וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: נמקו מדוע מעקבי שב"כ נעשים מול כל חולי הקורונה

17.11.2020 / 19:01

השופטים הוציאו צו על תנאי בנוגע לשימוש במעקבים למניעת התפשטות הנגיף. על המדינה לנמק בתוך 21 יום מה הסיבה לכך שהמעקבים לא משמשים רק למקרים בהם חולים לא משתפים פעולה בחקירה אפידמיולוגית. בנוסף, המדינה תנמק מדוע אינה עומדת לכאורה בסעיף שקובע שעליה לקדם חלופה

בווידאו: המבקר מתייחס לדוח הביניים על משבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה, עריכה: אסף דרורי

בג"ץ הוציא הערב (שלישי) צו על תנאי בעתירת האגודה לזכויות האזרח בנוגע לשימוש במעקבי שב"כ למניעת התפשטות נגיף הקורונה. המדינה תצטרך לנמק בתוך 21 ימים מדוע מעקבי השב"כ לא ישמשו רק למקרים בהם חולים לא משתפים פעולה עם החקירה האפידמיולוגית. בנוסף לכך, תצטרך המדינה לנמק מדוע היא אינה עומדת, לכאורה, בסעיף החוק שקובע שעליה לקדם חלופה אזרחית לשימוש בשב"כ.

שב"כ הוסמך לבצע באמצעות איכונים סלולריים שתי פעולות: איתור המסלול שעברו חולים בשבועיים שקדמו לאבחונם, ואיתור של אנשים שהיו איתם במגע קרוב באותה התקופה. מגע קרוב שעלול להביא להדבקה הוגדר כשהייה במרחק של פחות משני מטרים מהחולה, למשך רבע שעה לפחות.

השירות הופעל בשני סבבים: בפעם הראשונה מ-17 במרץ ועד תחילת יוני, ובפעם השנייה מתחילת יולי ועד היום. ההסמכה להפעלתו ניתנה תחילה על ידי הממשלה, ולאחר מכן בחוק שאושר בכנסת - חרף ביקורת ציבורית על הפגיעה בפרטיות האזרחים.

עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה סמוך לחופי תל אביב 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
מדוע מעקבי שב"כ נעשים מול כל חולי הקורונה? צעירות ביפו/ראובן קסטרו

על פי החוק, הממשלה מסמיכה את שב"כ לבצע איכונים של מכשירי סלולר של אזרחים שבאו במגע עם חולי קורונה, לתקופה שלא תעלה על 21 יום בכל פעם. לאחר אישור הממשלה, ההחלטה עוברת לוועדת החוץ והביטחון. אחרי ההסמכה, משרד הבריאות רשאי להעביר לשב"כ בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים החדשים, באותו יום או ביום שקדם לו, היה גבוה מ-200.

עוד בוואלה!

הכנסת אישרה את הצעת החוק להמשך איכוני שב"כ אחר חולי קורונה

לכתבה המלאה

בחודש שעבר קבע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדוח שפרסם כי שב"כ לא עמד במשימות המרכזיות שהוטלו עליו במסגרת המאבק בקורונה. מדוח מבקר המדינה עולה כי המבקר מצא ששיעור האנשים שהוכנסו לבידוד על ידי איכוני השב"כ מבלי שהיו חולים גדול משמעותית מזה שבחקירות האפידמיולוגיות ה"מסורתיות" שנערכות בתשאול פנים אל פנים. לצד זאת, המבקר מצא שגם החקירות האלה היו איטיות, מסורבלות ולא יעילות.

לאור הממצאים המליץ המבקר אנגלמן לכלל הגורמים הנוגעים בדבר, ובייחוד לשר הבריאות, יולי אדלשטיין ולצוות השרים שהוקם כדי לפקח על הפעלת השב"כ, לבחון מחדש את ההחלטה להסתייע בשירות.

"בהתחשב במכלול התוצרים של פעילות שב"כ מצד אחד, ובמחיר של הפגיעה בפרטיות הנובעת ממנה מעצם פעילות שב"כ, ובמחיר של חשיפת יכולות של השירות ובפגיעה אפשרית ביכולתו לממש את ייעודו ולמלא את תפקידיו, מצד אחר", הסביר מבקר המדינה.

האגודה לזכויות האזרח: קוראים לממשלה לחדול מהשימוש בשב"כ

לדברי עוה"ד גיל גן-מור ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח המייצגים את האגודה, עדאלה, פרטיות ישראל ורופאים לזכויות אדם, "הצו מצביע על כך שגם בג"ץ רואה באמצעים אלו פגיעה קשה בזכויות חוקתיות המחייבת את הממשלה והכנסת להסביר את המשך המעקבים נוכח השיפור הניכר במערך החקירות האפידמיולוגיות האנושיות".

הם הוסיפו כי "כמו כן מלמדת ההחלטה על ביקורת של בג"ץ על כך שהממשלה נטשה את פיתוח ושיווק יישומון המגן. אנו קוראים לממשלה לחדול מהמשך השימוש במעקבים לאלתר ללא צורך בהתערבות שיפוטית, מה גם שברור שהמעקבים לא יעילים ויוצרים בידוד יתר מבלי למנוע את העליה בתחלואה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully