וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילת וים המלח נפתחים, בצפון טוענים לאפליה: "חוסר צדק"

בטבריה ובמטולה מאוכזבים מההכרזה על אילת וים המלח בלבד כ"איים ירוקים" אליהם תתאפשר כניסת תיירים ואורחים. לדברי בעלי העסקים וראשי המועצות, גם אצלם התחלואה נמוכה, וניתן להפעיל את המלונות באותם התנאים. "התושבים מאוכזבים וכועסים נוכח ההתעלמות מהם"

בווידאו: אדלשטיין מושך את הצעת החוק לפתיחת אילת וים המלח/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

לקראת יישום מתווה "איי התיירות" באילת ובמלונות ים המלח, טבריה ומטולה שבצפון דורשות להיכלל במתווה המאפשר הפעלת בתי המלון בשגרת הקורונה. ראשי שתי הרשויות פנו אתמול (שני) בבקשה להכלילן בתוך "חוק איי התיירות" שאושר בשבוע שעבר, בטענה כי ניתן ליישמו גם בשטחן.

טבריה סובלת ממצב כלכלי קשה בימי המשבר, נוכח העובדה שיותר ממחצית התושבים עוסקים בתיירות. בועז יוסף, שהשבוע נכנס לתפקידו כראש הוועדה הממונה בעיר, כתב ליו"ר ועדת החוקה יעקב אשר (יהדות התורה), כי "העיר מצויה בקריסה כלכלית".

יוסף הציג את התכנית שגיבש מוני מעתוק, ראש הוועדה הממונה היוצא, לפיו יוקם מתחם תיירות סטרילי באזור בתי המלון הסמוכים לטיילת הכוללים את מרבית חדרי המלון בעיר. עם זאת, כאלף חדרים לא נכללים באותה "בועה תיירותית" שהציגה העירייה. בתכנית אף הוצגו מיקומים לנקודות ביקורות לנכנסים למתחם.

רוחות חזקות בטיילת טבריה 8 בנומבר 2020. אושרי וייצמן, אתר רשמי
"דורשים את אותם התנאים ואותן ההגבלות". קו החוף בטבריה/אתר רשמי, אושרי וייצמן

הפגיעה בטבריה היא קשה במיוחד, משום שעד משבר הקורונה, עיקר הלינות בבתי המלון - כ-60%, היו של תיירים שהגיעו מחו"ל. ראש הוועדה הממונה טוען כי "חוק איי התיירות" צריך לפעול על פי קריטריונים שווים ולא לחול רק על ערים שהוגדרו מראש ועל רשתות מלונאות חזקות, שאינן פועלות בטבריה. לטענתו, מדובר בחוסר צדק.

תומר ג'ורנו, עובד במאפיית מלון לאונרדו בעיר ואב לשלושה ילדים, מסכים עם טענותיו של יוסף. "אם מאפשרים לבתי המלון באילת ובים המלח לפעול, אין סיבה שלא יאפשרו גם לבתי המלון בטבריה לפעול", אמר. "שיהיו אצלנו אותם תנאים ואותן הגבלות כמו שיש שם".

לדבריו, המצב הכלכלי הולך ונהיה קשה. "ההוצאות נשארו ואפילו גדלו כי הילדים נמצאים יותר זמן בבית. ההכנסות נעצרו בבת אחת. אני מדבר עם חברים לעבודה, אצל כולם המצב קשה", סיפר.

הקמת עמדות בידוק מיידיות באמצעות סופיה בכניסה לאיי התיירות הירוקים באילת ובים המלח 16 בנובמבר 2020. דוברת סופיה ישראל, אתר רשמי
הקמת עמדות בידוק מהירות בכניסה ל"איי התיירות" באילת ובים המלח/אתר רשמי, דוברת סופיה ישראל

מליאת הכנסת אישרה את חוק "האיים הירוקים" בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 26 ח"כים וללא מתנגדים או נמנעים. ההצעה קובעת כי אילת ואזור ים המלח הם "איי תיירות" שבהם ניתן יהיה להכניס ולארח תיירים. ההצעה אינה כוללת אפשרות לפתוח מסעדות, אטרקציות ועסקי תיירות שאינם בתוך מלונות.

במקור, מדובר בהצעת חוק ממשלתית, אך בשלב מוקדם יותר ועדת החוקה של הכנסת הרחיבה את החוק, כך שהוא יוכל לחול גם על אזורים אחרים בארץ. שר הבריאות יולי אדשטיין, שהתנגד לשינוי, משך את החוק באמצע ההצבעה עליו במליאת הכנסת.

"אני שמח שכל הניסיונות להלביש על החוק הזה נושאים נוספים לא הצליחו", הבהיר אדלשטיין לאחר שהחוק אושר בהתאם לרצונו. "אני שמח שבסופו של דבר התגברנו על המכשולים והכשלים".

בצד ההתנהלות הכנסת, ראש הוועדה הממונה יוסף, טען מצדו כי "תושבי העיר מאוכזבים וכועסים נוכח העלמתם מחוק האיים הירוקים". הוא הוסיף שבעיר ישנו רושם כי טבריה שימשה רק כקלף מיקוח מול משרד הבריאות, ומראש לא היתה כוונה להכליל אותה בחוק. "הסאגה הפוליטית אכזבה את תושבי העיר, ונראה שלוועדה לא אכפת מטבריה ומתושביה", כתב.

אבי זנדברג, יושב ראש התאחדות בתי המלון בטבריה, סבור כי אין כל מניעה לפתוח בתי מלון שמראש ייקבע מה מספר החדרים שניתן לפתוח בהם. הוא הסביר כי באותם בתי מלון גם ינקטו כל האמצעים שימנעו התקהלות, ולא יפעלו בהם חדרי אוכל ובריכות שחיה.

רוחות חזקות בטיילת טבריה 8 בנומבר 2020. אושרי וייצמן, אתר רשמי
"העיר מצויה בקריסה כלכלית". אזור הטיילת בטבריה/אתר רשמי, אושרי וייצמן

במסגרת החוק, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, נדרשים נופשים הבאים לאילת או ים המלח להציג בכניסה לאזורים אלו בדיקת קורונה שלילית בתוקף, שבוצעה עד 72 שעות טרם ההגעה למקום. הבדיקה נדרשת בכל גיל.

בשלב זה, על מנת לשמור על בריאות התושבים וכן על הבריאות הכלכלית של העיר אילת ותושביה, נדרשים גם תושבי העיר היוצאים וחוזרים לעיר, תושבי הערבה ומי שמגיע לעבוד בעיר (רופאים, מרצים, ספקים ועוד), לבצע בדיקת קורונה אחת לשבעה ימים.

קו החוף באילת - 20 אוגוסט 2020. משה שי, פלאש 90
הנופשים יידרשו להציג בדיקות. מתחם המלונות באילת/פלאש 90, משה שי

מי שאין ברשותו בדיקה כזו יוכל לבצע בדיקה מהירה באחת מעמדות הבידוק המהיר, שיפעלו ממחר אחר הצהריים, סמוך לחניון יטבתה, ליד שדה התעופה רמון (כביש 90) וסמוך לנאות סמדר (כביש 12). בדיקות אלו לא מיועדות לבאים לנפוש בעיר.

"עומדים בכל הקריטריונים"

גם במטולה, בה תחום התיירות מהווה מקור פרנסה לכ-40% מהתושבים, מבקשים להיכלל בחוק. גם שם מתקשים להבין מדוע הם לא זוכים לתנאים שחלים על אילת ועל ים המלח. לדברי דוד אזולאי, ראש המועצה המקומית, "מטולה היא אי ירוק, הרבה יותר מאילת וים המלח". הוא הסביר כי "למעשה, מטולה הינה האי הכי ירוק בארץ, והיא עומדת בכל הקריטריונים שהוגדרו בקבינט הקורונה לגבי איים ירוקים".

גבול הצפון, 27 ביולי 2020. ניב אהרונסון
כ-40% מתושבי היישוב מתפרנסים מתיירות. המושבה מטולה/ניב אהרונסון

"המושבה מטולה הינה ההתיישבות הצפונית ביותר במדינת ישראל, היישוב היחיד בארץ המוקף משלושת עבריו בגבול, וליישוב קיימת דרך כניסה אחת, שמשמשת גם כדרך היציאה מהמושב", הבהיר אזולאי. "מטולה מוגדרת ירוקה מבחינת התחלואה מראשית המגיפה, ובחודש וחצי האחרונים אנו עומדים על אפס מאומתים ואפס מבודדים".

תושבי חבל אילות: "להחריג אותנו מהבדיקות"

טענות נוספות נגד תכנית "איי התיירות" נשמעות גם מיישובים בדרום. "שכחו אותנו", זעמו תושבי המועצה האזורית חבל אילות הנסמכים על השירותים המסופקים באילת, וכעת יידרשו לבצע בדיקות מדי שבוע. "זה פשוט מנותק מהמציאות", אמרו. התושבים לא מבינים איך שכחו אותם מחוץ לתכנית ומבקשים להחריג גם אותם ולהכליל אותם ב"אי התיירות" האילתי.

ביישוב הקהילתי באר אורה זעמו בעקבות העובדה שלא יוכלו להיכנס לעיר מבלי להיבדק ולהוכיח שאינם חולים בנגיף. עבור תושבי חבל אילות - אילת היא המרכז הרפואי והמסחרי, וכן מקום עבודתם של רבים מתושבי המקום.

רועי הולצמן, חוקר המרכז הבין-אוניברסיטאי באילת המתגורר בחבל, אמר שהתושבים עדיין לא יודעים בדיוק מה יידרש מהם לפי המתווה המתגבש, אך הבהיר כי "אם נצטרך לעשות בדיקה פעם בשבוע זה יהיה מאוד מעיק, כל בוקר אני נכנס לאילת, ואני מוכן לשלם מחיר על אילת פתוחה בשביל החברים שלי שיושבים בבית בלי עבודה, אבל לא פותחים את כל אילת, אלא את בתי המלון בלבד".

הוא הסביר כי "צריך להחריג אותנו מהבדיקות, אני לא שונה מכל אילתי - אילת היא מרכז חיינו". הוא תהה האם "גם אילתי שהולך לטייל בסמוך לאילת, למשל פארק תמנע, צריך לעבור בדיקת קורונה? איפה המידתיות?", והבהיר כי "התכנית טובה, אבל לא מחוברת למציאות באילת".

לדברי טלי בריל, תושבת באר אורה, מקבלי ההחלטות חייבים להבין את המציאות של התושבים במקום, ולא לשבש את חייהם. "החלטת הממשלה על 'אי ירוק' היא חשובה והכרחית, יש לפתוח את כל אילת, את המלונות, המסעדות, האטרקציות, החנויות וגם את החינוך", הסבירה. "צריך לאפשר לנו לחיות לצד הקורונה, תוך שמירה על בריאות התושבים, ועריכת בדיקות למי שמגיע לחופשה".

אילות. אתר רשמי, אתר רשמי
"אין היגיון לפגוע ככה במרקם החיים ובזכויות הבסיסיות שלנו". יישובי חבל אילות ברקע העיר אילת/אתר רשמי, אתר רשמי

עם זאת, בריל הבהירה כי באר אורה וחבל אילות הם "אי ירוק" בפני עצמו, וכי התושבים שומרים על בריאותם זה תקופה ארוכה. "מי שקיבל את ההחלטה הזו פשוט לא מבין את החיים כאן, והתעלם מהצורך הבסיסי שלנו - לקבל טיפולים, לעשות קניות, לצאת ללימודים, לחיות", אמרה.

היא טוענת כי "אין היגיון לפגוע ככה במרקם החיים שלנו ובזכויות הבסיסיות שלנו". לדבריה, "אסור להכריח אותנו לבצע בדיקות קורונה פעם בעשרה ימים, על מנת שנוכל לקיים שיגרת חיים רגילה לצד הקורונה, כמו כל אזרח במדינת ישראל. זה לא צודק".

אצל אידה סלוז'בסקי, תושבת אילת, הבעיה הפוכה: "אני עובדת במושב באר אורה וגרה באילת, נכון למחר, כל פעם שנצטרך לחזור לאילת אני אצטרך להראות בדיקת קורונה, אף אחד לא יודע לכמה זמן". על אף שבין עיר מגוריה והיישוב שבו היא עובדת מפרידות רק כעשר דקות נסיעה, היא תיאלץ להראות בדיקת קורונה שלילית בכל פעם שתעשה את הדרך הזו. "הבדיקה נוראית, אם אצטרך לעבור בדיקה כזאת כל שבוע זה יהיה קשה מאוד. זה נורא", הוסיפה.

מלונות בים המלח. 2 באוגוסט 2019. אהרון קרוהן, פלאש 90, פלאש 90
"צריך לאפשר לנו לחיות לצד הקורונה". אזור המלונות בים המלח/פלאש 90, אהרון קרוהן, פלאש 90

סלוז'בסקי הבהירה כי היא מצטרפת לבקשת תושבי חבל אילות להחרגתם מהתכנית. "זה מאוד מפריע לנו. אנחנו כלל לא מקבלים בעבודה אנשים, כל הזמן עובדים עם מסיכות, למה אני צריכה כל שבוע לעשות בדיקה שגוררת סבל?".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "בהתאם לחוק, ניתן להכריז על העיר אילת ועל אזור עין בוקק חמי זוהר בלבד כאזורים תיירותיים מיוחדים. עם זאת, החוק מאפשר לקבוע לגבי תושבי האזור וסביבתו, הנסמכים על קבלת שירותים חיוניים בתוך האזור, תדירות שונה של ביצוע בדיקות, וכן אפשרות לפטור את חלקם מביצוע בדיקות".

במשרד הבהירו כי הם בוחנים את הנושא, כולל בקשות של תושבי האזור, ויקבעו תנאים לביצוע בדיקות על ידי העובדים והתושבים בסביבת האזור, תוך איזון בין התחשבות בצרכיהם לשיקולים בריאותיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully