וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את הצעת החוק להמשך איכוני שב"כ אחר חולי קורונה

20.7.2020 / 22:50

המליאה הצביעה ברוב של 48 תומכים מול 23 מתנגדים בעד ההצעה המאפשרת את חידוש המעקבים הסלולריים, ל-21 יום בכל פעם. החוק קובע גם כי על משרד הבריאות להשיק את אפליקציית "מגן 2" ולהשיב לערעורים בתוך 24 שעות. ח"כ האוזר: "הסדר מרוסן וראוי אל מול האתגר העומד בפנינו"

בווידאו: אכיפת תקנות הקורונה בתחבורה הציבורית/צילום: דוברות משטרת ישראל

(בווידיאו: אכיפת הנחיות הקורונה על ידי המשטרה בתחבורה הציבורית)

הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המאפשרת לשב"כ לסייע למשרד הבריאות בחקירות האפידמיולוגיות. החוק, המסמיך את הארגון להמשיך באיכונים הסלולריים אחר חולי קורונה או שוהים בבידוד, נכנס לתוקף מיד עם אישורו, אולם הוא יפוג בינואר 2020. ההצעה קובעת גם כי על משרד הבריאות להשיק את יישומון "המגן 2" בתוך שבוע, וכי מעתה עליו להשיב לערעורי אזרחים על דרישות להיכנס לבידוד בעקבות איכוני שב"כ בתוך 24 שעות.

ההצבעה הסתיימה ברוב של 48 תומכים מול 23 מתנגדים. היא התקיימה לאחר שההצעה אושרה אתמול על ידי ועדת החוץ והביטחון בכנסת, בראשות ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ). האוזר אמר היום בסיכום הדיון במליאה על החוק, כי במהלך הדיונים "הוועדה שמה דגש על שקיפות מרבית לציבור ופיקוח פרלמנטרי הדוק על הפעלת הסמכויות של שב"כ".

לדבריו, "הוועדה תפקח על סמכות הממשלה. הממשלה לא יכולה להכריז על הפעלת שב"כ כך סתם, הוועדה חייבה את הממשלה כדי להשיק את היישומון האזרחי, אין טעם להמתין עוד וצריך להשיק אותו. מדובר בהסדר מרוסן והסדר ראוי אל מול אותו אתגר מורכב העומד בפנינו".

הוא הוסיף כי "הוועדה קבעה גם כי ייקבע הסדר מיוחד לעיתונאים במסגרת החוק, במטרה להגן על חופש העיתונות ושמירה על חיסיון מקורות. זה הסדר זמני לחצי שנה במסגרת הוראת שעה עד 20 בינואר 2020. אני מקווה שהתפילות בסוף החודש האזרחי הזה יעזרו, ולא נצטרך את האמצעים הללו".

יור ועדת חוץ וביטחון צביקה האוזר בדיון על חוק השב"כ, כנסת, 20 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מקווה שלא נצטרך את האמצעים האלה". האוזר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

על פי הצעת החוק שאושרה, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ יביאו לממשלה הצעה להסמכת שב"כ, לתקופה שלא תעלה על 21 יום, בכל פעם. לאחר אישור הממשלה, תועבר ההחלטה לוועדת החוץ והביטחון. אחרי ההסמכה, יהיה רשאי משרד הבריאות להעביר לשב"כ בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים החדשים, באותו יום או ביום שקדם לו, היה גבוה מ-200.

עוד קובע החוק כי אדם שקיבל הודעה על כך שהיה במגע קרוב עם חולה, ומשום כך חייב להיכנס לבידוד, יהיה רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההודעה, ונקבע כי משרד הבריאות ישיב להשגה תשובה מנומקת, בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-24 שעות מהגשתה.

נקבע גם כי צוות שרים יבחן כל העת את הצורך בהמשך ההסתייעות בשב"כ, בהתחשב במצב התחלואה, בתרומת הסיוע של השב"כ לצמצום התחלואה ובקיומן של חלופות, והכול תוך התחשבות בפגיעה בזכות לפרטיות, תוך קבלת חוות דעת של הרשות להגנת הפרטיות. צוות השרים ידווח לממשלה על ממצאיו והמלצותיו לעניין המשך הצורך בהסתייעות בשב"כ, ואם לא יימצא הצורך בהמשך ההסתייעות, תבטל הממשלה את ההסמכה.

סגר בשכונת גני יער, לוד, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
אכיפת מגבלות הקורונה/ניב אהרונסון
עפר שלח בדיון על חוק השב"כ, כנסת, 20 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"במדינת ההייטק לא הצליחו להרים אפליקציה אזרחית נורמלית". שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במהלך הדיון, ח"כ עפר שלח (יש עתיד) מתח ביקורת על העיכוב בפיתוח האפליקציה האזרחית. "חמישה חודשים חלפו, שום אפליקציה אזרחית במדינת ההייטק. במדינה שהמציאה את WAZE ולא יודע כמה דברים באפליקציות של הייטק. במדינת ההייטק הזאת לא הצליחו להרים אפליקציה אזרחית נורמלית, אגב, יותר יעילה מזו של השב"כ", אמר שלח.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (ברשימה המשותפת) הביעה את הסתייגותה ממעקבי שב"כ, ואמרה: "אתמול שמעתי סטטיסטיקה מאד מעניינת - 60% מהערעורים על החלטות על בידוד שהשב"כ קיבל על בסיס המעקב דרך האיכונים, מתקבלים ואנשים משוחררים מבידוד. תתארו לעצמכם כמה יש בציבור שעדיין לא מערערים על הסמכות של השב"כ ועל הידע של השב"כ, ומקבלים את הגזירה שהם צריכים להיות בבידוד".

אלי אבידר בדיון על חוק השב"כ, כנסת, 20 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ אבידר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בנוסף אליהם, ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) קרא בנאומו לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר. "הוא היה ברווז צולע עוד לפני הקורונה, וכעת הוא אינו מסוגל לנהל את המשבר", טען. "הוא אסף לעצמו סמכויות דיקטטוריות מיותרות, הוא מפרק את הדמוקרטיה הישראלית בשיטתיות, הוא משסה אזרחים אלו באלה, ודווקא בימים בהם דרושה לנו אחדות. הוא מחסל את אנשי המקצוע, הוא ממנה אנשים לא על פי כישורים ויכולות אלא לפי נאמנות וחנפנות".

מהומה במליאה: כסיף כינה את מארק "שפחה נרצעת"

במהלך הדיון במליאת הכנסת, מהומה פרצה בעימות שהגיע לטונים גבוהים בין ח"כ אסנת מארק (ליכוד) לבין ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת). מוקדם יותר הערב, ח"כ כסיף נאם במליאה וכינה את מארק, שנבחרה בשבוע שעבר כנציגת הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, "שפחה נרצעת של משפחת הרודן".

יו"ר הכנסת יריב לוין דרש ממנו להתנצל ולחזור בו מהשפה הלא ראויה, וכסיף סירב להתנצל. בתום ההצבעה על חוק איכוני השב"כ, מארק ביקשה את רשות הדיבור והחלה להגיב לכסיף, שהגיב לה בצעקות וסירב לשבת עד שלוין דרש להוציאו מהמליאה.

מארק גינתה את דבריו של כסיף, אותו כינתה "טרוריסט", ותקפה את חברי הרשימה המשותפת על כך שלא התייצבו לצדה. "השיח במשכן הזה הגיע היום לשפל חסר תקדים", אמרה. "עיני כל הציבור נשואות לכאן. אם לא נפסיק את השיח הרדוד והמתלהם הזה, אנחנו נותנים דוגמה גרועה".

עופר כסיף בנאום בכורה בכנסת, 14 במאי 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
כינה את מארק "שפחה נרצעת". כסיף/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

מחוות דעת שהגישה אתמול הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים לשרי הממשלה, עולה כי הסתייעות המדינה באיכוני שב"כ לאיתור חולים ומבודדים פוגעת בפרטיותם של אזרחי ישראל באופן בלתי מידתי. בחוות הדעת, קראה הרשות להפעיל באופן מיידי את השימוש באפליקציית המגן 2.0 האזרחית של משרד הבריאות המאפשר איתור מגעים.

הרשות הדגישה בחוות דעתה כי אמצעי השב"כ שבהם נוקטת כיום מדינת ישראל טומנים פגיעה קשה בפרטיותם של כלל האזרחים. על כן, כך על פי הרשות, יש להשיק מיידית את אפליקציית "המגן 2.0" שכן בהינתן החלופות הקיימות - "היא עדיפה לאין שיעור על פני שימוש בכלי מעקב פוגעני של גוף בטחון שאינו מיועד למטרה זו".

(עדכון ראשון: 22:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully