וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוגי התרסקות המטוס בנגב: ליהוא חלם להיות טייס, איתי היה פעיל בקיבוץ

עודכן לאחרונה: 25.11.2020 / 13:21

חבריו לכיתה של פרח הטיס, שנפל ארבעה חודשים לאחר גיוסו לקורס היוקרתי, סיפרו על צעיר צנוע שהשקיע את כל מאמציו בהגשמת החלום. בקיבוץ שובל תיארו את טייס הקרב הוותיק כאהוב על חבריו. השניים יובאו היום למנוחות

בווידאו: חבריו של פרח הטייס הדליקו נרות לזכרו, חברו של רס"ן איתי זיידן ספד לו/צילום: יניר יגנה

אמו של רב"ט ליהוא בן-בסה, פרח הטיס שנהרג בהתרסקות מטוס האימונים של חיל האוויר יחד עם רס"ן איתי זיידן, ספדה היום (רביעי) לבנה. "ילד מדהים שאתה, כל כך בשמחה ותקווה הלכת לשירות. התאפקתי לא לדבר איתך על הפחדים שלי, לא רציתי לעצור את התנופה והמחויבות שלך", אמרה שיבולת בן-בסה. "ילד עדין, שקט, אבל יש בך כל כך הרבה כישרונות וחכמה בכל תחום. כמו מתנה משמיים, היה בך שקט מיוחד וביטחון פנימי שאין לי מושג מאיפה השגת. מה נעשה בלעדיך מתוק שלי?".

גם גיא, חברו של בן-בסה, תיאר את התחושות הקשות בעקבות מותו. הוא סיפר כי קיבל את הבשורה דרך הווטסאפ. "מישהו בקבוצה של הכיתה שלנו שלח את הפוסט של אבא שלו בפייסבוק, והיינו בהלם".

בן-בסה, בן 19 מראשון לציון, נפל ארבעה חודשים לאחר שהתגייס לקורס הטיס. גיא תיאר כי חברו חלם מגיל צעיר להיות טייס. "הוא תמיד דיבר על זה, ומאז שהתחלנו את הליך הגיוס לצבא הוא כיוון לזה. זה הדבר שהוא הכי רצה", אמר.

"ליהוא היה שקט, מופנם ואדם מאוד צנוע. הוא השקיע בטיס ונתן את כל מה שיש לו", הוסיף החבר. "הוא לא סיפר הרבה חוויות מקורס הטיס". הלווייתו של בן-בסה תתקיים היום ב-16:00 בבית העלמין הצבאי בראשון לציון.

רב"ט ליהוא בן - בסה החניך ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
"תמיד דיבר שיהיה טייס". בן-בסה/אתר רשמי, -

בקיבוץ שובל תיערך הלווייתו של זיידן בן ה-42 בשעה 13:00. טייס הקרב הוותיק, ששימש בעבר כמפקד טייסת מיון בבית הספר לטיסה, היה מדריך הטיסה של בן-בסה. בקיבוץ סיפרו כי זיידן היה אהוב על חבריו ופעיל מאוד בקיבוץ. הוא הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים - יאיר, אוריה, אלונה וליהיא.

ליאור רייזר, חבר קרוב של איתי, ספד לו ואמר כי היה איש משפחה, אחד שמתחבר לכל אחד. "הייתה לו כריזמה שקשה לתאר. אסון. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים", תיאר. "איתי הגיע לפני חמש שנים לקיבוץ, הוא אסף את כולם סביבו והשפיע על הקהילה. חיכה לשחרור ורצה להיות עם הילדים והמשפחה".

"הוא היה גאה במה שהוא עושה. כשאיתי מדבר אי אפשר לפספס את זה, אתה שומע אותו מכל נקודה", הוסיף רייזר. "הוא היה ידוע בתור אחד שמארגן הכל לפרטי פרטים, הילדים העריצו אותו". לדבריו, "מי שלא היה טייס לא יכול להבין מה עובר לגוף למעלה. הוא היה מחובר לזה בכל רמ"ח איבריו. היה אבא גאה ובעל למופת למיכל. קשה לי כי הילדים שלו התסכלו עליו והיו מצוטטים אותו בכל דבר".

רב-סרן (מיל') איתי זיידן ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
אהוב על חבריו. זיידן/אתר רשמי, -

מחקירה ראשונית של התאונה האווירית עולה כי גורמים בחיל האוויר דיווחו לחמ"ל בבסיס חצרים ממנו המריא הצוות על התרסקות כלי טיס במרחב שבין מושב תדהר לצומת גילת בנגב, אך בחיל דחו את הדיווח בהתחלה.

לפי הממצאים, האירוע תפס את תשומת הלב של חיל האוויר רק לאחר שהתקבל דיווח מדויק של טייס מסוק אזרחי שחג באזור זירת ההתרסקות, לפיו כלי טיס בוער ועשן שחור עולה מן הקרקע. אז מגדל הפיקוח ויחידת הבקרה בבסיס חצרים ניסו לעלות ברשת הקשר מול הטייס והחניך, וכשלא הגיעה תשובה הבינו בחיל האוויר שמשהו לא שיגרתי אירע בשטח. בבסיס בוצעו בדיקות נוספות, והמטוס, מדגם הסנונית, לא נראה על המכ"ם. אז הוקפצו אל המקום צוותי משטרה, כיבוי אש, מד"א, זק"א ויחידת החילוץ 669 שנחתה בשטח עם מסוק יסעור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת התרסקות המטוס, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי גורמים בצה"ל, בחיל לא קיבלו מהטייס והחניך דיווח על תקלה או אירוע חריג שיכלו להצביע על הסיבות להתרסקות. אחד הגורמים שמקשים על החקירה היא העבודה כי על מטוס האימונים מדגם סנונית לא מותקנת קופסה שחורה, ולא אמצעי תחקור דיגיטלי אחר. זאת, למרות שמדובר במטוס המשמש לטיסות אימון של פרחי טיס בשלב "המכין" - השלב בו נבחן החניך על כישורי הטיסה שלו. במקרה הנוכחי היה הצוער בטיסה מספר 15 שלו.

לאחר התאונה הקטלנית, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הנחה על הקמת צוות תחקיר מומחים בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה לבחינת נסיבות האירוע. בנוסף, הורה נורקין על עוצר טיסות אימונים והכשרות בחיל האוויר עד להודעה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully