרסקות נמשכת, ובחיל אומרים כי במסגרת זאת נציגים של החברה המייצרת את מטוסי הסנונית יגיעו לארץ. משפחות ההרוגים עודכנו בממצאי הביניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הצליחו לשחזר את מצלמת הטייס. זירת התרסקות המטוס, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת חקירת ההתרסקות התגלה כי תקלה טכנית במנוע המטוס טופלה לפני כחודשיים וחצי, כמו גם תקלה נוספת המוגדרת "קלה" שהתגלתה כשבוע לפני התאונה. בעקבות זאת נעשו במטוס פעולות תחזוקה מקיפות.

בצה"ל הדגישו כי בשלב זה לא נמצא קשר בין מצבו הטכני של המטוס ופעולות התחזוקה שלו בעבר לבין ההתרסקות, והוסיפו כי הוא נבדק ואושר לטיסה באותו הבוקר וכי שני צוותים שונים טסו במטוס עוד באותו הבוקר.

עוד בוואלה!

ליהוא שנהרג בהתרסקות הובא למנוחות: "ברגעיו האחרונים הגשים את חלומו"

לכתבה המלאה
רב-סרן (מיל') איתי זיידן ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
לא ניתן לקבוע עדיין את סיבת התרסקות. רב-סרן איתי זיידן/אתר רשמי, -

המטוס ובו זיידן ובן-בסה המריא בבסיס חצרים בשעה 10:43, בתנאי ראות ומזג אוויר טובים. השניים אמורים היו לבצע תרגילים שנקבעו מראש, לצד תרגיל נוסף לפי שיקול דעתו של זיידן. הדיווח האחרון של השניים למגדל הפיקוח כלל בקשה של המדריך להנמיך את גובה הטיסה, זאת, להערכת חוקרי ההתרסקות, כנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. בחיל הדגישו כי בקשה זו הייתה בהתאם לנהלים. לאחר מכן לא התקבלו בקשר דיווחים על תקלה או על מקרה חירום אחר.

המטוס נעלם ממערכות המכ"ם בשעה 11:12, בגובה 900 רגל מעל פני השטח. לפי ההערכות, שתי דקות לכל היותר לאחר מכן הוא פגע בקרקע. מהדוח עולה כי לא ניתן לקבוע בשלב זה כיצד תמרן המטוס עד להתרסקות.

רב"ט ליהוא בן - בסה החניך ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
המשפחות עודכנו בממצאים. רב"ט ליהוא בן-בסה/אתר רשמי, -

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אמר בעקבות קבלת הדוח כי "מאפייני התאונה המורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה, ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה". בנוסף, הוא החליט שלא להחזיר עדיין את מערך מטוסי הסנונית לטיסות אימונים בחיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully