וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן ההצבעה: אדלשטיין משך הצעה לפתיחת מלונות באילת וים המלח

עודכן לאחרונה: 9.11.2020 / 23:14

שר הבריאות דרש לשנות את ההצעה באמצעות הסתייגויות, כך שלא יהיה ניתן לפתוח בתי מלון באזורים נוספים, מלבד אילת וים המלח. משלא השיג לכך רוב, הוא משך את הצעת החוק תוך כדי ההצבעה במליאת הכנסת. ראש עיריית אילת תקף: "פוליטיקה של פח אשפה, בושה וחרפה"

בווידאו: אדלשטיין מושך את הצעת החוק לפתיחת אילת וים המלח/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

שר הבריאות יולי אדלשטיין משך הערב (שני) ברגע האחרון את הצעת החוק שתאפשר את פתיחת בתי המלון באילת ובים המלח, תוך כדי ההצבעה במליאת כנסת. המשמעות היא שבתי המלון באילת ובים המלח לא ייפתחו למשך שבוע נוסף, וייתכן שאפילו למשך תקופה ארוכה יותר. המהלך עורר סערה במליאה, וח"כים רבים מהאופוזיציה קראו "בושה" לעבר נציגי הקואליציה.

אדלשטיין ביקש למשוך את הצעת החוק לאחר שדרש לעשות בה שינויים באמצעות הסתייגויות שהגיש, כך שבין היתר לא ניתן יהיה להכריז על "איי תיירות" באזורים נוספים מלבד אילת וים המלח. חלק מהקואליציה הצביעה נגד ההסתייגויות, אדלשטיין לא השיג להן רוב, והוא ביקש לעצור את ההצבעה.

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, תקף ח"כים לאחר האירוע במליאה. "הכל פוליטיקה של פח אשפה, בושה וחרפה", צעק לעברם. "יושבים כאן בריונים, זה לא להאמין. על מה? יש כאן סיפור, אירוע, מה יש כאן? מישהו יכול להסביר לי כדי שאוכל להבין?".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך כינוס מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
"משכתי את הצעת החוק בגלל ח"כים פופוליסטים". אדלשטיין במליאה, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

אדלשטיין הסביר כי משך את הצעת החוק בגלל "חברי כנסת פופוליסטים שלקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור". לדבריו, "כל אחד נהיה אפדימיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו. הגשתי את הצעת החוק, בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת, כדי להציל את העיר. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית".

עוד אמר שר הבריאות כי "ברגע שהצעת החוק הגיעה לכנסת העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".

מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
חברי האופוזיציה קראו "בושה". מליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

הצעת החוק קבעה כי כדי להיכנס לאזור תיירות מיוחד, תידרש הצגת תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שבוצעה במהלך 72 השעות שקדמו לכניסה. תושבי ועובדי האזור והיישובים הסמוכים וכן אלו הנסמכים על השירותים החיוניים הניתנים באזור, יהיו זכאים לקבל בדיקה מידית וללא תשלום בכניסה לאזור.

עוד לפי ההצעה, הממשלה תהיה רשאית לקבוע פטור מבדיקה או תדירות שונה לביצועה לאותם אנשים. עם זאת, הצעת החוק לא אושרה. בשבוע שעבר היא הייתה אמורה לעלות לאישור סופי אך ההצבעה נדחתה, גם בשל הוויכוח בין אדלשטיין לכנסת.

קו החוף באילת - 20 אוגוסט 2020. משה שי, פלאש 90
המשמעות: המלונות נשארים סגורים. אילת/פלאש 90, משה שי

מאחורי הקלעים התנהל בשבוע האחרון קרב פוליטי בין אדלשטיין ליו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) וחברי הוועדה. זאת, לאחר שבוועדה דרשו לאפשר הכרזה דומה על אזורי תיירות נוספים ברחבי הארץ, וכן להחריג ממגבלות הקורונה אנשים שחלו בנגיף והחלימו. בשבוע האחרון אף הופעלו לחצים על הוועדה מצד בעלי עסקים באילת, לא רק להחריג את המלונות אלא גם את המסעדות ואזורי התיירות.

אדלשטיין התנגד בטענה כי אזורים כמו העיר אילת או ים המלח הינם אזורים מבודדים, ולכן ניתן לאפשר את פתיחתם כדי למנוע את קריסתם הכלכלית של התושבים המסתמכים על אזורים אלה כתיירותיים.

לפני ההצבעה, אדלשטיין אמר במליאה כי הוא מקווה שבימים הקרובים "משפחות יוכלו להגיע לנפוש באילת או בים המלח ולחשוב מעט על שגרת הקורונה". שר הבריאות מתח ביקורת חריפה על כך שניסו לעשות שינויים בהצעת החוק המקורית. "באילת משתוקקים לעזרה הזו, מחכים לה אבל היו חייבים לדחוף בחוק אזורים נוספים. העיקר להעביר נושא על הגב של אילת וים המלח".

מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
מליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

מי שהגיב לדבריו בסוף הדיון היה ח"כ אשר. הוא תקף את אדלשטיין, פנה אליו מבלי להזכיר את שמו ואמר: "לא יכול להיות שמישהו שכיהן כיו"ר כנסת כל כך הרבה שנים, ישכח שגם לנו יש תפקיד. למי ששכח את עבודת הכנסת - כשמגיע חוק לוועדה, תמיד יש מקום לחכמת השולחן. מסביב לשולחן בוועדה, מקיר לקיר, התגבשה הסכמה לשינויים האלה שיש להם מטרה ראויה וצריך לעשות אותם. אי אפשר להיות בונקר, חבל שזה מה שעשה השר".

ח"כ אשר אף אמר כי הצעת החוק לא תוכל לסייע לאילת. "מצער שמשרד הבריאות הולך שבי אחר יועצי תקשורת ומתנהג בכוחנות שלוקחת את אילת כבת ערובה במאבקי אגו שאינם רואים את טובת העיר וענף התיירות", אמר. "כפי שראש העיר אילת אמר בוועדה, החוק ללא ההסתייגויות שהעברנו בוועדה לא יוכל לסייע לעיר. חבל שמשרד הבריאות מסרב להכיר בסמכות הכנסת לחוקק ומשך את החוק".

מליאת הכנסת 9 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת – דני שם טוב, אתר רשמי
"בגלל פוליטיקה קטנה הממשלה מתעללת בתושבים". מליאת הכנסת, הערב/אתר רשמי, דוברות הכנסת – דני שם טוב

חברת ועדת החוקה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) תקפה את הממשלה. "בושה. בגלל פוליטיקה קטנה הממשלה ממשיכה להתעלל ב-60 אלף תושבי אילת שכבר יותר מחצי שנה נאבקים לשרוד", מסרה. "אנחנו נלחמים למען תושבי העיר ועתידם, וברגע האחרון עולה שר הבריאות ומצביע נגד התושבים והכלכלה של עיר שלמה".

ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה כי על הממשלה להחזיר את המנדט. "כשממשלה לא מושלת ומאבדת את הרוב הצבעה אחר הצבעה, היא צריכה להחזיר את המנדט", מסרה. "חיים של אנשים נהרסים, נחרבים - והם מתקוטטים".

לאחר משיכת הצעת החוק במליאה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם אדלשטיין, השר דודי אמסלם וח"כ אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר ועדת החוקה ייפגשו מחר במטרה לקדם את חוק "האיים הירוקים" באילת ובים המלח בהקדם האפשרי. מוקדם יותר היום אדלשטיין שוחח ממושכות עם ח"כ אשר, והצדדים ניסו להגיע להבנות אך ללא הצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully